När alla andra blir gravida
Just nu känner jag mig ensam och övergiven. Isolerad. Vi har försökt få barn i snart tre år och när vi började var det inte så många av våra vänner som hade barn. Men på tre år hinner mycket hända.
Vi har gjort 3 IVF:er och har betalat för att göra tre omgångar till. Vi har också planerat ett bröllop till hösten för att komma ett steg närmare adoption. Jag hade tänkt att en av mina närmaste vänner skulle vara toastmadame, men så blev hon gravid för tre månader sedan. Då valde jag mentalt bort henne. Igår provade vi våra bröllopskläder framför spegeln, precis då ringer vännen som istället ska få vara toastmadame och berättar att hon är gravid. Det blev ett brudpar i tårar. Just nu känns inte ens bröllopet kul.
Nu har jag bara en vän kvar som inte har eller ska ha barn. Alla andra lever det livet nu. Det som vi har velat leva så länge. Jag vet inte var jag ska göra av min sorg och frustration. Mitt utanförskap. Jag och min sambo pratar mycket och vi har träffat en terapeut kring detta men alltså helvete så kämpigt det börjar bli.
Berätta, hur klarar ni andra av det sociala? Vi har det ju bra ihop men det här tär på oss, hur klarar ni av att leva ett gott liv tillsammans?