Jfja skrev 2015-06-23 16:19:17 följande:
Låter väldigt vettigt. Låter också enkelt att bara strunta i det. Tror mitt egentliga problem är att han knappt låter dem veta att dem är sena. Utan väcker dem som vanligt och låter dem dra sig. Jag hade nog försökt att tala om att nu är det bråttom. Kom igen och hjälp till så vi kommer iväg, försten ut är blabla någonting.. med tanke på att dem äter när dem kommer till fritids/förskola. Sambon gör ett par mackor. Klart på 5 minuter. Retligt tycker jag de gångerna det hänt att chefen ringer och väcker honom.. vi jobbar på samma jobb och jobbar om varandra, dvs att jag kommer kl 14 när han slutar. Såklart får jag massa kommentarer om att han blivit sen osv. Tycker mest det har med hans jobb stt göra. Inget märkvärdigt att barnen blir något sena, tror inte personalen gråter över det. Men däremot tycker jag det är viktigt för att i framtiden veta att när man försovit sig, skyndar man så gott man kan. Ligger inte och slappar i soffan för att man redan ändå är sen.. kanske fel av mig. Men svårt att släppa något som man verkligen kan bli störd på. Jag är iallafall uppväxt med att man skyndar när man är sen. Speciellt när det gäller ett jobb. Folk retar sig redan på att han kommer sent varje dag. Sen dessutom minst en gång i månaden komma ännu senare. Tror inte cheferna hade blivit speciellt glada om dem såg hur dem "stressar" på morgonen...
Jag tror ditt problem uppstår främst för att ni har samma arbetsplats och DU behöver höra och få pikar för hans tillkortakommanden. Det hade stört mig också. Jag hade nog kunnat säga att det får ni ta med honom, jag tycker det är viktigt att passa tider ... och sedan fick det vara slutdiskuterat.
Här har jag också fått tjata upp sambon ibland, när han "glömt" ställa klockan eller inte kommer upp och hjälper oss på morgonen som vi har bestämt. För säkerhets skull väckte jag honom idag, så han inte skulle glömma ta barnen till förskolan, då vi varit lediga en vecka och han kunnat gå raka vägen till jobbet. Tänk vad pinsamt om förskolan ringt och barnen vore ensamma hemma ...