Cyanea skrev 2015-06-28 11:03:04 följande:
Juliee - Om du börjar prata med folk om att det är svårt att bli med barn kommer du snabbt märka att många har en tendens att komma med råd. De flesta råd är inte bra råd eller ens särskilt beprövade. Jag gick på den niten och har gjort oändligt många förändringar i in vardag för att slutligen lyckas. Men det funkar inte så, är jag rädd.
Pratar man med experterna på fertilitet om diverse olika metoder kommer de le och skaka på huvudet. Tro mig, vår läkare är själva överläkaren på fertilitetskliniken på Sahlgrenska - en av Sveriges största och bästa fertilitetskliniker. Hon hävdar att dessa metoder i bästa fall ger en marginell skillnad, men oftast inte så mycket att det skulle ge tydligt resultat.
Det Stardust88 skriver är en form av shaming för att du "inte kan bli gravid" och "skulle kunna bi det om du levde bättre". Det här är inte ditt fel. Det är inte på något sätt ditt fel. Är man överviktig kan det ibland hjälpa att gå ner i vikt (om man har PCO eller liknande), men annars ska du absolut inte utesluta något eller minska ner något i kosten. Fortsätt äta allsidigt.
Hon har skrivit nästan exakt samma sak i minst fyra olika trådar bara idag.
I början av våra försök tog jag till mig så många olika råd och förändrade mig och mitt liv så extremt att jag inte kände igen mig efter ett tag. Och det fungerade inte ens, för det var inte där problemet låg. Det var inte värt det. Mitt råd till dig, från en som varit i den här sitsen i mer än tre år, är att stänga öronen. Blir du inte gravid är det inte ditt fel, utan någon faktor man inte ser med blotta ögat. Det du gör räcker till, och du ska kunna leva som en vanlig människa utan att det påverkar.
Du har ingen rätt att nedvärdera mina råd! Om inte jag vet något om kvinnors framgångar som har fått PCOS och minskat/ blivit av med sina besvär så verkar du ju ha lika lite koll om att det faktiskt har hänt! Varför fortsätta äta på ett sätt som inte är bra för en, när man kan få en friskare kropp? Å det är inte "shaming"! Det är DIN uppfattning av det! Fråga mig istället vad jag menar istället för nedvärdera.