Vilka "Går ut Nian utan betyg"
Det tals mycket om dem men vilka är dom.
Det tals mycket om dem men vilka är dom.
Hur menar du?
Dom som inte blir godkända.. Dom som inte fått den hjälp dom har rätt till... Dom som skiter i plugget...
Vad menar du? Vill du ha en namnlista?
De som har det trassligt på andra plan så att skolan prioriteras bort.
De som inte fått det stöd de behövt i skolan.
De som inte brytt sig om betygen förrän det var för sent.
En grupp är nyanlända invandrare som får det väldigt tufft. Det blir stor skillnad i förutsättningar mot ett barn med svenska föräldrar som är uppvuxet i Sverige när man ligger 10 000 ord efter redan som 7-åring. Sedan finns det de som har svårt att lyckas p g a intellektuella svårigheter. Skolan idag har högt ställda krav.
Det är även stor skillnad i ordförråd redan som 7-åring om du har tillgång till mycket böcker hemma och har engagerade föräldrar som läser och pratar mycket med sina barn. Redan där kan det bli en skillnad på några 1000 ord och då behöver du inte ens ha invandrarbakgrund. Dessutom brukar skillnaden bestå igenom skolåren.
Vad menar du? Vadå vilka? Jag var en av dem men det säger knappast något om vilka det är som går ut utan betyg. Det är inte direkt alla som börjar på M eller något annat simpelt svar.
Men varför skiljer man inte på invandrade barn och svenskfödda barn i all skolstatistik? De har ju så totalt olika förutsättningar och drar ju ner statistiken i onödan vilket bara skapar oro.
Men varför skiljer man inte på invandrade barn och svenskfödda barn i all skolstatistik? De har ju så totalt olika förutsättningar och drar ju ner statistiken i onödan vilket bara skapar oro.
Men varför skiljer man inte på invandrade barn och svenskfödda barn i all skolstatistik? De har ju så totalt olika förutsättningar och drar ju ner statistiken i onödan vilket bara skapar oro.
Santin: var drar man då gränsen mellan olika elevers bakgrund?
Det var på tiden och lika korkat som när man blandar asylinvandrare med vanliga i kostnadsmassan.
Därför att det finns en så oerhört stor rädsla för att bli kallade rasister, när det egentligen handlar om att ta reda på hur våra olika grupper når målen och hur vi kan bli bättre.
Där jag arbetar blir de utpekade varje år som den skola som har sämst resultat i kommunen. Förutsättningarna är att vi har över 50% med invandrarbakgrund, stor andel som är nyanlända och klasser på uppåt 25 elever p g a lokalbrist. Klasstorleken är nog relativt likvärdig i kommunen, men andelen med annan språkbakgrund är betydligt lägre. Hade det jämförts t ex barn födda i Sverige, invandrare med viss tid i Sverige hade statistiken blivit mer intressant och det hade gått jämföra hur olika skolor lyckas med olika elevgrupper.
Sedan finns det ju föräldrar till dessa barn som är analfabeter och inte kan hjälpa sina barn med läxor, utan har fullt upp med att lära sig svenska själva - om de vill det. Självklart erbjuder vi läxhjälp, studiehandledning mm, men tyvärr har dessa barn inte samma chans som barn till välutbildade föräldrar som har ett skriftspråk och större drivkraft och förmåga att etablera sig i det svenska samhället.