Vems är problemet?
Först och främst tror jag det ofta inte ens handlar om lust i ordets bemärkelse. Orsaken att man inte vill ha sex i en relation behöver inte alls bero på att det är sexlusten som brister.
Många gånger tror jag att avsaknad av sex och närhet är ett SYMTOM på att något inte står rätt till i relationen.
Det kan vara allt mellan himmel och jord. Allt ifrån att partnern blivit kär i någon annan, eller tom är otrogen, till att man har konflikter i relationen som tar uttryck i minskad lust till sex. Jag tror allt hänger ihop mer än man tror, därför blir det då fel när man plockar ut "sexproblem" ur en relation när orsakerna kanske inte ens är sexuella i grunden.
Med mitt ex låg problemen överallt i relationen. Utan att snöa in på det kände jag mig förminskad i hans närhet.Jag blev osäker på mig själv. När jag förstod hur mycket han påverkade mig och mitt sätt att vara på ett negativt sätt, började jag tappa känslor för honom. Trots att jag aldrig haft bristande sexdrift, ville jag inte längre ha sex.(eller närhet) Jag fortsatte att onanera och upptäckte då hur mycket jag kunde njuta. Visst fick jag orgasm med honom också, men det kändes ofta stressigt och framtvingat att pressa fram orgasmen under våra samlag.
Här kan man tänka sig att vi skulle kunna gått i terapi eller något, men jag hade ingen lust, ingen motivation, och det hade bara blivit ett spel för galleriet om vi försökt oss på något sådant. För vissa andra kanske det hade funkat, men inte för mig. När vi sedan hade bestämt oss för att skiljas och jag började göra mig fri funkade vi mycket bättre ihop som vänner och gemensamma föräldrar.
Om man ska prata om minskad lust som orsak till att inte vilja ha sex måste man ju dessutom förutsätta att sex med, ens partner ger sexuell tillfredsställelse. Så är det inte alltid. Många gånger blir sex en prestation. Särskilt om partnern, vi säger mannen, (kan ju vara kvinnan som vill ha mer sex) börjar be om sex, eller tjata, och berätta hur viktigt det är för honom. Jag tror sådant verkligen kan få lusten att sina . Jag tror mycket sällan att det är rätt väg att gå.
Jag tror att båda parter måste VILJA ha sex. Har man en partner som inte vill ha sex bör man försöka ta reda på varför. Är hon trött, stressad eller orolig, måste partner först bemöta henne i de känslorna, bekräfta hennes känslor, SEDAN kan han låta närheten utvecklas till sex. Han måste vara lyhörd. Han måste våga ställa frågor som "är det något jag kan göra för att ge dig njutning " . Tex kan han fråga hur hon tänker sig ett bra sexliv, hur hennes drömsexliv ser ut och varför hon tror att de inte är där. Visa omsorg, visa intresse.
Är det verkligen den grundläggande sexdriften, sexintresset, som skiljer bör man ta ställning till om man vill leva kvar i relationen. Väljer man att stanna har man själv också prioriterat ner sex... Och då får man stå för det.
Öppna relationer kan säkert funka för vissa, men jag tror de relationerna ofta kräver att man har en bra relation i grunden. Att man känner tillit och är bra på att kommunicera. Jag tror många har en förenklad bild av det som lösningen i relationer utan sex. Man ska inte heller underskatta att många lätt får känslor för någon man har bra sex med och kanske ofta vill dela massa annat med den personen.
Är man den som inte vill ha sex bör man ta tag i det som känns fel i relationen.. För jag tror oftast det grundar sig på något... (Kanske är skilsmässa det rätta).Man kan gärna fråga sig själv hur man vill ha sitt sexliv och hur man kan nå dit. Om man verkligen inte har det minsta lust till sex, trots försök att få igång lusten, kan man inte ha sex för sin partners skull. Man måste VILJA. Allt annat är bara en en tillfällig uppskjutning av problemen.