Inlägg från: Anonym (-^^-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-^^-)

Död åt ordet "partner"!

8chan skrev 2015-06-27 14:36:52 följande:
    Sambo betyder något. Man sambor med någon. Partner däremot kan betyda vad som helst och är mer neutralt.
    Jag vet inte riktigt om jag håller med dig om att det är så stor skillnad. Sambo.. den enda "prestationen" är ju att man bor under samma tak. En partner innebär ju ändå någon sorts samarbete.. vi är ett team. Sedan framgår det ju ofta väldigt tydligt i diskussionen om det handlar om en affärspartner eller en kärlekspartner.

Om man inte är gift, förlovad eller liknande, kanske inte bor ihop men tycker att "flickvän/pojkvän" låter för "oseriöst/tonårsaktigt" så tycker jag partner är det bästa alternativet. Eller säger man "min särbo"? Låter inte så trevligt....

(Det känns konstigt om min mamma som är 50+ skulle kalla hennes "gubbe" för pojkvän)
  • Anonym (-^^-)
    8chan skrev 2015-06-27 13:29:06 följande:

Är det fler än jag som är så jävla trött på det äckliga PK-ordet "partner"? Så extremt  neutralt och intetsägande. Allt för att ingen i hela världen ska kunna ta illa upp för att man säger pojk- och flickvän.

Partner är ett av de mest opersonliga ord jag känner till? Är det en älskare eller en affärspartner? Partner för att beskriva en man eller hustru har kommit in genom feminismen och deras iver att utrota alla könsbestämda ord. Allting ska vara neutralt som bekant.

Men skulle du kalla en 60-årig gubbe för någons  "pojkvän"?

Ta en bekant till mig som exempel. Dom är i 55-årsåldern (+/- något år).
    Dom är särbos. Vad kallar du dom? Pojkvän/flickvän låter jättekonstigt i mina öron. Hennes särbo låter inte eller bra tycker jag. Hennes "gubbe" låter inte heller särskilt fint.
Svar på tråden Död åt ordet "partner"!