• helena29

Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!

Vår snart fyraåring är så trött av sig! Han behöver verkligen sova middag, åtminstone varannan dag, för att orka med!

Nu har det gått nästan 1 vecka utan middagssov och i två dagar är han ett vrak redan vid 14-15 tiden! Förstår inte varför han inte orkar mer?

Minsta lilla som går fel så är det skrik, gnäll och till sist vredesutbrott!

Han är en jättegullig kille, när han är utvilad.

Börjar han slarva, krångla, trotsa eller bete sig dumt är det oftast för att han är trött. Kan jag bli arg på honom för att han är trött?

Jag menar, han har ju inte rätt att bete sig hur han vill bara för att han är trött? Men kan jag bli arg när han gråter, skriker, kastar sig, krånglar? Jag vet ju att det beror på att han är trött, men jag måste väl ändå säga till? Har man hört gnäll o skrik tillräckligt länge så kan man ju bli tokarg till slut!

Dessvärre har han svårt att komma till ro o sova på lunchen nu när jan lämnat napparna.

Ge mig tips!!!! Orkar inte med detta snart... Suck!

• Svar på tråden Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!
  • Alexi

Men varför sover han inte på dagen då om det så uppenbart behövs? Ta en tur i bilen eller vad som krävs för att han ska somna.

• mammalovis

Jag känner igen beteendet hos min 4,5-åring även om jag mest hämtar runt halv fem på förskolan och kan mötas av detsamma om minsta lilla går emot. Hon får helt enkelt bli arg, men hem ska vi, så hon får då åka vagn fortfarande då vi har ca en km hem. Oftast blir hon så trött av sitt skrikande att hon somnar antingen i vagnen eller tidigt hemma och då får hon sova en stund. Lyckas vi väcka henne till middagen får hon komma upp och äta, annars får hon sova och jag sätter henne på toa vid nio och sedan får hon sova för natten, ev med en macka innan om hon vill ha.

Nu när vi varit lediga har hon faktiskt sovit middag flera dagar per vecka konstigt nog, annars har hon inte sovit middag varje dag sedan innan förra sommaren.

Ibland kan det fungera med något att äta så de får upp blodsockret, tänker jag.

Kanske går det fixa ett gosedjur som blir en kär ägodel som kan ge ro.

Sedan är det lätt att bli arg, då det först är svårt att förstå varför hon sätter sig totalt på tvären för en bagatell, när man själv är trött och bara vill hem med henne och lillasyster. När hon väl somnat tidigt är det ju lätt att förstå varför.

Ni kan inte bara ta en lugn stund med musiksaga, bokläsning eller något annat som får honom att varva ner även om han inte måste just sova vid ordinarie tid för middagsvila? Somnar han är det en bonus.

Här hade vi länge kollektiv vila då både lillasyster, jag och storasyster behövde få vila i somras. Nu är det jag (är gravid) och lillasyster som vilar och den stora får leka på sitt rum, men flera gånger har hon frivilligt gått och lagt sig, men hon är å andra sidan gärna uppe för 7.

• Stardust88

Äter han bra mat? Får han äta sötsaker?

Äter han sig mätt på mat baserad på fett ist för kolhydrater?

För mkt kolhydrater kan ge gnälliga och kinkiga barn..

Gör vad ni kan för å få in rutiner, om han behöver sova mitt på dagen.

• Velmaja

Vilken tid lägger han sig på kvällarna? När vaknar han på morgonen? Hur ser era vardagar ut? Helgerna? Vad äter han för mat?

Vissa har större sömnbehov så han kanske behöver en liten lur på dagen fortfarande.

• En blå giraff

Prova att lägga tidigare på kvällen flera dagar i rad och se vad som händer. När mina har slutat sova middag har de behövt lägga sig vid 18-tiden många kvällar för att få ihop sömnen. Kanske tråkigt nu på sommaren när det är fint väder men det gäller att gå in och göra kväll tidigt ändå. Mina barn lägger sig tidigt även på sommarlovet eftersom de inte "sover igen" på morgonen om de lägger sig sent. De vaknar jättetidigt oavsett läggtid och sena kvällar gör att de är monster dagen efter. 

• sw12

Visa honom analen, det borde få honom att fatta.

• Mellanmjölkens land

Jag undrar oxå om när han lägger sig och när han går upp. Vår 4åring behöver ca 11h sömn i genomsnitt och blir ett monster vid sömnbrist.

• helena29
    sw12 skrev 2015-06-28 18:20:51 följande:

Visa honom analen, det borde få honom att fatta.

??!
  • helena29
    Mellanmjölkens land skrev 2015-06-28 19:59:11 följande:

Jag undrar oxå om när han lägger sig och när han går upp. Vår 4åring behöver ca 11h sömn i genomsnitt och blir ett monster vid sömnbrist.

Normalt somnar han väl runt halv åtta -åtta och vaknar nån gång mellan sex o halv åtta... Lite olika!
Svar på tråden Vad göra med vår trötta, bångstyriga 4-åring?!