• Thotis90

När alla andra blir gravida

Vi försöker göra så mycket roligt som möjligt tillsammans, för att inte glömma bort varandra i det hela. Min fästmans äldste bror ringde igår och berättade att han och hans fru väntar barn. Det brast direkt för mig även om det är roligt att de äntligen har lyckats då de också har kämpat (de kämpade i 2 år och vi i 3). Jag har en sjukdom som gör att jag har svårt att bli gravid, så varje gång någon ger oss beskedet så känner jag sådan skam och får dåligt samvete för min fästmans skull som ska behöva leva med någon som har problem med fertiliteten. Han är dock förstående, men jag kan ändå inte hjälpa att det känns som att hjärtat rivs i tusen bitar varje gång någon annan får uppleva det jag har drömt om i så många år.

Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • Thotis90
    EssieS skrev 2015-07-10 10:58:16 följande:

För mig är det knepigaste att de som är gravida/har barn förväntar sig att vi som inte har barn ska anpassa oss efter dem - tjejkvällar är nu vid lunchtid vid lekparken för det passar föräldrarna bäst. Det är inte så kul för dem som inte vill ha barn heller, men blir ju extra jobbigt för oss som kämpar. Det känns så konstigt att när de med barn är som lyckligast, och jag som olyckligast, så förväntas jag vara den som visar mest hänsyn. Om nån av mina gravida/föräldravänner nån gång sa "nu kör vi en tjejkväll utan barnsnack" skulle jag bli överlycklig. Men istället får jag antingen lyssna på förlossningsberättelser och graviditetsgnäll ("buhu jag får inte dricka vin") eller inte träffa vänner alls.

Jag känner igenom mig i det där... Jag hade en vän som jag bröt med för att hon vägrade förstå hur jobbig barnlösheten är för mig. Hon förväntade sig att jag skulle fråga henne hur det var med hennes son och jag kände att psyket inte klarade det eftersom jag då påmindes om hur långt ifrån barn jag själv är. Jag har försökt förklara för henne, men hon vägrar förstå så jag bröt med henne.
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
Svar på tråden När alla andra blir gravida