Nellee skrev 2015-07-29 23:55:37 följande:
Hur kan du tro det med tanke på att SD växer? Är du inte orolig? Det är jag. På bara några år har de kommit in i riksdagen och om vi ska tro på undersökningarna är de nära att gå om det största partiet.
Ja, jag skulle vara orolig om jag trodde att SD kan komma att få politiskt inflytande. men nu gör jag inte det.
Det är klart att det är obehagligt att ett rasistiskt parti fick 13 procent av rösterna, men i och med att de kom in i riksdagen blev det mer legitimt för väljare som har haft en främlingsfientlig förklaringsmodell till samhällsutvecklingen som ett alternativ, men röstat på andra partier, att i stället lägga rösten på SD.
Sen finns det andra faktorer som gynnat SD, att antalet flyktingar i världen är rekordstort, att vi fått ett omfattande tiggeri som verkar vara omöjligt att hantera på ett vettigt sätt - men framförallt, tror jag, att de övriga partierna för att komma så långt från ett rasistiskt parti som möjligt i princip placerat sig på samma invandringspolitiska punkt.
Visst ska de anständiga partierna ta debatten med SD - men inte på ett sådant sätt att SD:s rasism blir huvudfrågan, i stället borde de koncentrera sig på att debattera med varandra och då inte skygga för att det finns frågor som inte SD får ha monopol på. T ex hur i helvete man ska hantera att det finns inslag i vissa förorter som går helt på tvärs mot svensk syn på jämställdhet och individers rätt att leva som de vill så länge de inte bryter mot svenska lagar.
Jag tycker inte att ett tolerant samhälle ska acceptera intolerans om den går ut över andra. Det är en självklarhet för de anständiga partierna i deras inställning gentemot SD men det borde också vara det mot precis lika intoleranta inslag inom andra subkulturer.
Jag tror att SD:s nedgång kommer att komma i och med att de andra partierna successivt avlägsnar sig från varandra invandrings- och integrationspolitiskt. Det är inte vettigt att sju partier ligger så nära varandra avseende en så komplex politisk fråga.
Jag tror heller inte att SD:s utveckling eller avveckling är avhängig hur många flyktingar och anhöriginvandrare vi tar emot utan hur väl integrationen fungerar.
Personligen anser jag att svensk integrationspolitik är och har varit eftergiven ur ett överlägsenhetsperspektiv. Vi har aldrig sett flyktingar som våra jämlikar, gjorde vi det skulle vi våga ställa helt andra krav. i princip borde varje vuxen person som kommer hit och inte initialt kan försörja sig själv mötas med ett individuellt integrationsprogram utifrån samspelet "det här kan vi erbjuda" och "det här kräver vi av dig".