Inlägg från: Anonym (idioti) |Visa alla inlägg
  • Anonym (idioti)

varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri

KillBill skrev 2015-07-03 12:16:50 följande:
    Jag tycker att du har fått tillräckligt med svar på tal och orkar inte lägga energi på någon som bara är provokativ.

Svar på tal, du menar faktafel fortsätter att spridas utan att sakfrågan bemöts, jo jo, det har vi sett mycket av.

Är det verkliga livet provocerande för dig?

• Anonym (idioti)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-03 12:51:24 följande:
    Angående det regelverk som finns för att upprätthålla allmän ordning är det förvånande att gång på gång se inlägg som bestämt hävdar att regelverket ger utrymme för polis att ingripa mot den form av passivt tiggeri som är vanligast förekommande.

Är det inte bättre att acceptera att tiggeriet i den formen inte är olagligt och att polisen - hur mycket någon enskild än önskar det - inte har befogenhet att ingripa med stöd av lokala ordningsföreskrifter, för att sedan (om man nu vill stävja alla former av tiggeri) verkar politiskt för att införa någon slags förbud? Med andra ord, att erkänna att tiggeriet idag är lagligt, men att det behövs ett förbud. Då skulle det gå att föra en konstruktiv diskussion hur ett sådant förbud skulle kunna se ut.

Själv ser jag inget behov av ett förbud mot tiggeriet, men jag kan fördenskull ha åsikter hur ett ev förbud skulle kunna utformas.

Kan tillägga att jag inte vill leva i ett samhälle där polisen godtyckligt och utan stöd i lag (som lagen tolkats) ingriper mot olika företeelser i samhället. Och det tror jag inte att någon förnuftig person vill heller.

www.stockholm.se/OmStockholm/Politik-och-demokrati/Stadsovergripande-styrdokument/Allmanna-lokala-ordningsforeskrifter-for-Stockholms-kommun-/

Paragraf 27

Den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot någon av 5-10 §§, 11 § första stycket, 12 och 13 §§, 14 § första stycket, 15-18 §§ och 20-25 §§ döms till penningböter enligt 3 kap. 22 § andra stycket ordningslagen.

Eftersom det är straffbart så är det polisens skyldighet att följa upp.

Nej, ingen av oss borde acceptera att vissa grupper får särbehandling inför lag.
    Däremot så håller jag med att lagförtydling vore bra då vissa har svårt att kalla spade för spade.
    Så som det ser ut idag så ska dom ansöka om tillstånd innan dom sätter sig på gatan, bara att neka dom då dom inte representerar legitima företag.

Okey, varför vill du dom fortsätter med det jag nämnde i ts?

Vi lever redan i ett sådan samhälle, polis är till att skydda oss med hjälp av lagar och ingripa där dom behövs.
    Tyvärr sköts inte detta jobbet konsekvent.
    Slår även åt andra hållet, läste om en operation polis genomförde där dom utan giltig anledning gav sig på¨ungdomar på gatan för att drogtesta dom spontant.
    Så låta yrkestiggare skita i allt vad lag regler och sunt förnuft heter går bra, trakassera i dom flesta fall laglydiga tonåringar på gatan för dom kan ha begått brott klingar illa i mina öron.

• Anonym (idioti)
    Anonym (Tom Peng) skrev 2015-07-03 13:54:40 följande:
    Först måste vi bli överens om att Sverige är en rättsstat, dvs. att polisens agerande måste ha stöd i lag och att det finns ett system av oberoende domstolar som kan pröva lagligheten i myndighetens agerande. Om du anser att polisen själv - oberoende av vad lagen säger - får göra som den vill, står vi så långt ifrån varandra att det knappast är lönt att diskutera vidare. I så fall nöjer jag mig att bestämt hävda att ditt resonemang är felaktigt. 

Polisen har åberopat en lag för att stävja tiggeriet i vad som verkar ha varit ett "pilotfall" för något år sedan, nämligen ordningslagen (en lag som du själv nämner i ditt inlägg). Ordningslagen föreskriver att vissa frågor beträffande upprätthållande av allmän ordning kan överlåtas till kommunerna att besluta om. Kommunen kan därvid använda ordningslagens sanktionsbestämmelser. 

Många kommuner har ansett att det behövs föreskrifter som rör anordnande av insamlingar på offentliga platser. Det var med stöd av en sådan föreskrift som polisen ingrep  i det nyssnämnda fallet. 

Frågor om böter måste ibland avgöras av domstol. Tiggerifrågan prövades av Södertälje tingsrätt. Frågan om tiggeriet bröt mot den lokala ordningsföreskriften - och därmed ytterst mot ordningslagen - skulle alltså prövas av domstolen. 

Domstolen kom fram till att det kan finnas olika typer av insamlingar, varvid den form som är vanligast förekommande beträffande tiggeriet inte ska omfattas av den tillståndsplikt som föreskrivs i de lokala ordningsföreskrifterna. Därmed saknade polisen enligt domstolen befogenhet att bötfälla tiggarna - eftersom deras agerande inte omfattades av ordningslagens sanktionsbestämmelser. 

Domen vann laga kraft, dvs. den överklagades inte. 

Så ser i huvudsak (jag kan ha missat någon detalj eftersom jag inte har tingsrättens dom framför mig) rättsläget ut för närvarande, såvitt jag känner till. En annan domstol kan naturligtvis komma till en annan slutsats, men jag har inte hört talas om någon annat avgörande, vilket kan bero på att JO kritiserade polisens agerande i Södertäljefallet. Detta kan i sin tur ha lett polisen att acceptera att rådande rättsläge inte omfattar tiggeri i normalfallet och att det i annat fall skulle behövas en lagändring. 

Okey, varför vill du dom fortsätter med det jag nämnde i ts?

Jag har inget problem ur en ordningssynpunkt att människor sitter på gatan och tigger. Jag ser det närmast som en slags ekonomisk verksamhet och anser att människor som blir lyckliga över att ge pengar ska ha rätt att göra det (samt, naturligtvis, att den som mottar gåvan får göra precis vad hen vill med denna). Jag ger själv aldrig pengar, dock, och anser inte heller att jag har någon sådan skyldighet.

Angående andra saker som du nämner i TS, tycker jag att nedskräpning och olovliga bosättningar är en fråga som är helt skild från tiggeriet. Det finns bl.a. exempel på tiggare som har bosatt sig på campingar. I övrigt anser jag att samhället ska skaffa sig verktyg för att snabbt och enkelt stävja olovliga bosättningar.

Jag anser att polis ska upprätthålla lagar som vi har, inte att man ska ta och undanta hela grupperingar bara för att och göra hela rättssamhället till ett skämt.
    I våran högmodiga samhälle kom domstol fram till att man inte ska "sparka på dom redan lider" och har låtit dom hållas, med mitt ts som resultat.
    Att det inte överklagades visar bara hur handfallna och uppgivna vi har blivit, knappa mening att slås för våra rättigheter längre, vi har inga.

Jag har, desto fler med mig, jag vill ha det rent och fint på gatan utan att snubbla över en massa lurendrejare med sina hej hej eller money plzz, det är stötande och ett hån mot oss direkt.
    Dom förolämpar vår intelligens med sina lögner, samtidigt som det ligger under Sveriges värdighet att ha dom på gatan, vi har kommit längre än så.

Givetvis är det en ekonomisk verksamhet, därav rättssamhället har gjort sig till ett skämt genom att låta dom hållas, 
    Att det sedan skulle röra sig om nån form av "passiv tiggeri" vad det än innebär faller på sig själv så fort dom öppnar munnen och gör ljud ifrån sig, då ber dom aktivt om pengar.

Är det? Nedskräpning av såna proportioner och att ha en vana att använda landet som en toa har exploderat med deras ingång, dom är sen tidigare kända för det, då till och med den mer skötsamma delen som kommer hit som gästarbetare.
    Deras läger, legala som illegala innebär en massa sanering då dom helt enkelt förstör marken dom bor på.
    Förstår inte hur man kan försöka dela på det, kommer dom hit att tigga och har ingenstans att bo vilket dom inte har kommer dom bosätta sig där dom anser vara bäst, klart en del av den organiserade tiggerin vi bevittnar nu.

Vi har verktyg, vi har även en bakbunden poliskår som vågar inte ens röra dom längre för dom åker själva på det.
    Läste om en gruppering som för ett tag sen gjorde inbrott, tror det var statligt mark i närhet av järnväg, hotade iväg personal som skulle reparera skador.
    polisanmälan gjordes, polisens respons var att anteckna detta som "känd bosättning" och låta det gå utan åtgärd.
    Inte så det ska gå till.
    Kan inte vara enklare än så att kolla genom deras bosättningar och ta dom för stöld, inget av det dom ställer upp här är köpt, handlar om stölder från närliggande företag vilket inte bör vara så avancerat att åtala dom för.

Förändringen om det ska komma nån måste komma från folket först, då att sluta betala för våra myndigheter skiter stort i det som händer.

• Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 14:17:52 följande:

FYI: denna tråd är redan avslöjad. Anledningen till att någon går in och svarar i den för att låtsas debattera med TS, är enbart för att avslöjandet och de efterföljande kommentarerna ska ha hamna längre ner. Så att tråden kan starta om på nytt.

Vad är det du babblar om?

Kan inte vara så svårt att hålla sig till ämnet eller ge fan att skriva.

• Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 17:37:50 följande:
    Därför att TS sprider lögner och hatpropaganda. Kul att du tycker att jag är otrevlig vart jag än kommer åt. Visa lite andra exempel. Tobbe01, jag hymlar inte med att jag är anonym, men TS är "dubbelanonym".

Peka på dessa lögner eller hatpropaganda annars skulle jag mer tycka att du ska sluta sprida lögner och hålla dig till topic.
    Vad är dubbelanonym?

tobbe01 skrev 2015-07-03 17:11:38 följande:
    Här i Sundsvall så har det på senare tid dykt upp flera svenska personer som tigger med en låda framför sig där det står "hemlös svensk". (Jag ger alltid pengar till dem). Har inte kommit mig för än men jag måste fråga dem vad Polisen säger om deras tilltag. Ofta sitter de mitt emot en "vanlig" tiggare och Polisen kan ju knappast avhysa svenskarna och låta de andra sitta kvar............eller ...man undrar

Stöter själv svenskar i nöd, om inte mer några kronor så har jag vid flera tillfällen köpt deras tidning tror jag inte är ett dugg intresserad över vad som står där inne.
    vad polisen säger är mer intressant, det är svenskar så där har dom inget förbudsorder mot att ingripa.
    Dur det fungerar i praktiken såg man i Malmö, en grupp svenskar slog upp tältläger i protest utanför stadshuset, dom blev avhysta inom loppet av timmar, när yrkestiggare beslagtar mark däremot så daltas det i evigheter, det största lägret med dom har nu existerat på samma plats i flera år.

Ja man undrar, om våra politiker har drabbats av masspsykos.

• Anonym (idioti)
    Rataxes skrev 2015-07-03 18:22:23 följande:

Nu har politikerna chans att ge

sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=94&grupp=18763&artikel=6204075

tinyurl.com/qf8lu2r

"Almedalsgästerna har lett till en förändring för de människor som tigger i Visby. Trots att det är mer folk än vanligt i Visby får de nu betydligt mindre pengar per dag än de brukar få"
    Så som det ser ut så är det vi andra som ska ge, betala och ta all skit som dom lämnar efter sig.
    I sin egen bakgård städar våra kära politiker, finns väl inga tiggare utanför rosenbad.
  • Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 18:40:25 följande:
    Suck. Hela din TS är fylld av lögner. Dubbelanonym är, när man har ett registrerat nick och kan använd sig av ett annat, anonymt nick. Familjeliv är det enda stället i hela internet som har ett sånt system.
    Kan du peka på en så tar vi det därifrån.
    Dina trollhallucinationer kan du bara lägga ner med, dels är det mot reglerna att spekulera och dels så skräpar det ner tråden med skit som inte stämmer.
  • Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 19:02:44 följande:
    Eller hur. Here we go again. Anmäl på du. Varför har du inte gjort det förresten?

Det ligger helt ärligt under min värdighet, jag bemöter idioti med argument och fakta, inte med anmälningsknappen.

Tänkte bara påpeka att du bryter mot sidans regler med att skräpa ner min tråd med oft inlägg och anklaga mig för att trolla.

Så kan du vara snäll och lägga av med det, argumentera för din sak dör du anser jag har fel.

• Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 19:13:15 följande:
    Jag har inte anklagat dig för någonting, det vet du. Om du anser att du har någon värdighet så skulle du inte skapa några sådana här trådar. Om du anser att jag bryter mot reglerna, anmäl de inläggg du ser. Jag lyssnar på vad en moderatotr säger.

Din lögn  består i att du skriver att det är olagligt att tigga, vilket det inte är. Överbevisad 100 miljoner ggr vid det här laget. Så därför går det inte att ta dig på allvar.

Anklagat mig för olika grejer har du från ditt första inlägg.
    Jag skapade tråden för att tiggarläget har gått överstyr och jag fruktar att det kommer urarta totalt framåt hösten.
    Det inte för att jag ska ta en massa skit från mindre begåvade utan för att uppmärksamma vad folk betalar för och vad det innebär för oss alla.

Jag anser inte, du bryter mot regler när du skriver i min tråd utan att beröra sakfrågan och anklagar mig för skit.
    Jag skulle däremot föredra att du skulle sluta sprida irrelevant skit i min tråd och höll dig till ämnet, jag anmäler inte av princip, om nån vill idiotförklara sig med brist på argument och personliga påhopp så får väl personen göra det.

Jag styrker fakta redan i inlägg 6.
    Med komplettering i inlägg 65, missar säkert flera, det är bara att klicka på visa endast.
    så visa nu att man kan ta dig på alvar och börja argumentera för din sak.,

Som att vi ska betala folk för att skita i våra parker och på gatorna och varför det skulle vara rätt.

• Anonym (idioti)
    Anonym (avslöjad) skrev 2015-07-03 19:30:35 följande:
    Ojojj, visa det inlägget där jag anklagar dig. Klicka på visa endast och kom med ett inläggsnr. Personliga påhopp funkar inte heller, isf så hade de eedan blivit bortplockade. Där kom "betala för att skita i parken" argumentet igen.

Det enda inlägget du inte anklagar mig för nått 52, resten består av anklagelser eller annan skitsnack.
    Jag anmäler som sagt inte inlägg, även personliga påhopp låter jag vara i och med jag kan bemöta dom på civiliserat nivå och det talar mer om den som kommer med dom än den som blir påhoppad.

Du menar alltså på ditt egna sätt att yrkestiggare inte skiter i våra städer eller parker?

sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6197947

www.mitti.se/centrumet-fylls-av-manniskobajs/

Detta antar jag är "hatpropaganda" enligt dig?

Och snälla skippa irrelevant skit, håll dig till ämnet, inlägg utan substans kommer jag i fortsättning inte röra.

Svar på tråden varför bekostar ni kriminalitet/yrkestiggeritiggeri