• emmamoa123

Få igång amning, tips??

Hej, jag ammade min som den första veckan efter födsel men han gick inte upp tillräckligt i vikt och var allmänt missnöjd vid bröstet så jag började ge ersättning. I början fortsatte jag amma och gav lite ersättning när han inte var nöjd men sakteligen blev fet mer ersättning och mindre ammning. Jag vill nu så hemskt gärna börja amma igen! Har hyrt en pump på bb och pumpat ca varannan timme (ibland oftare ibland mer sällan) men det kommer max 10 ml per omgång. Har testat alkoholfri öl, att ha honom i famnen samtidigt men inget funkar.

Funkar inte att amma samtidigt då han bara blir förbannad när det knappt kommer nått.

Skulle ett sånt där nässpray som är till för utdrivnimgsreflexen hjälpa? Det kommer droppar så är reflexen redan igång? Tycker inte att det ökar i volym har ändå pumpat i två dagar .

Snälla ge mig tips?!

• Svar på tråden Få igång amning, tips??
  • emmamoa123

TILLÄGG: Han är nu 4 veckor så det är ca 2-3 veckor jag mestadels har gett ersättning.

• Defeateris

Du kan testa med att använda ett tillmatningsset - det är som en liten flaska som du hänger runt halsen. Från flaskan går det ut en slang som du tejpar fast på bröstet. Sedan ammar du, men släpper på ersättning från flaskan. På så sätt stimuleras dina bröst samtidigt som du ger ersättningen och det kan hjälpa till att öka din egen produktion.

Drick mycket vätska över lag. Öl kan funka för många, B-vitamin är också bra. För en hel del funkar julmust/påskmust också bra men framför allt all vätska du kan få i dig. Det finns också en del amningsteer du kan testa som sägs öka produktionen.

Att ha sonen mycket hud mot hud är bra, sitt gärna med bar överkropp så han har fri tillgång till tuttarna. Men låt honom ta initiativet.

Ett tips om du har facebook är "Amningshjälpen slutna grupp" - där kan du få massor med hjälp. Om du inte har Facebook är Amningshjälpen fortfarande fantastiska, de har hjälpmammor som gärna hjälper dig och svarar på dina frågor och kan ge personliga tips som ni kan testa. En del kan träffas i verkligheten, en del svarar via telefon och en del via mail.

• ophelia

Jag hade liknande problem med min son då han var några veckor gammal, han var missnöjd och hade svårt att ta bröstet. När inget kom direkt blev han frustrerad och skrek så jag började ge ersättning vilket ledde till ännu mindre mjölk. Jag försökte med pump men det var helt omöjligt för mig. Jag ville gärna fortsätta amma och kände att jag var tvungen att görs något för att bryta den onds cirkeln. Jag slutade med pumpa och ersättning och bara ammade ammade och ammade konstant i flera dagar. Då ökade produktionen. Jag använde en bärsjal och ammade honom och gungade samtidigt i den när han annars bara skrek. Det lugnade ner honom så att han tillsköt kunde äta. Det var inte lätt men vände hela situationen. Nu är han sju månader och vi har inte haft problem med amningen sedan dess.

Vill barnet inte äta från bröstet eller känner du att du har för lite?

• Alexi

Jag hade också gett en hel del ersättning första veckorna men vid fyra veckor var jag på amningsmottagningen och de sa att det helt enkelt är att amma. Strunta i pumpen, en bebis är mycket mer effektiv.

Så amma, amma, amma, extra mycket på nätterna. Ge bara lite ersättning ibland under utfasningen så att bebisen inte blir allt för hungrig medan ökning av mjölkproduktionen pågår.

• emmamoa123

Tack för alla tips! Ska testa att bara amma, han kommer tyvärr bli vansinnig nämnt det bara kommer droppar men vi håller tummarna :)

• Alexi

Fast hur mycket som kommer vid pumpning säger ingenting om mjölkmängden vill jag bara säga.

• MammAmma
    Defeateris skrev 2015-06-27 23:52:44 följande:

Du kan testa med att använda ett tillmatningsset - det är som en liten flaska som du hänger runt halsen. Från flaskan går det ut en slang som du tejpar fast på bröstet. Sedan ammar du, men släpper på ersättning från flaskan. På så sätt stimuleras dina bröst samtidigt som du ger ersättningen och det kan hjälpa till att öka din egen produktion.

Drick mycket vätska över lag. Öl kan funka för många, B-vitamin är också bra. För en hel del funkar julmust/påskmust också bra men framför allt all vätska du kan få i dig. Det finns också en del amningsteer du kan testa som sägs öka produktionen.

Att ha sonen mycket hud mot hud är bra, sitt gärna med bar överkropp så han har fri tillgång till tuttarna. Men låt honom ta initiativet.

Ett tips om du har facebook är "Amningshjälpen slutna grupp" - där kan du få massor med hjälp. Om du inte har Facebook är Amningshjälpen fortfarande fantastiska, de har hjälpmammor som gärna hjälper dig och svarar på dina frågor och kan ge personliga tips som ni kan testa. En del kan träffas i verkligheten, en del svarar via telefon och en del via mail.

Alexi skrev 2015-06-28 21:55:10 följande:

Fast hur mycket som kommer vid pumpning säger ingenting om mjölkmängden vill jag bara säga.

• pigglet

Vi är väldigt många som knappt kan få ut något alls med pump, men som har mjölk så det räcker till bebisen. Mängden man får ut med pump betyder ingenting.
    Av samma anledning är det så mycket effektivare att amma än att pumpa.

Om man vill börja om att amma är alltså det bästa om man har en sug-villig bebis. Och så amma så ofta som man bara står ut med. Du vill helst att bebisen ska äta varje timme liksom, att den inte blir så mätt är egentligen bara bra, då vill den snart amma igen.

Utdrivningsreflexen är känslig för stress. Sätt dig bekvämt, andas lugnt. Försök lita på att du har mjölk och inom några dygn kommer ha ännu mer. Tänk på vattenfall eller mjölk som sprutar (låter mysko, men funkar!). Att drick att glas vatten samtidigt som bebisen börjar suga hjälper också.

ALLA har perioder när bebisen vill ha mer mjölk än vad som finns i brösten. Produktionen ställer ju in sig, men när bebisen kommer till en tillväxtfas så kommer det ta några dygn innan din kropp ställt om sig till den ökade efterfrågan. Bebisen dör inte av det, men det blir förmodligen mer gnäll och missnöje. Och väldigt täta amningar.

• SSL

Amning är det bästa du kan ge ditt barn. Min dotter är 12 månader och jag ammar varannan timme. Förutom på nätterna. Hon sover 12 tim per natt och ammar kanske 2 gånger i sömnen (även jag slumrar). Hon har alltid varit en snabbdiare (5min) Men dom första månaderna diade hon 1 gång i timmen även oftare ibland. Mycket vila, ät var 3e timme. Drick 4-5 liter om dagen( du kisssar ut det som inte behövs), försök att tänka harmoniska tankar medan du ammar. Ligggamma om möjligt, så kan barnet somna med bröstet i munnen och det kan då rinna till flera gånger och på så sätt tömmer du bättre och då ökar produktionen. Nattamma är väldigt bra för produktionen. Lita på att du kan och andas Om bebi bara vill snutta och släpper när det rinner till så pumpar du ur bröstet. Även när hon diat klart sitt mål försök pumpa ut det återstående. Strunt i att träna det hämmar mjölkproduktionen. Dessutom blir man en tandpetare av att amma Som jag kämpat i perioder .. Alla sa men du kämpar för mycket och andra störande komm.. Jag är så glad att jag fortsatt kämpa, jag älskar att amma. Bättre mat får din bebi inte. Bäst för bebis immunförsvar och trygghet + det är så bekvämt och mysigt.

Tack för mig !

• SSL

Nu skrev jag i fel tråd men finns tips där för dig med. Prova liggamma och blunda och slappna av.. Prova minimundus amningste och 0,0% öl. Mycket vatten. Och lär dig pumpa med handeniistället för pump. Gör även här så att du tänker harmoniska tankar sådant som gör dig lycklig så rinner det lättare till. Stor kram till dig

Svar på tråden Få igång amning, tips??