Alexi skrev 2015-07-06 21:15:48 följande:
Alltså jag vet ju att skolan löser det om man verkligen inte kan vara ledig. Men jag kan vara ledig, det är inte det. Så jag skulle aldrig utsätta barnen från att gå på något okänt ställe med okänd personal.
Men jag vill inte ta lediga åtta dagar per år, på udda dagar som jag inte väljer själv. Jag vill vara ledig när hela familjen kan vara ledig tillsammans. Nu när sonens förskola har stängt fyra dagar kan ju inte storasyster som går i skolan vara ledig. Så vi kan inte göra något kul allihop.
Och de där dagarna ligger för skolans del i samband med lov och antingen vill vi inte vara ledig på just det lovet (höstlovet eller sommarlovet en vecka efter att vår semester är slut 20 augusti), eller så har vi just haft två veckors jullov och har gjort av med de semesterdagar vi vill lägga på julledighet det här året.
Fast vill och vill... Föräldraskap handlar ju inte bara om egen vilja och att styra själv. Vi har ett fantastiskt generöst system med föräldraförsäkring i Sverige och en barnomsorg som kostar föräldrar otroligt lite. Men personal i skolan och förskolan måste få till möjligheter att träffas alla, i alla fall om man vill ha verksamheter som fungerar och där barnen mår bra. Två heldagar per termin är väldigt lite i det sammanhanget kan jag säga.
Betala en egen barnvakt för att passa barnen är det alternativ som finns om man vill ha det helt på egna villkor. Så det kan man ju göra, i alla fall över planeringsdagarna. Eller gå ihop med några andra föräldrar, ta varsin dag och ha tre barn hemma en dag och kunna jobba två andra dagar.
Och föräldrapenningens syfte är ju inte att alla som lyckats få barn ska kunna få semester just över jul eller vecka 31 bara för att man "vill" (särskilt inte om det redan finns en förälder hemma), utan för att kunna vara hemma med barnen när de som mest behöver det.