Inlägg från: helena29 |Visa alla inlägg
  • helena29

Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!

Vår snart fyraåring är så trött av sig! Han behöver verkligen sova middag, åtminstone varannan dag, för att orka med!

Nu har det gått nästan 1 vecka utan middagssov och i två dagar är han ett vrak redan vid 14-15 tiden! Förstår inte varför han inte orkar mer?

Minsta lilla som går fel så är det skrik, gnäll och till sist vredesutbrott!

Han är en jättegullig kille, när han är utvilad.

Börjar han slarva, krångla, trotsa eller bete sig dumt är det oftast för att han är trött. Kan jag bli arg på honom för att han är trött?

Jag menar, han har ju inte rätt att bete sig hur han vill bara för att han är trött? Men kan jag bli arg när han gråter, skriker, kastar sig, krånglar? Jag vet ju att det beror på att han är trött, men jag måste väl ändå säga till? Har man hört gnäll o skrik tillräckligt länge så kan man ju bli tokarg till slut!

Dessvärre har han svårt att komma till ro o sova på lunchen nu när jan lämnat napparna.

Ge mig tips!!!! Orkar inte med detta snart... Suck!

• Svar på tråden Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!
  • helena29
    sw12 skrev 2015-06-28 18:20:51 följande:

Visa honom analen, det borde få honom att fatta.

??!
  • helena29
    Mellanmjölkens land skrev 2015-06-28 19:59:11 följande:

Jag undrar oxå om när han lägger sig och när han går upp. Vår 4åring behöver ca 11h sömn i genomsnitt och blir ett monster vid sömnbrist.

Normalt somnar han väl runt halv åtta -åtta och vaknar nån gång mellan sex o halv åtta... Lite olika!
  • helena29
    Alexi skrev 2015-06-27 21:51:43 följande:

Men varför sover han inte på dagen då om det så uppenbart behövs? Ta en tur i bilen eller vad som krävs för att han ska somna.

Jättesvårt att få honom sova på dagen... Bilen funkar inte heller tyvärr!
    Sen om man är iväg är det ju svårt o få till det ibland.
  • helena29

Men frågan är om "man har rätt" att bli arg på honom när han skriker, gnäller för att han är trött?

• helena29
    Stardust88 skrev 2015-06-28 01:14:05 följande:

Äter han bra mat? Får han äta sötsaker?

Äter han sig mätt på mat baserad på fett ist för kolhydrater?

För mkt kolhydrater kan ge gnälliga och kinkiga barn..

Gör vad ni kan för å få in rutiner, om han behöver sova mitt på dagen.

Han äter helt vanlig mat, som vi. Varierat. Ja, han får äta sötsaker! Han äter inte endast mat som är baserad på fett eller kolhydrater.
  • helena29
    Mellanmjölkens land skrev 2015-06-28 19:59:11 följande:

Jag undrar oxå om när han lägger sig och när han går upp. Vår 4åring behöver ca 11h sömn i genomsnitt och blir ett monster vid sömnbrist.

Som sagt, lite olika! Men oftast sover han normalt vid 19.30 och vaknar allt mellan 06-07:30.
  • helena29
    Alexi skrev 2015-06-28 22:00:40 följande:

Vadå rätt att bli arg? Ja man blir arg ibland när tålamodet tar slut. Nej det hjälper inte alls att bli arg eftersom de är trötta och inte kan rå för sitt beteende. Nej de lär sig inget av att föräldern blir arg. Ja alla blir arga ibland.

Varför lär de sig inget utav att föräldern blir arg?
  • helena29
    Velmaja skrev 2015-06-29 09:58:26 följande:
    På vilket sätt skulle det hjälpa honom att du blir och och skriker på honom för att han är trött menar du? Prova att lägg honom 19.00 på kvällarna istället, även om han inte kan sova på dagarna kan man vila och varva ner. Lägg er 30 min och läs en bok, lyssna på en skiva eller något annat avkopplande. Ät bara socker på lördagar!
    Jag menar om jag har rätt att tillrättavisa, höja rösten om han gör ngt man inte får? Fast att jag vet att det beror tröttheten att han beter sig illa?
  • helena29
    Alexi skrev 2015-06-29 20:57:07 följande:
    Men återigen, rätt enligt vem då? Rätt enligt lagen, ja. Rätt för att få pris som årets förälder, nej antagligen inte...
    Men tillrättavisar man inte när han slänger tuggummi på golvet bara för att han är trött??
  • helena29
    Velmaja skrev 2015-06-29 21:16:43 följande:

Hur vet du att han slänger tuggummi på golvet för att han är trött?

Han gör inte såna saker när han är pigg och utvilad! När han är trött orkar han vill inte tänka steget längre o slarvar...
  • helena29
    mammalovis skrev 2015-06-29 22:12:18 följande:
    Förlåt, men detta exemplet lät bara knäppt och har en väldigt enkel lösning: Sluta låta honom få tuggummi när han är trött. Kastar man tuggummi på golvet behöver man inga tuggummin över huvud taget förrän man vet hur man gör. Annars säger man väl till honom att plocka upp det och fungerar inte det tar man hans hand och "hjälper" honom om han inte gör det självmant.

Svårare tycker jag är att förutse att varje dags krav på att ha jacka helt plötsligt en eftermiddag väcker protester och ett totalt vredesutbrott eller något annat som är lika självklart och man fattar inte vad som händer efteråt.

Inte svårt alls! Låt ungen gå utan jacka då... Fryser hen så lär hem väl säga till?!
    Det där tjatar jag aldrig om... Fryser man så lär man vilja ta på jackan....
Svar på tråden Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!