Inlägg från: Ascendere |Visa alla inlägg
  • Ascendere

Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?

Nerfherder skrev 2015-07-08 14:36:52 följande:
    Jag förnekar inte att det är fel, det jag menar är att Gert tar upp saker som man omöjligt kan göra något åt. Eller menar du att man kan välja sin familj? Tom Rataxes tyckte det var trams, då vi inte har någon arvssynd i Sverige.
    Du "förnekar inte att det är fel", lite förvirrande uttryck, men du menar alltså att det inte stämmer i sak? Eller skrev du fel och menade "förnekar inte att det stämmer"?

Men jag tror jag förstår vad du menar i alla fall, alltså att Gert drar upp för debatten ovidkommande saker om Löfvens släkt och mindre smickrande delar av (den svenska) socialdemokratins historia. Jag kan i så fall hålla med om att det inte hör till debatten.
    Dock får ditt uttryck "vräka ur sig vidriga saker" det att låta som att det handlar om något mycket värre än att komma med för debatten ovidkommande påståenden. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 14:59:42 följande:
    Genom att säga att Löfvens morfar var Nazist, så insinuerar Gert även att Stefan Löfven är Nazist. Otroligt att jag ska behöva förklara det för dig.

Dessutom har det NOLL, nada, zilch, med TS att göra.
    Jag tror, men rätta mig om jag har fel, att det Gert menar är att (den svenska) socialdemokratin må ha vissa bruna inslag i sin historia men är inte ett nazistiskt parti idag, och på precis samma sätt kan SD också ha mindre smickrande inslag i sin väsentligt kortare historia men är ändå inte att betraktas om ett fascistiskt och rasistiskt parti, något som Drottningen70 påstått i det inlägg Gert svarade på. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 15:07:19 följande:
    Så du tycker det är ok att yttra sig så? Aha.
    Jag tycker inte det är "vidrigt" att påstå att Lövfens morfar var aktiv nazist OM det är så att det stämmer, däremot kan jag hålla med om att det är irrelevant. 
    Så själva yttrandet I SIG tycker jag inte är fel, men däremot borde det inte förekomma i den här debatten, men inte därför att det är vidrigt utan för att det är irrelevant, på samma sätt om någon skrivit att Löfvens mamma hade 41 i skonummer. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 15:10:24 följande:
    I vilket fall som helst, det har NADA med ts att göra, som sagt.
    Fast det skrevs som ett svar på ett inlägg av Drottningen70 om huruvida SD var ett fascistiskt och rasistiskt parti, vilket ändå kan betraktas som inom ramen för en diskussion kring SD och deras politik.
    Men visst, tolkar man TS bokstavligen så ska vi ju naturligtvis enbart diskutera vad man personligen kommer att göra i denna  situation och egentligen ingen politik alls.
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-08 16:38:14 följande:
    Ja, för SD:are ska man uppenbarligen tycka synd om.
    Men snälla Nerfherder, hur i hela fridens namn kan du vantolka det inlägget till den milda grad att du får det till att handla om att man ska tycka synd om SD:are? 
    Ingenstans står det någonting som påminner om något som liknar ett påstående som rimligen kan tolkas på det viset.
  • Ascendere
    Gert skrev 2015-07-23 09:52:28 följande:

Nu är det bara 0,8% till första platsen. Sentios juli-mätningen.

Nu måste vi snabbt hitta förnekelser och bortförklaringar!

Men som jag sagt tidigare: Det ENDA som kan få SD att sluta öka och eventuellt börja minska är att helt ändra kurs i migrationspolitiken och sätta ett tak på invandringen. Och då krävs det att man faktiskt gör något som folk märker av och inte pratar om vad man eventuellt kanske borde göra någon gång i framtiden. 
    Samt ta tag i IS-problemet på allvar. Samt kriminaliteten. 

Om regeringen Löfven verkligen tar tag i detta så kommer SD också sluta växa, men eftersom det inte kommer att hända kommer SD fortsätta växa fram till 2018. Vad som händer bortom valet 2018 är nog nästan omöjligt att förutså, om det blir nyval, DÖ eller statskupp, faktiskt känns inte det sista alternativet helt orealistiskt längre tyvärr. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-23 11:26:35 följande:
    Jag har inte sett en enda förnekelse, eller bortförklaring. Om du har det, visa mig gärna var.
    #442, #442, #446
    Kommer fler innan dagen är slut.
  • Ascendere
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:42:53 följande:
    #442, #442, #446
    Kommer fler innan dagen är slut.
    #442,#443,#446 menade jag såklart
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-23 11:50:49 följande:
    Var det ett förnekande, enligt dig? Eller en bortförklaring ens? Utveckla gärna hur du tänkte där.
    Inte ett förnekande av resultatet av undersökningen som sådant, men ett förnekande av implikationen på svensk politik det kommer att få när SD blir största parti. 
  • Ascendere
    Flash Gordon skrev 2015-07-23 12:41:02 följande:

Redan gjort. "Sentio är inte seriösa!" är försvaret.

Några antyder till och med att Sentio skulle vara betalt av SD för att fejka bra resultat.
    Ascendere skrev 2015-07-23 11:04:13 följande:
    Men som jag sagt tidigare: Det ENDA som kan få SD att sluta öka och eventuellt börja minska är att helt ändra kurs i migrationspolitiken och sätta ett tak på invandringen. Och då krävs det att man faktiskt gör något som folk märker av och inte pratar om vad man eventuellt kanske borde göra någon gång i framtiden. 
    Samt ta tag i IS-problemet på allvar. Samt kriminaliteten. 

Om regeringen Löfven verkligen tar tag i detta så kommer SD också sluta växa, men eftersom det inte kommer att hända kommer SD fortsätta växa fram till 2018. Vad som händer bortom valet 2018 är nog nästan omöjligt att förutså, om det blir nyval, DÖ eller statskupp, faktiskt känns inte det sista alternativet helt orealistiskt längre tyvärr. 

Dels blir det intressant att se om SD formtoppat för tidigt. Kanske är det enklare att protestera genom att säga SD i en undersökning än att verkligen lägga i lappen. Å andra sidan har du den motsatta effekten: det är socialt fel att säga SD till folk men i hemlighet kan man lägga i en lapp i valurnan. 

.

Dels är det intressant att se vad detta kommer att göra med andra partier.

Hur reagerar småpartierna på att inte hitta röster nog för att ligga säkert från 4%-spärren när SD sväljer runt var fjärde röst?

Hur reagerar M på att sjunka tillbaka mot 15% under AKB:s liberala ledning?

Hur reagerar alliansen på att se att med M:s nedgång försvinner chansen att utnyttja DÖ efter valet 2018?

Hur reagerar S den dagen partiet blir mindre än SD i mätningar - det skiljer bara åtta tiondelar av en procent mellan dem nu?

.

Som svar på SD:s ökning - vad ska de andra göra?

Ännu mer invandring? Ännu mer liberalism? Ännu mer "öppna era hjärtan"?

.

Jag tror det kommer att vara rätt förvirrat, och tyst, från de andra ett tag till. Möjligen KD undantaget.

Sedan förutspår jag att DÖ dör och att delar av borgerligheten kommer att börja samarbeta med SD.

Någonstans mellan KD och M kommer samarbetet att börja. Kanske i och med det nya borgerliga partiet "Borgerlig Framtid".
    En indikation på vart Moderaterna är på väg kommer vi att få på deras kongress i höst. Då skulle tydligen en ganska stor skara moderater från främst Skåne lägga ett förslag om att gå ur DÖ. Det är även många moderater som öppet börjat prata om att samarbeta med SD, dock inte på riksplanet då det knappast ses med blida ögon av AKB och C:o. 

Som det ser ut i dag tror jag Moderaterna har större möjligheter att vända sin politik och börja återta väljare än vad S har. 

S reagerar antagligen med ryggmärgen och fortsätter tjata om jobben. De är däremot helt oförmögna att ta in kopplingen hög invandring av outbildat folk -> hög arbetslöshet. 
  • Ascendere
    Nerfherder skrev 2015-07-23 12:48:46 följande:
    Ja, SD håller ju på att samla dynamit så att de kan försöka genomföra en ny kupp.
    Ja, vi får verkligen hoppas att de stackars dynamitarderna in spe omgående får hjälp med bostad i Stockholm och förtur till jobb så de kan återintegreras i samhället så fort som möjligt.
  • Ascendere
    nihka skrev 2015-07-23 13:09:50 följande:

När? Jaha. Du tror alltså att det är förutbestämt. Hahahaha!

Och vad anser du förändrades av att S var Sveriges största parti under hela tiden Reinfeldt var statsminister för Alliansens regering?

Den här idén som så många SDare har av att SD skulle ha någon slags särställning i politiken där alla måste rätta sig efter dem är inte sund.
    Det var en intressant fråga. Jag tror bland annat att skillnaden är att M och S numera ligger så nära varandra i sin politik, inte minst inom migration och integration, eller snarare saknar helt en övergripande inriktning som man vill att landet ska ha, och stirrar sig istället blind på hur man ska hindra att SD får inflytande. 

Så att S var största parti under den perioden tror jag definitivt bidrog ännu mer till vänsterglidningen av M och den liberala glidningen hos S. 
    På samma sätt tror jag att när SD blir största parti, om inte de andra partierna hindrar det genom åtgärderna jag skrivit om ovan, vilket dock inte kommer att hända eftersom det vore rasistiskt, kommer det att dra ur proppen och de andra partierna har inget val längre än att skärpa till invandringspolitiken. 
    Jag kan tänka mig att det sker på samma sätt fast tvärtom som när partierna hela 00-talet och en bit in på 10-talet tävlade om vem som var minst rasistisk, dvs ville ta emot flest invandrare, och att man istället kommer att tävla om vem som är mest rasistisk, dvs vill ta emot färst invandrare. 
  • Ascendere
    nihka skrev 2015-07-27 15:34:24 följande:
    SD är ett missnöjesparti. De har inget stort stöd för sin politik ens bland sina egna sympatisörer. Fråga runt bland SDare om de vet vad assimileringspolitik är för något - det är ju bara helt centralt för SDs politik.
    Suck, som vanligt hittar du bara på eller griper påståenden ur luften och presenterar dem som om det vore fakta. 
    Sätt åtminstone "Jag anser att" eller "jag anser inte att" framför så blir det lite bättre. 
  • Ascendere
    nihka skrev 2015-07-27 15:34:24 följande:
    SD är ett missnöjesparti. De har inget stort stöd för sin politik ens bland sina egna sympatisörer. Fråga runt bland SDare om de vet vad assimileringspolitik är för något - det är ju bara helt centralt för SDs politik.
    Jag anser att SD är ett missnöjesparti.
    Jag tror inte att de har något stort stöd för sin politik ens bland sina egna sympatisörer.
    Jag tror att om man skulle fråga runt bland SDare om de vet vad assimileringspolitik är för något så skulle de inte kunna svara - det är ju bara helt centralt för SDs politik.

• Ascendere

[quote=75570915][quote-nick]nihka skrev 2015-07-27 17:24:03 följande:[/quote-nick]Jag anser det du anser![/ Quote]

Jag vet inte vad ni anser att jag anser, men jag anser att ni anser att det jag anser att jag anser är fel oavsett. Trevlig kväll!

• Ascendere
    FDFMGA skrev 2015-07-30 16:49:40 följande:

Visst har SD påverkat politiken. Existensen av ett rasistiskt parti i  riksdagen har fått de andra partierna att bli mer uniforma och invandringsliberala än vad de skulle ha varit annars. Den effekten kommer säkert att avta över tid men så länge SD förblir ett riksdagsparti kommer säkert invandringspolitiken att vara mer liberal eller okritisk än om partiet inte hade kommit in i riksdagen.

Det är faktiskt en kul paradox: Vill man ha en liberal eller kravlös invandringspolitik så ska man rösta på SD

Håller helt med, SD är ett rasistiskt parti. Eftersom S under Persson hade ungefär samma invandringspolitik kan man dra slutsatsen att Göran Persson också är rasist. Och Ingvar Karlsson ska vi inte ens tala om. Det är nog bara Åsa Romson som inte är rasist egentligen, hon generaliserar ju bara angående vita män och det är ju som bekant antirasistiskt.
Svar på tråden Vad kommer du göra när SD blir största partiet i nästa val?