• veraicon

När alla andra blir gravida

Just nu känner jag mig ensam och övergiven. Isolerad. Vi har försökt få barn i snart tre år och när vi började var det inte så många av våra vänner som hade barn. Men på tre år hinner mycket hända.

Vi har gjort 3 IVF:er och har betalat för att göra tre omgångar till. Vi har också planerat ett bröllop till hösten för att komma ett steg närmare adoption. Jag hade tänkt att en av mina närmaste vänner skulle vara toastmadame, men så blev hon gravid för tre månader sedan. Då valde jag mentalt bort henne. Igår provade vi våra bröllopskläder framför spegeln, precis då ringer vännen som istället ska få vara toastmadame och berättar att hon är gravid. Det blev ett brudpar i tårar. Just nu känns inte ens bröllopet kul. 

Nu har jag bara en vän kvar som inte har eller ska ha barn. Alla andra lever det livet nu. Det som vi har velat leva så länge. Jag vet inte var jag ska göra av min sorg och frustration. Mitt utanförskap. Jag och min sambo pratar mycket och vi har träffat en terapeut kring detta men alltså helvete så kämpigt det börjar bli.

Berätta, hur klarar ni andra av det sociala? Vi har det ju bra ihop men det här tär på oss, hur klarar ni av att leva ett gott liv tillsammans?

• Svar på tråden När alla andra blir gravida
  • veraicon
    Anonym (Tweet) skrev 2015-07-05 16:45:10 följande:

Det sociala har varit upp och ner för oss.

Vi har försökt i ca 7 år med inseminationer och IVF.

Det har stundtals varit skitjobbigt när alla runt omkring glädjestrålande berättar att de väntar barn, sedan att de väntar nummer två och ibland nummer tre. Värdt var det nog när svågern deklarerade att de väntade ytterligare ett barn och betedde sig som om det var värsta presenten för oss också och att det skulle vara en ära för oss att få stå på standby som barnvakt fram till förlossningen. Jag lämnade familjeträffen i tårar och jag ställde inte upp som den barnvakt de räknat med.

Även om man typ blir glad för de som ska ha barn så är det sjukt jobbigt att hantera. Jag har tyvärr ingen bra lösning på det annat än att bita ihop.

En annan tråkig följd är ju dock tyvärr också att man glider ifrån de vänner som får barn eftersom man trots allt ändå lever helt annat liv som barnlös. Folk vi varit nära vän med träffar vi numera väldigt sällan helt enkelt för att de inte tar med oss utan bara andra vänner med småbarn i planeringen.

Nu är jag gravid efter det sista IVF-försöket och det verkar hålla i sig (v 18 nu) men har en vän som nu börjat inse att även hon och hennes man nog inte kommer att bli föräldrar utan assistans så att säga. Jag förstår att min graviditet är skitjobbig att hantera för dem, de hör tex inte av sig lika ofta längre och om de gör det är det mannen som ringer min man. Tråkigt men fullt förståeligt.

Min och min mans förhållande har nog faktiskt stärkts genom hela resan, det har dalar ibland men inget allvarligt. Tänk på att våga prata om saker, även om en känsla kanske är irrationell eller konstig: ut med det! Det är jätteviktigt. Och lika viktigt är att lyssna och att inte avfärda den andra med saker som: "ja men jag då...." Detta är även en svår resa för mannen även om han slipper alla fysiska ingrepp och prover (eller i allafall de flesta) eller känna skräcken över att börja blöda igen...

Kram och lycka till med bröllop och barn!

Jag måste bara börja med att säga grattis till graviditeten!!! Det är ju så mycket lättare att känna glädje när några kämpat så som ni har. Och tack för dina ord, jag behövde verkligen känna att jag inte var ensam även om jag givetvis vet om det så är det lätt att glömma när ingen annan i min närhet befinner sig i samma situation. 

Jag kan förstå att relationen stärks, jag känner också att vi kommer kunna klara det mesta här i livet för med honom mår jag bra. Vi är ju i det här tillsammans och fixar vi det här, vare sig det blir via IVF eller adoption eller fosterföräldrar så tror jag att vi klarar det mesta. 

Tack och lycka till!!!
  • veraicon
    Thotis90 skrev 2015-07-05 16:45:19 följande:

Vi försöker göra så mycket roligt som möjligt tillsammans, för att inte glömma bort varandra i det hela. Min fästmans äldste bror ringde igår och berättade att han och hans fru väntar barn. Det brast direkt för mig även om det är roligt att de äntligen har lyckats då de också har kämpat (de kämpade i 2 år och vi i 3). Jag har en sjukdom som gör att jag har svårt att bli gravid, så varje gång någon ger oss beskedet så känner jag sådan skam och får dåligt samvete för min fästmans skull som ska behöva leva med någon som har problem med fertiliteten. Han är dock förstående, men jag kan ändå inte hjälpa att det känns som att hjärtat rivs i tusen bitar varje gång någon annan får uppleva det jag har drömt om i så många år.

Inte ska du känna skuld! Han vill ju vara med dig och utan dig blir det ju inte heller något barn om man säger så ;) Vi försöker också göra så mycket vi kan tillsammans och det är ju på ett sätt bra att man får anstränga sig för att verkligen arbeta med sin relation. Jag tänker att många andra inte tar sig den tiden. Kram till dig och stort lycka till!
  • veraicon
    Morsgris skrev 2015-07-06 14:25:12 följande:

Trots er och min sorg känns det lite bättre att någon mer har de mörka känslor och tankar som jag också har. För hur det än är så känner jag iaf även skam över att det är så här man känner trots att jag inte kan hjälpa det.
    När vi till slut började försöka( har en sambo som är yngre än mig och inte har samma barnlängtan som jag har), då har två av mina bästa vänner redan en varsin liten tjej på några år. Efter nån månad av försök blir en utav mina vänner gravid av att bara titta på sin sambo. Nio månader senare kommer deras underbara son till världen och själv har vi inte kommit nånstans utan istället börjat fundera på vad som är fel. Nu har vi hållt på i 3 1/2 år och vän nummer två är gravid efter några månaders försök. Min tredje vän har precis flyttat(den enda som inte har barn) och kvar finns den där tråkiga barnlösa vännen som nästan aldrig är glad och som bara drar ner stämningen.

Som ni säger börjar det sociala bli jobbigt i perioder och helst skulle man bara vilja stänga in sig och sluta existera tills, om någonsin, det där efterlängtade barnet är på väg.

Det enda som håller en uppe är ju längtan efter att nån gång få det där själv....

Jag förstår precis hur du menar. Andras lycka påminner bara mig om min olycka. Så länge jag inte behöver höra om den, se gravidmagar eller barn så kan jag låta bli att tänka på det men det är ju så svårt att leva så. Och hur mycket jag än försöker så klarar jag inte av att känna glädje för de andra. Jag har till och med önskat att någon ska få ett missfall så att de fattar hur det är när saker inte blir som önskar/vill. Och det känns verkligen elakt!

Jag håller verkligen på att bli bitter men jag vet ju att det är sorg som ligger bakom. Men jag är rädd att folk inte ska stå ut med mig, att de tycker att jag får rycka upp och glädjas för andra. Men jag är lite för långt nere just nu.
  • veraicon
    Anonym (A) skrev 2015-07-06 13:22:59 följande:

Jag klarar inte längre av barn, gravida eller annat som påminner om barn. Jag isolerar mig. Min sambo är inte lika känslig, men även han blir ledsen emellanåt. Runt om oss blir andra gravida och sprider sin glädje på facebook - jag har tagit bort dem för jag orkar inte se. Nu har några vänner precis fått barn och jag klarar inte av att träffa dom och kommer heller inte att göra det. Kanske om ett år eller när jag själv är gravid - om jag någonsin blir det. Men nu? Nej.

Det är fruktansvärt tärande tycker jag både på mitt psyke och på vår relation. Vi har försökt och försöker fortfarande, men ingenting händer och varje gång mensen kommer faller jag ner i ett becksvart mörker. Men innan det försöker vi leva som vanligt, hitta på saker och hålla oss borta från gravida och spädbarn. Vi försöker hitta det fina i andra saker, men barnlängtan finns ju alltid där...

Ja längtan finns ju alltid där. Jag har funderat på hur det skulle vara att inse att man aldrig kommer att få barn. Jag fattar inte hur det ska gå till. Hoppet är ju det sista som lämnar en men tänk om det en dag inte längre finns något hopp. Vad sjutton gör man då?! Vem blir man då?
  • veraicon
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 12:32:19 följande:

Tycker det är anmärkningsvärt att du tycker att någon som uppmanar att vara rädd om ens nära och kära ska tänka på vad man säger men tycker att en person ska få önska livet ur sina vänners barn är helt ok!

Chockerande !!

På vilket sätt mår man bättre av att det går dåligt för andra?

Och här kommer hon som skrev att hon ibland önskade att någon vän skulle känna på hur det kändes när livet inte blev som man tänkt... Att jag kunde tänka att jag ville att någon skulle få missfall. Oj vad de skapade stor uppståndelse! Precis som någon skrivit här så var det ett uttryck för sorg, frustration och utanförskap. Och en tanke. Inte något jag verkligen önskar någon.

Jag tycker att sådana känslor kan passa sig att ta upp här för det gör det ju som sagt inte bland ens vänner jämt. Och känslor och tankar är inte alltid vackra.

De vänner som står mig nära umgås jag med trots barn och gravidmagar. Vi vet ju liksom var vi har varandra. Men mer ytligt bekanta väljer jag för närvarande bort. Jag gissar att det är rätt lätt att missförstå och tolka in saker i sådant som skrivs i ett forum men något monster tror jag knappast att jag är.
  • veraicon
    Anonym (S) skrev 2015-08-20 16:04:11 följande:

Vi är/har varit i samma sits. Jag blev spontant gravid efter nio månaders försök men det slutade i ett utomkveds och min högra äggledare opererades bort. Blev gravid direkt igen och slutade i ett utomkveds och min vänstra äggledare opererades bort.

Detta är och kommer nog alltid vara en sorg i sig, att inte kunna på barn på "naturlig" väg. Jag gick hos kurator en längre period, tror att det är bra att gå var för sig. Vi pratade heller inte så mycket om det hemma, då vi inte ville att vårt förhållande bara skulle handla om hur jobbigt det var. Har däremot ältat det mycket med vänner istället för med mannen. 

IVF blev ju vårt enda alternativ och vi förlikade oss med tanken att det är vårt sätt att skaffa barn, alla har sina egna sätt liksom. 

Jag har varit öppen mot mina vänner och våra familjer. Och för mig gällde det att vara tydlig, säga till att jag orkar inte ses, om man har svårt att ta sig igenom vardagen så orkar man inte så mycket mer. Förklarade vår historia och som tur är har merparten av mina vänner lyssnat och förstått hur jobbigt vi haft det. 

Barn har jag aldrig haft problem med, men däremot att se alla gravidmagar. Det är ju det målet som varit närmst för mig. 

På 5:e IVF-försöket tog det sig och jag är nu i vecka 30. Så mitt råd är att vara tydliga mot omvärlden med vad du/ni tycker är jobbigt, vad ni inte orkar och sen är det upp till övriga att acceptera det. 

Fortsätt att kämpa och stort lycka till!!!! 

Stort tack för ditt svar!

Så fint att höra att er jobbiga historia fick ett bra slut. Grattis!

Och jag håller med, det är magarna som är jobbiga, inte bebisarna. Konstigt egentligen men så är det.

Vi gör nu vårt 4:e försök som olyckligtvis blev lite fördröjt och jag befarar en blödning på vårt bröllop ????. Men man blir ju rätt luttrad så det får väl gå ändå.

Mannen har jag inte varit speciellt trevlig mot på sistone (långa protokollet) men jag får försöka bättra mig nu så att jag blir gift iallafall! ????.
Svar på tråden När alla andra blir gravida