• Anonym (A)

När alla andra blir gravida

Jag klarar inte längre av barn, gravida eller annat som påminner om barn. Jag isolerar mig. Min sambo är inte lika känslig, men även han blir ledsen emellanåt. Runt om oss blir andra gravida och sprider sin glädje på facebook - jag har tagit bort dem för jag orkar inte se. Nu har några vänner precis fått barn och jag klarar inte av att träffa dom och kommer heller inte att göra det. Kanske om ett år eller när jag själv är gravid - om jag någonsin blir det. Men nu? Nej.

Det är fruktansvärt tärande tycker jag både på mitt psyke och på vår relation. Vi har försökt och försöker fortfarande, men ingenting händer och varje gång mensen kommer faller jag ner i ett becksvart mörker. Men innan det försöker vi leva som vanligt, hitta på saker och hålla oss borta från gravida och spädbarn. Vi försöker hitta det fina i andra saker, men barnlängtan finns ju alltid där...

• Anonym (A)
    EssieS skrev 2015-07-10 10:58:16 följande:

För mig är det knepigaste att de som är gravida/har barn förväntar sig att vi som inte har barn ska anpassa oss efter dem - tjejkvällar är nu vid lunchtid vid lekparken för det passar föräldrarna bäst. Det är inte så kul för dem som inte vill ha barn heller, men blir ju extra jobbigt för oss som kämpar. Det känns så konstigt att när de med barn är som lyckligast, och jag som olyckligast, så förväntas jag vara den som visar mest hänsyn. Om nån av mina gravida/föräldravänner nån gång sa "nu kör vi en tjejkväll utan barnsnack" skulle jag bli överlycklig. Men istället får jag antingen lyssna på förlossningsberättelser och graviditetsgnäll ("buhu jag får inte dricka vin") eller inte träffa vänner alls.

Jag känner igen mig! Det är samma sak med mina vänner som har barn. De pratar enbart om sina barn och vill precis som du skriver att man ska träffas på ett sådant sätt som är mest bekvämt för dem. Oftast blir det jag som får komma hem till dem så barnen kan leka med sina leksaker samtidigt som det lagas mat, tvättas eller dammsugs. Jag hamnar liksom mitt i någons familjeliv trots att jag itne alls vill det. Jag vill bara kunna umgås med mina vänner, utan att det pratas barn och utan att barnen är med. Jag har inte med mina hundar överallt och jag pratar absolut inte om dem på det sättet som folk med barn gör, trots att jag älskar mina hundar minst lika mycket som folk med barn älskar sina barn.
  • Anonym (A)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-16 00:48:47 följande:

Förstår er sorg men hoppas ni förstår att när ni väl blir gravida så finns inte dom människorna ni har ignorerat för er heller och livet blir väldigt tomt när ni står där stolta och vill visa upp eran bäbis så skiter era gamla vänner fullständigt i det.

Allmänt känt att alla tror det fyller ett tomrum att bli förälder - Javist men livet kan fortfarande ibland rastlöst och tomt, speciellt utan vänner. Lycka till

I mitt fall så är de jag tagit avstånd ifrån inte jättenära vänner så ärligt talat gör det mig ingenting om de väljer att skita i mig om jag någonsin blir gravid. De ingår i ett gäng på 10 pers som brukar träffas, så det är inte så att jag aldrig mer kommer se dem. Får vi barn och de undrar varför jag varit så frånvarande när de fick sitt, så kommer jag berätta men just nu i sorgen och barnlösheten så har vi valt att enbart berätta för de allra närmaste.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tweet) skrev 2015-07-19 12:46:03 följande:
    Jag vet inte riktigt vad du vill med detta inlägg men jag hoppas att du är medveten om att du uppfattas som jäkligt arrogant. Det du skriver om är en jättestor del av sorgen att vara ofrivilligt barnlös, man ser nära och kära bli gravida och få barn men det känns fysiskt och psykiskt omöjligt att träffa dem under denna period och man riskerar därmed att glida ifrån sina bästa vänner och tappa kontakten med dem. Det ökar ju bra på sorgen.

Så tänk gärna ett extra varv innan du skriver ett raljerande inlägg i en tråd som handlar om ett så pass känsligt ämne.

Men mest troligt är väl att du bara ville känna dig ball i 15 sekunder i anonymiteten bakom din skärm och frestelsen att få den känslan på bekostnad av människor som genomgår en tung process blev bara för stor för dig att stå emot. Grattis.
    Tack!! Du satte verkligen ord på det jag kände, men inte fick fram i mitt svar till den anonyma personen. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 12:32:19 följande:

Tycker det är anmärkningsvärt att du tycker att någon som uppmanar att vara rädd om ens nära och kära ska tänka på vad man säger men tycker att en person ska få önska livet ur sina vänners barn är helt ok!

Chockerande !!

På vilket sätt mår man bättre av att det går dåligt för andra?

Det handlar inte om att önska livet ur andras barn! Det handlar om sorg och besvikelse och vad det gör med en. Det handlar om tankar och inte om verkliga önskningar. Det handlar inte om försök till mord, utan om hopplöshet. Jag tror inte det finns någon i denna tråd som vill att andras barn ska dö, utan det handlar om en sådan bottenlös sorg som gång på gång rivs upp så fort någonting som påminner om barn dyker upp och givetvis är det en jättetuff situation när någon annan, nära som man inte kan gömma sig ifrån är gravid. Så, det handlar INTE om att man VILL att någons barn ska dö.
  • Anonym (A)
    Anonym (PCO) skrev 2015-07-24 22:48:09 följande:

Jag trodde detta skulle bli en tråd att uttrycka sina känslor i och där alla kunde pusha varandra till att inte ge upp hoppet. Men detta TJAFFS är otroligt jobbigt att se och få notiser om.

Kan vi inte bara stötta varandra i att det är jävligt jobbigt att se alla andra få barn medan en själv kämpar? Och stötta i att det en dag blir vår tur?

Utan bråk och olycksönskningar och där en blir påhoppad för sina inre mörkaste tankar som en inte vågat uttrycka någonstans.

Jag hoppas alla ni som vill och kan ge kärlek till ett barn blir gravida, adopterat eller hur det än blir. Och är glada.

Jag håller med..
Svar på tråden När alla andra blir gravida