Inlägg från: Anonym (tredje gången gillt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tredje gången gillt)

Hur gå vidare efter MA?

Hej Ts
    Jag har haft två missfall, ett naturligt och ett MA, även det konstaterades när jag skulle göra KUB och så hade det varit dött i fem veckor utan att min kropp sagt till. Jag gick tillbaka till mitt jobb dagen efter skrapningen, hade inte ont och allt hade gått jättebra. Det är väldigt personligt hur man hanterar förluster, jag var så otroligt ledsen när jag fick veta det, min man jobbar utomlands i perioder om varannan månad och han var inte hemma, men jag var inte ensam! Jag hade min familj OCH vänner som slöt upp och stöttade mig utan att jag ens bett om det och det hjälpte mig mer än något annat. Jag skulle inte klarat av att isolera mig som du verkar göra, du måste tänka att folk runt omkring dig, dom förstår! Ingen vill se sin dotter/syster/vän ledsen. Och dom känner med dig mer än vad du kan tro. Att sluta sig och gå in i självömkan och en eventuell depression är farligt. Prata med människor runt omkring dig, för hur du än gör, så går livet vidare och snart kommer du längta efter att försöka igen. Hoppas du mår bättre snart.

Anonym (Ledsen) skrev 2015-07-20 00:03:43 följande:

Hej tredje gången gillt, tack för svar.

Skönt att du har nära och kära runt omkring dig som sluter upp. Men själv känner jag verkligen att nej, folk runt omkring mig förstår faktiskt inte. Det kan ingen göra som själv gått igenom detta. Så jag vill verkligen inte prata med familj/vänner. I de enstaka fall jag försökt att prata om det så har det blivit så tryckt stämning att jag känt att det inte varit värt det - folk vet helt enkelt inte hur de ska bemöta detta, och jag vet inte hur jag förväntas bete mig. Alla mina vänner har fått sina barn utan problem. Jag känner ingen som fått MA, och ingen som fått missfall med sitt första barn.

Jag har ställt in sommarens planerade fester och sammankomster så att jag slipper umgås med folk. Kanske inte helt bra, men jag vet inte vad annat jag kan göra. Det är svårt att beskriva känslan, men det känns ungefär som att det är något fel på mig och att när jag umgås med folk jag känner så kan de se det på mig. Jag får nästan panik av tanken på att behöva umgås med fler än tre personer samtidigt.

Jag hoppas också att må bättre snart. I slutet av augusti ska jag börja plugga så det blir förhoppningsvis så fullt upp med studier att det tar tankarna från allt annat.

Jag hoppas också att din tredje gång blir den gång då det går hela vägen. Håller tummarna för dig! 

Jag förstår vad du menar att folk som inte har gått igenom samma sak förstår. Det kan bli tryckt stämning som du skriver och jobbigt att gå vidare i samtalet. Ibland tänker sig folk inte för och ställer den idiotiska frågan "När ska ni ha barn då??" precis som att dom kommenterar vädret. Utan en tanke på att man kanske kämpar och mår väldigt dåligt. Det är ju samhället som ska ändra på sig, inte vi som inte vill svara eller vi som svarar ärligt och får stapplande ursäkter tillbaka. Alla sörjer naturligtvis på olika sätt och om det känns bättre för dig att inte umgås med andra så gör inte det, jag tänker bara på att det är så lätt att glida in i en depression utan att märka det.

Det är också viktigt att du känner att du vill försöka igen, gör det inte för sin sambos skull. Min man ville försöka direkt efter första missfallet men jag valde att vänta för jag hade tappat suget efter barn då. Ja, det är verkligen tredje gången gillt för mig nu, ska in på VUL på torsdag och är så nervös att jag nästan kräks. Har inte så mycket förhoppning om att det lever tyvärr. Det enda som skulle vara positivt med det är att vi äntligen skulle få en utredning startad.

Håller tummarna för alla oss som kämpar.
    Anonym (Ledsen) skrev 2015-07-23 21:14:00 följande:

Tredje gången gillt, vill du berätta hur det gick på ditt VUL? Åh, så jag önskar att du fick se liv!

Kram till dig!

Jag var på VUL i torsdags, och det var tyvärr för tidigt för läkaren skulle kunna se något foster, men han såg en hinnsäck med gulesäck och allt såg normalt ut! Men nu måste jag hålla andan i två veckor till när vi ska på nytt VUL...

Tack för din omtanke!! Kram!
    Bebisfeber84 skrev 2015-08-07 19:38:11 följande:

Hej, hur har det gått för dig? Jag hittade denna tråd nyss. Jag har också haft MA i april, först i juni fick jag min mens. Nu är jag gravid igen, vecka 5+0 men så rädd att ngt ska gå fel. Har bokat tid hos gyn på tisdag. Vill ha blodprov för säkerhets skull. Gör de vul så tidigt, 5+4?

Veckorna flyter ihop och jag har varit dålig på att uppdatera mig här! Sorry! Jag gjorde ju väldigt tidigt ul och då var det ju för tidigt att se något, men nu har jag gjort två (!) ul och där låg den och viftade med sina små stumpar till armar sist ???? ny ska jag göra KUB på tisdag men är såklart orolig att hon ska säga att det har dött. Det var två veckor sedan jag gjorde senaste ul. Ni kan alltid boka privata undersökningar ni måste inte gå genom landstinget. Min erfarenhet är att dom visar stor förståelse för ens oro och bokar in en på första lediga tid. Hur har det gått för dig nu?? Hoppas verkligen att du fått se ett litet foster därinne. ??
    pannkakan87 skrev 2015-09-04 10:27:01 följande:

I vilka veckor gjorde du ul? Fick du betala för dem? Vi har prec gått igenom ett missfall och vill försöka igen men eftersom vi hade ett missed abortion - upptäcktes på kub i v13 men fostret dog i v8 - så vill vi precis som du göra flera ultraljud innan.

Eftersom att jag har två missfall bakom mig, ett som blödde ut av sig själv och ett MA, så sa läkaren som bokade in skrapningen att när jag blev gravid igen var det bara att ringa och boka en tidig tid. Jag hann inte få min mens innan jag blev gravid igen så jag visste ju inte vilken vecka jag var i men ringde och dom bokade in mig direkt, då konstaterades det att jag var gravid och troligtvis i v.5 men för tidigt för att se ett foster, så dom bokade in mig på ett nytt VUL två veckor efter. Efter det bokade jag via en barnmorskemottagning som tar emot privat också. Landstingets undersökningar kostar ju som alltid 350:- men privat 600:-. Så totalt har jag gjort tre ultraljud den här gången och har KUB på måndag. Du får göra hur många ul som du vill, men man får boka privat då.
    pannkakan87 skrev 2015-09-05 11:19:58 följande:

Så skönt för dig! Jag är livrädd att inte bli tagen på allvar men ska verkligen stå på mig sen när det är dags.

Hur lång tid efter missfallet fick du ägglossning tror du? Jag räknar missfallet som första dagen på mensen eftersom slemhinnan (graviditeten) stöts ut precis som vid mens. Hoppas verkligen det tar sig direkt för oss också! Får verkligen se till att vi inte missar en enda dag runt ägglossningen.

Så det var aldrig några problem för dig att få ultraljud via landstinget? Vad sa du till dem? Att du var orolig och så vidare? 

Tack för ditt svar! :)

Nej det var aldrig problem eftersom att jag varit på samma mottagning som även hade hand om min skrapning och eftersom att jag haft två missfall. Det var ju läkaren som sa att jag skulle ringa när jag blev gravid igen, jag kan tänka att det har lite med att göra var man bor också, bor du i Stickholm? Jag gör det och här ringde jag till Ultragyn på Odenplan, dom har även mottagning på Sophiahemmet. För att få ett privat ultraljud ringde jag Ultraljudsbarnmorskorna i Liljeholmen. Du behöver inte säga mer än att du har haft missfall tidigare och vill se om det är en levande graviditet.

Jag vet faktiskt inte när jag hade min ägglossning men det borde rimligtvis varit tre veckor eller så efter skrapningen. Det är ju såklart inget som rekommenderas, man ska ju gärna vänta en mens speciellt som jag gjorde en skrapning för att se att kroppen fungerar, men min man är sjökapten så det är bara att passa på när han är hemma du tänker ju rätt med att räkna från första dagen i missfallet. Dom räknade min skrapning som min senaste mens!
    pannkakan87 skrev 2015-09-05 11:19:58 följande:

Så skönt för dig! Jag är livrädd att inte bli tagen på allvar men ska verkligen stå på mig sen när det är dags.

Hur lång tid efter missfallet fick du ägglossning tror du? Jag räknar missfallet som första dagen på mensen eftersom slemhinnan (graviditeten) stöts ut precis som vid mens. Hoppas verkligen det tar sig direkt för oss också! Får verkligen se till att vi inte missar en enda dag runt ägglossningen.

Så det var aldrig några problem för dig att få ultraljud via landstinget? Vad sa du till dem? Att du var orolig och så vidare? 

Tack för ditt svar! :)

Haha, Stockholm menar jag! Autocorrect...
Svar på tråden Hur gå vidare efter MA?