• Anonym (Tweet)

När alla andra blir gravida

Det sociala har varit upp och ner för oss.

Vi har försökt i ca 7 år med inseminationer och IVF.

Det har stundtals varit skitjobbigt när alla runt omkring glädjestrålande berättar att de väntar barn, sedan att de väntar nummer två och ibland nummer tre. Värdt var det nog när svågern deklarerade att de väntade ytterligare ett barn och betedde sig som om det var värsta presenten för oss också och att det skulle vara en ära för oss att få stå på standby som barnvakt fram till förlossningen. Jag lämnade familjeträffen i tårar och jag ställde inte upp som den barnvakt de räknat med.

Även om man typ blir glad för de som ska ha barn så är det sjukt jobbigt att hantera. Jag har tyvärr ingen bra lösning på det annat än att bita ihop.

En annan tråkig följd är ju dock tyvärr också att man glider ifrån de vänner som får barn eftersom man trots allt ändå lever helt annat liv som barnlös. Folk vi varit nära vän med träffar vi numera väldigt sällan helt enkelt för att de inte tar med oss utan bara andra vänner med småbarn i planeringen.

Nu är jag gravid efter det sista IVF-försöket och det verkar hålla i sig (v 18 nu) men har en vän som nu börjat inse att även hon och hennes man nog inte kommer att bli föräldrar utan assistans så att säga. Jag förstår att min graviditet är skitjobbig att hantera för dem, de hör tex inte av sig lika ofta längre och om de gör det är det mannen som ringer min man. Tråkigt men fullt förståeligt.

Min och min mans förhållande har nog faktiskt stärkts genom hela resan, det har dalar ibland men inget allvarligt. Tänk på att våga prata om saker, även om en känsla kanske är irrationell eller konstig: ut med det! Det är jätteviktigt. Och lika viktigt är att lyssna och att inte avfärda den andra med saker som: "ja men jag då...." Detta är även en svår resa för mannen även om han slipper alla fysiska ingrepp och prover (eller i allafall de flesta) eller känna skräcken över att börja blöda igen...

Kram och lycka till med bröllop och barn!

• Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-16 00:48:47 följande:

Förstår er sorg men hoppas ni förstår att när ni väl blir gravida så finns inte dom människorna ni har ignorerat för er heller och livet blir väldigt tomt när ni står där stolta och vill visa upp eran bäbis så skiter era gamla vänner fullständigt i det.

Allmänt känt att alla tror det fyller ett tomrum att bli förälder - Javist men livet kan fortfarande ibland rastlöst och tomt, speciellt utan vänner. Lycka till

Jag vet inte riktigt vad du vill med detta inlägg men jag hoppas att du är medveten om att du uppfattas som jäkligt arrogant. Det du skriver om är en jättestor del av sorgen att vara ofrivilligt barnlös, man ser nära och kära bli gravida och få barn men det känns fysiskt och psykiskt omöjligt att träffa dem under denna period och man riskerar därmed att glida ifrån sina bästa vänner och tappa kontakten med dem. Det ökar ju bra på sorgen.

Så tänk gärna ett extra varv innan du skriver ett raljerande inlägg i en tråd som handlar om ett så pass känsligt ämne.

Men mest troligt är väl att du bara ville känna dig ball i 15 sekunder i anonymiteten bakom din skärm och frestelsen att få den känslan på bekostnad av människor som genomgår en tung process blev bara för stor för dig att stå emot. Grattis.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-23 01:20:17 följande:

Någon skrev att den önskat att sina vänner skulle få missfall och det var mest det jag reagerade på! Det låter helt fruktansvärt och min tanke var först " borde hon ha barn" hur kan man känna så ?

Känslor är sällan rationella eller något man styr över. En del känslor skäms man över och vet att de är "fel" eller konstiga men ändå har man dem. Så länge man inte uttrycker dem på annat sätt än så här anonymt på ett forum skadar de knappast någon.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-23 01:14:04 följande:

Kanske låter arrogant men det gör det inte mindre sant! Och jag kan säga så för att jag befinner mig i exakt den situationen!

Att längta är hopplöst.... Att inte få veta är hopplöst.. Men att få barn sedan när man tappat alla sina vänner är jäkligt ensamt .. Så hur arrogant det än lät så var det mest en uppmaning att vara rädd om personer man bryr sig om ,

dom skaffar inte barn för att såra någon även om det sårar att inte kunna dela glädjen just då.

Livet fortsätter att gå upp och ner precis som innan och man behöver sina riktiga vänner!

Det har du helt rätt i och som tidigare sagts är det en del av sorgen. Du bör nog fundera lite på hur du uttrycker dig framöver, att bara skriva det uppenbara på näsan på folk uppskattas sällan.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 08:57:06 följande:

Helt ärligt vi är ju vuxna!

Att skriva helt vanligt utan hjärtan och gulligull utan bara vara saklig är inte hjärtlöst! Det är ett känsligt ämne och ingen mår bra av att folk säger massa lögner och stryker medhårs hela tiden, det man är rädd för och det som är problemet är ett helvete att leva med!

Som jag sa innan så reagerade jag mest på personen som önskar livet ur sina vänners bäbisar! Jag har haft 3 missfall och för mig lät det hjärtlöst och rationell eller inte så lät det som djävulen själv!

M

Man behöver inte gulla med folk men man kan ändå fundera på vad man säger, när man säger det och hur man säger det. Jag har också haft missfall men behöver inte kalla någon för djävulen för att de uttrycker en känsla. Jag kan till och med förstå den personens känsla.

Den här tråden är nog inget för dig helt enkelt.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 12:32:19 följande:

Tycker det är anmärkningsvärt att du tycker att någon som uppmanar att vara rädd om ens nära och kära ska tänka på vad man säger men tycker att en person ska få önska livet ur sina vänners barn är helt ok!

Chockerande !!

På vilket sätt mår man bättre av att det går dåligt för andra?

Sluta larva dig. Jag har aldrig sagt att det är okej att önska livet ur någons barn.

Däremot har jag sagt att man inte alltid rår för sina reflexmässiga känslor. Så kamma till dig och sluta älta det nu.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (Godis) skrev 2015-07-24 19:57:01 följande:

haha du verkar bra go du!

Jasså, tycker du?

Så trevligt.
  • Anonym (Tweet)
    Anonym (PCO) skrev 2015-07-24 22:48:09 följande:

Jag trodde detta skulle bli en tråd att uttrycka sina känslor i och där alla kunde pusha varandra till att inte ge upp hoppet. Men detta TJAFFS är otroligt jobbigt att se och få notiser om.

Kan vi inte bara stötta varandra i att det är jävligt jobbigt att se alla andra få barn medan en själv kämpar? Och stötta i att det en dag blir vår tur?

Utan bråk och olycksönskningar och där en blir påhoppad för sina inre mörkaste tankar som en inte vågat uttrycka någonstans.

Jag hoppas alla ni som vill och kan ge kärlek till ett barn blir gravida, adopterat eller hur det än blir. Och är glada.

Väl talat! Jag ber om ursäkt för min del i tjafset men viss saker är svåra att inte säga emot.

Det behövs trådar som denna där man kan få ventilera sina mörkaste tankar och få stöd i sorgen.
Svar på tråden När alla andra blir gravida