• MrFlex

Vems är problemet?

Anonym (Vem?) skrev 2015-06-24 14:55:44 följande:
    Jag sa till min fru för snart tre år sedan att vi måste skilja oss, jag kan inte leva så här. Vi redde dock ut det under den kommande veckan. 

Det konstiga är att hon gick från noll lust till hur mycket lust som helt under den veckan. De kommande tre månaderna hade vi massor med bra sex. Hon hade så många orgasmer att man kunde tro att hon var en batteridriven kanin. Vi åkte på solsemester till Turkiet efter 2,5 månader, och väl där tröttade vi nog ut sängen. Hon njöt för fulla muggar.

Näst sista kvällen hade vi haft sex, hon varit och duschat, sen låg hon naken på sängen och med ett leende frågade hon om jag fortfarande vill skiljas. Klart jag inte ville det. Jag var ju den lyckligaste människan är världen. Dagen efter packade vi väskorna och åkte hem. När hon klev av planet lämnade hon lusten kvar där någonstans. För sen dess har det varit helt dött igen. Jag minns att efter vi kom hem från semestern tog det två månader innan vi hade sex igen. Jag fattade ärligt ingenting.
    Jag har varit med om exakt samma sak. Mitt ex fick ett kåtslag när jag förklarade att jag ville skiljas. Har läst i flera trådar att den trygghet som ett långvarigt förhållande ger är förödande för lusten för många kvinnor. Jag tror det ligger något i det. Ta bort tryggheten, att inte bli tagen för givet så händer det något. Kan fungera på samma sätt om man blir uppenbart uppvaktad av någon annan kvinna.

Jag skilde mig i alla fall men börjar nu uppleva samma tendenser i mitt nuvarande förhållande.

För att svara på TS fråga så tycker jag att det största ansvaret hamnar på den som ändrar sitt behov och beteende under förhållandet. Man är i alla fall skyldig sin partner en rimlig förklaring till den ändrade lusten eller beteendet.
  • MrFlex
    Mrs Okänd skrev 2015-06-29 10:42:00 följande:

Ja, och jag som då vet att det kan bli sex men inte när upplever ju inte samma frustration men jag vågar ju inte heller ge falska förhoppningar om sex. Min man vill gärna att jag under dagen säger att jag vill ha sex men jag har svårt för det för då blir han så besviken om det inte blir se under dagen. Han tänker inte alls logiskt när det gäller sex tycker jag.
    På vilket sätt tänker han ologiskt?
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2015-06-30 21:52:14 följande:
    Ja och tänk att många av de män som klagar över för lite sex, kanske har en kvinna som du! Det är ju inte konstigt att man inte vill ha sex när det knappt ger en något...

Ofta när jag läser inlägg från män som klagar över för lite sex, brukar jag tänka "ja, och jag skulle antagligen vara lika ointresserad av sex om jag vore din fru" ... Ja, det gäller ju inte alla så klart.

Jag upplever för övrigt också helt nya nivåer av njutning numera smile1.gif
    Var dig själv. Det finns redan så många andra.
    Jag tolkar era inlägg som att kvalitén på sexet helt är männens ansvar. Är det inte bådas intresse och ansvar att göra sexet så man vill ha det?
  • MrFlex
    sextiotalist skrev 2015-07-01 07:17:42 följande:
    Nej. Men alltför många män är orgasmfixerade och många män kör sitt eget race.

Om man läser trådar och även i frågespalter så är det tydligen inte helt ovanligt att män ställer krav på sex som kvinnan inte är bekväm med. Hotar gärna att göra slut om han inte får det sexet han vill. Det kan vara oralsex, analsex, trekant, sex med våld etc.

Att respektera varandra även när man har sex är viktigt. För många kvinnor hänger sex och känslor ihop, än mer om man har en relation med mannen ifråga
    Då läser du helt andra trådar än vad jag gör. Jag tycker att flertalet trådar om sexuell obalans är skrivna av män som verkar vara genuint besvärade och uppgivna, inte bittra, anklagande och krävande. Väldigt ofta har även den parten med lägre lust ändrat sitt beteende över tiden, gått från hög/normal lust till näst intill obefintlig lust.

Visst kan det vara så att själva sexet är orsaken till den minskade lusten (även om jag tror det är undantagsfall) men i så fall har ju den personen att ansvar att informera sin partner om sina önskemål och inte bara tiga och svara med minskad lust. Det verkar vara så svårt att kommunicera om sex. 

Vidare så tror jag att du har fel om att sex och känslor hänger ihop "mer" för kvinnor än för män. Många kvinnor verkar övertygade (och vilja tro) att det är kärlek som driver sexlust men det tror inte jag.

Människors grundläggade sexdrift drivs av hormoner, både för män och kvinnor, och detta kan givetvis påverkas av vårt allmänna välbefinnande och humör.
    Resten drivs av sexuell attraktion. Detta är ett område för sig som är ganska komplext men det baseras definitivt inte på kärlek.

Min personliga åsikt är att det just är den sexuella attraktionen som försvinner för de som drabbas av låg sexlust under en längre tid i förhållandet. Kärleken kan bestå vilket säkerligen förvirrar många eftersom de själva tror att just dessa känslor hör ihop. Dessa kvinnor har troligtvis svårt att sätta fingret på vad de är som gör att de känner annorlunda kring sex, varför de inte njuter lika mycket längre, varför de inte får orgasm så lätt. Det är då lätt att beskylla mannen för detta.

Det låter som "Been there" beskriver just det jag försöker förklara.
    Hon verkade ha tappat den sexuella attraktionen till sitt ex, hade svårt att komma och njöt inte så mycket. Kanske var han självisk och värdelös i sängen men det är troligtvis inte grundorsaken till hennes problem.
    Den nya mannen hon träffade på konferensen gav bekräftelse, spänning och detta triggade säkerligen hennes lust till max. Att hon njöt och fick flera orgasmer beror troligtvis mest på hennes egna starka kåthet än den nya mannens teknik i sängen.

Att då säga - "Det är inte fel på mig, det är fel på min man" tycker jag är väldigt naivt.

Been there - Förlåt om jag misstolkar ditt inlägg och felaktigt använder din historia som ett exempel.

Sexuell njutning och grand finale orgasm påverkas mycket mer av vårt lust än av korrekt stimulans av nerver. Om lusten inte finns eller är väldigt låg kan man gnugga ihjäl sig utan att något händer. Att då skylla på den som gnuggar, att han kanske gnuggar på fel sätt är inte schysst.

• MrFlex
    sextiotalist skrev 2015-07-01 10:31:22 följande:
    Ok jag är kvinna. Jag har varit i ett förhållande där jag upplevde exakt det jag beskrev. Jag lever numera i ett långt förhållande (räknas 20 år) och jag känner att vårt sexliv blir bara bättre och bättre och jag ser en direkt koppling mellan mina känslor för min sambo och kvaliteten på sexlivet.

Det här är också något vi kvinnliga vänner pratar om. Konstigt att samtliga mina kvinnliga vänner har samma uppfattning och du som man säger något helt annat

Jag är nog inte unik när jag beskriver detta. För mig (och många andra kvinnor) så är inte sexet endast en drift utan för oss behövs även att man har djupare känslor för den andra.

Och att sexet försvinner eller blir sämre ju längre tid ens förhållande pågår. Det är dina erfarenheter, mina är tvärtom.
    Är du medveten om att väldigt många tjejer (precis som killar) har ONS, KKs och andra enbart sexuella relationer (swinging, partnerbyten är otrogna osv)?

Påstår du att det är andra känslor än sexlust och sexuell attraktion som driver detta? På vilket sätt skiljer sig män och kvinnor här?

Jag påstår inte att alls sexet försvinner eller bli sämre ju längre förhållandet pågår, tvärt om. Sexet, rent tekniskt, blir förhoppningsvis bättre ju mer man övar:) 

Jag partar om minskad lust. Detta fenomen tror jag främst beror på minskad sexuell attraktion till sin partner, inte kvalitén på sexet.
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:04:28 följande:
    I flera trådar där män klagar på för lite sex saknar jag att mannen aldrig försökt fråga hur kvinnan vill ha det. Vad hon längtar efter, njuter av, saknar. Det är extremt sällan man läser något sådant.
    Men om kvinnan nu längtar och saknar, varför kan hon inte säga det då? Varför måste hon tiga, tappa lusten och lägga ansvaret på mannen?

Jag är övertygad om att männen i trådarna vi pratar om faktiskt gjort det de har kunnat för att öka kvinnans lust, om inte annat för att de ligger i deras intresse.
  • MrFlex
    Celines Essence skrev 2015-07-01 11:35:24 följande:
    Visst är det bra om Kvinnan kan berätta självmant, men här tycker jag att en partner ska hjälpa till och visa att han bryr sig... Om hon inte klarar det själv tycker jag definitivt att partern bör fråga. Jag har ställt den specifika frågan till sexuellt frustrerade män, men har aldrig hört någon som faktiskt frågat. Har du? Jag gissar att du är en av de män som tycker att du får för lite sex.
    Jag tycker det framgår i de flesta trådarna att männen verkligen försöker på ett respektfullt sätt.
    För att ge några färska exempel:
    www.familjeliv.se/forum/thread/75475110-min-fru-tar-aldrig-initiativ-till-sex
    www.familjeliv.se/forum/thread/75142266-efter-20-ar-skiljas

Beskriv gärna vad du tycker att dessa männen gjort fel och varför det är deras ansvar att få till en förändring.

Jag tillhör tack och lov inte de männen som tycker att de får för lite sex (även om jag absolut har noterat förändringar i min partners lust efter 3 år i förhållandet).

Jag har dock levt i många år med en kvinna som inte verkade njuta så mycket av vårt sex och hade låg lust (efter några år). Jag kämpa på alla möjliga sätt med att väcka hennes lust och berika vårt sexliv genom att kommunicera med henne utan resultat. Jag pratade (utan att ställa krav och lägga press) men fick aldrig några vettiga svar, antagligen för att hon inte förstod själv.

Jag är övertygad om att hon genom åren tappade sexuell attraktion till mig utan att själv riktigt förstå varför. Kärleken från henne var absolut kvar och hon var helt förkrossad när jag började prata om separation. I samband med detta kom även hennes lust tillbaka till 100% vilket märktes tydligt genom onani, sexuellt beteende och sexuella initiativ. Plötsligt var hon återigen som den tjejen jag inledde ett förhållande med 15 år tidigare. Mitt fel? Mitt ansvar? Jag är säkerligen inte utan ansvar men ingen kan säga att jag inte arbetade och försökte.

Det skulle vara ytters förargande för mig om hon nu skrev här på FL och beskrev att hennes nya partner är så mycket bättre, att sexet är så mycket skönare OM hon samtidigt förde ett resonemang om att det var mitt fel, att hon var helt oskyldig i vårt gemensamma sexliv. Det skulle kännas väldigt orättvist.

Jag vidhåller till 100% att sexlivet och dess problem är båda parternas ansvar. Det går inte helt att lägga ansvaret på ena personen.
  • MrFlex
    Anton Chigurh skrev 2015-07-01 11:37:36 följande:
    Du, MrFlex, är övertygad om att männen i trådarna vi pratar om har gjort det de har kunnat göra för att öka kvinnans lust.....

Kyss du mig i röven.

Vilket makalöst korkat uttalande. Herregud !!!

MED MYCKET VÄNLIG HÄLSNING // Anton
    Absolut men kan du bevisa motsatsen så lyssnar jag gärna.
    Jag påstår dock inte att det gjort 100% rätt (om det nu finns något rätt) men de har i alla fall försökt. "Den som lider driver..."

Och nej, jag vill inte kyssa dig i röven eller någon annanstans heller. Jag finner det ytters oattraktivt med makalöst korkade personer (och jag tror inte på gud).

HELT UTAN VÄNLIG HÄLSNING //MrFlex

• MrFlex
    sextiotalist skrev 2015-07-01 13:21:14 följande:
    Nu känner jag inte alls igen mig att lusten avtar när känslorna är kvar, men ser annorlunda ut efter det förhållandet fortskrider.

De gångerna killar har gjort slut med mig de gångerna så blev han totalt ointressant att ha sex med så fort han uttalat orden. Så det sista sexet blev de blåsta på. Har även väninnor som känner samma sak. " och så trodde han att skulle få till det när han ville bryta upp, det kunde han glömma"
    Självklart är det inte så för alla. Men för väldigt många par så blir det stora förändringar en tid in i förhållandet, särskilt om det kommer barn (och då pratar jag inte enbart om hormonförändringar och utmattning).

Ibland så händer det något positivt med kvinnans sexlust när förhållandet utsätts för påfrestningar (hot). Jag har upplevt det, min bästa vän har upplevt det och en kvinna här på FL skrev för några dagar sedan att hennes lust väcktes när mannens otrohet uppdagades (vilket jag tycker är konstigt eftersom jag skulle reagerat precis tvärt om).

Min poäng är återigen att sexuell attraktion är ett fristående väsen som inte nödvändigtvis måste kopplas samman med kärlek. De kan existera och variera oberoende av varandra. Det finns kärleksfulla förhållanden där det knappt finns någon sexuell attraktion även om många verkar ha svårt att acceptera och greppa detta. Är det så så minskar så klart lusten.   
  • MrFlex
    Anton Chigurh skrev 2015-07-01 14:24:10 följande:
    Mmm, kan du, MrFlex, bevisa att ditt påstående är korrekt, till ens 5 % !!!

"Kyss du mig i röven" är ett talesätt, MrFlex, men att begära att du skulle förstå det....det vore att begära väldigt, väldigt mycket, så....ja, bara du är nöjd å glad. 

KRAM för helvete.  //Anton
    Jag refererar till mitt förra förhållande och de två aktuella trådarna jag länkade i inlägget ovan. Det finns fler men jag tänker inte bemöda mig besväret att leta upp dessa innan du styrker ditt påstående. 

Du vinner inget i att försöka diminuera mig eller min förmåga att förstå, allt du uppnår är att själv framstå som mindre begåvad (och det blir inte bättre för att du lyckats list ut alla funktionerna i texteditorn:)

• MrFlex
    Celines Essence skrev 2015-07-01 15:40:43 följande:
    Jag har aldrig sagt att sexlivet bara är den ena personens ansvar. Vad jag skriver är att det finns många orsaker till att det inte funkar...

Inte i något av trådarna du länkar till har mannen ställt frågan hur kvinnan ser på sitt "drömsexliv".(eller liknande fråga) I inget att fallen har mannen frågat vad han kan göra för att ge henne njutning. I ett av fallen var orsaken amning(och här får man nog ha lite förståelse), andra gången stress. I så fall bör mannen bekräfta hennes problem. Kanske jobba på en lösning. Kanske känns sex som en ytterligare press. Vad kvinnan känner kommer inte fram. Samtalen om sex verkar handla om att mannen ger uttryck för ett missnöje med sexlivet. Det är ett dåligt sätt att möta problemet. I stället bör mannen intresserat och kärleksfull visa intresse för hennes njutning och vad hon skulle vilja sexuellt. Annars blir sex lätt kravfyllt.

Du skriver att du tidigare haft en kvinna som inte VERKADE njuta. Redan där börjar problemet. Om man misstänker att ens partner inte verkar njuta av sex måste man ta reda på varför. Hur kan man nöja sig med att det "verkar" som något. Dessutom att det verkar som att hon INTE njuter...

På något sätt måste era samtal i samband med separationsplanerna däremot varit bra.

Vissa gånger är för övrigt skilsmässa det som krävs. Det finns 1000 tals individuella orsaker till att man vill skiljas, och om en av parterna vill skiljas är det ju inte konstigt att inte sexlivet fungerar.
    Givetvis försökte jag tala med henne när hon minskade i initiativ, lust och även i sitt sexuella beteende i sängen. Vi pratade en hel del men jag fick aldrig några vettiga svar förutom - "Jag är helt enkelt inte kåt längre, jag vet inte varför. Jag tänker aldrig på sex och jag drömmer inte heller om sex. Det är jättekonstigt"

Jag förslog att hon skulle beställa en tid hos en doktor för att kolla sin hormoner osv men hon tyckte inte det behövdes. Hon led ju inte och tiden gick.

Oavsett om jag väntade 6 månader eller mer mellan diskussionerna så kallades det alltid tjat när jag väl ville göra ett nytt försök att prata. Det är väldigt svårt att föra en saklig diskussion när ena parten inte är intresserad.

Till slut så slutade jag helt att försöka ha sex med henne. Det var helt enkelt inte värt besväret och att konstant bli nobbad är påfrestande för självkänslan.

När det gäller skilsmässan så hade vi verkligen inga bra samtal. Jag förklarade helt enkelt att jag ville skiljas och att jag inte var beredd att jobba mer på relationen. Hon grät konstant i flera veckors tid och jag skötte allt det praktiska som en separation innebär. Vi mer eller mindre tvingades att bo tillsammans under ca 6 månader pga problem med flyttarna. Det var under denna tiden hon helt ändrade sexuell karaktär igen, till något som jag kände igen från våra första år tillsammans. Vi hade ingen sex under denna tiden men oj vad hon försökte.

Svar på tråden Vems är problemet?