Inlägg från: Anonym (fsklärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fsklärare)

Hur många dagar per år är ert fritids stängt?

Vi har fyra stängningsdagar/år. Kommunen är alltid skyldig att hålla barnomsorg även på planeringsdagarna men det kan se olika ut i olika kommuner.

Här håller en förskola öppet med vikarier och alla barn som behöver omsorg den dagen hänvisas dit.

Samma sak på sommaren då alla förskolor utom en har stängt i 4 veckor.

Kan du inte vara ledig med dina barn eller läsa det på annat sätt så här du rätt till barnomsorg.

• Anonym (fsklärare)

[quote=75499040][quote-nick]Alexi skrev 2015-07-06 21:15:48 följande:[/quote-nick]Alltså jag vet ju att skolan löser det om man verkligen inte kan vara ledig. Men jag kan vara ledig, det är inte det. Så jag skulle aldrig utsätta barnen från att gå på något okänt ställe med okänd personal.

Men jag vill inte ta lediga åtta dagar per år, på udda dagar som jag inte väljer själv. Jag vill vara ledig när hela familjen kan vara ledig tillsammans. Nu när sonens förskola har stängt fyra dagar kan ju inte storasyster som går i skolan vara ledig. Så vi kan inte göra något kul allihop.

Och de där dagarna ligger för skolans del i samband med lov och antingen vill vi inte vara ledig på just det lovet (höstlovet eller sommarlovet en vecka efter att vår semester är slut 20 augusti), eller så har vi just haft två veckors jullov och har gjort av med de semesterdagar vi vill lägga på julledighet det här året.[/quote

Ok ja då är det ju inga problem för er del

Dagarna behövs för en fungerande verksamhet.

• Anonym (fsklärare)
    Alexi skrev 2015-07-07 11:12:56 följande:

Oj vilken empati, skönt att sådana som du jobbar med barn...

Vaddå empati? Om det inte är några problem att vara ledig så är det ju inte det och om man inte kan eller vill så är kommunen skyldig att hålla omsorg. Vad har det med empati att göra?

Vill du inte att dina barn ska gå på en fungerande verksamhet?
  • Anonym (fsklärare)
    Alexi skrev 2015-07-07 21:49:45 följande:

Förståelse för hur det upplevs för föräldrar. Och det verkar helt ha gått dig förbi att även om vi KAN lösa ledigheten så är det inte på ett sätt som känns tillfredsställande och bra. ÅTTA dagar per år som den barnomsorg vi har för att kunna jobba helt enkelt är stängd.

Jag är förälder och vi har också 8 dagar per år som vi står utan ordinarie barnomsorg men eftersom vi har förståelsen för hur viktiga dessa dagar är för våra barns dagliga verksamhet så löser vi det eller så tar vi del av den omsorg som erbjuds den dagen. Ingen inom kommunala barnomsorgen står utan omsorg på planeringsdagar om kommunen sköter sitt uppdrag.
Svar på tråden Hur många dagar per år är ert fritids stängt?