Alexi skrev 2015-07-04 13:31:16 följande:
Men varför skiljer man inte på invandrade barn och svenskfödda barn i all skolstatistik? De har ju så totalt olika förutsättningar och drar ju ner statistiken i onödan vilket bara skapar oro.
Därför att det finns en så oerhört stor rädsla för att bli kallade rasister, när det egentligen handlar om att ta reda på hur våra olika grupper når målen och hur vi kan bli bättre.
Där jag arbetar blir de utpekade varje år som den skola som har sämst resultat i kommunen. Förutsättningarna är att vi har över 50% med invandrarbakgrund, stor andel som är nyanlända och klasser på uppåt 25 elever p g a lokalbrist. Klasstorleken är nog relativt likvärdig i kommunen, men andelen med annan språkbakgrund är betydligt lägre. Hade det jämförts t ex barn födda i Sverige, invandrare med viss tid i Sverige hade statistiken blivit mer intressant och det hade gått jämföra hur olika skolor lyckas med olika elevgrupper.
Sedan finns det ju föräldrar till dessa barn som är analfabeter och inte kan hjälpa sina barn med läxor, utan har fullt upp med att lära sig svenska själva - om de vill det. Självklart erbjuder vi läxhjälp, studiehandledning mm, men tyvärr har dessa barn inte samma chans som barn till välutbildade föräldrar som har ett skriftspråk och större drivkraft och förmåga att etablera sig i det svenska samhället.