• Anonym (äsch)

Ensam vårdnad, vad gäller?

Anonym (Arg, ledsen och besviken.) skrev 2015-06-22 22:55:07 följande:

Det är ju där problemet ligger. Jag gör inget av det här för att jävlas. Han visar tydliga missbrukartendenser. Jag litar verkligen inte på honom längre och vill inte att han ska kunna "bestämma" över barnet. Han kommer bli tokig när jag gör det här och kommer säkert försöka "hämnas" på mig. Jag vill inte att vårt barn ska hamna i mitten av det här. Så länge pappan är nykter så vill jag att de ska ha en fin kontakt. Vad ska jag göra?

Du gör ingenting mot honom.

Att INTE skriva på för gemensam vårdnad är INTE någonting du gör. Det är en icke-handling som därmed inte heller kan riktas mot någon.

Som ogift kvinna har man automatiskt enskild vårdnad. Pappan måste "förtjäna" sig sin del av vårdnaden. Det är inte ditt fel, utan lagstiftningens, att det ser ut så.

Men tänk på att ditt barn är rätt värnlöst med bara en vårdnadshavare. Om någonting skulle hända dig skulle pappan inte ha något att säga till om utan erat barn skulle hamna i systemet. Kanske tycker du att det känns säkrast så men tänk på att det inte är säkert att ditt ex kommer att missbruka för evigt. Tänk på att ex skulle till och med ha svårigheter att få ta hand om barnet igen den dagen han blev nykter.
  • Anonym (äsch)
    Anonym (Arg, ledsen och besviken.) skrev 2015-06-22 23:15:23 följande:

Jag har förklarat allt det där för honom, men han lyssnar inte. Jag har tagit hjälp av hela hans familj, han lyssnar inte. Jag kan inte säga att han är fullfjädrad missbrukare, men han börjar falla tillbaka. Det är alkohol, Ritalin, tjack. Han säger att han kommer ändras när barnet föds, men jag tror han kommer tröttna. Han kommer säkert stämma mig, vad händer då? Jag har ju inga bevis på att han missbrukar, och han sköter ju jobbet.

Vi är inte gifta. Jag kan alltså besluta det här själv? Så får han stämma mig om han vill? Det va ju såhär det inte skulle bli. :(

Du har inga skyldigheter gentemot ditt ex. Och du har rätt att tycka vad du vill och fatta de beslut som du anser vara de bästa. Så förklara EN gång. Sedan förklarar du inget mer. Det är INTE ditt problem om han inte förstår eller håller med. Lev ditt liv och låt honom vara. Fall inte i någon sorts medberoendebeteende där du tramsar med honom. Du har ingen skyldighet att acceptera hans trakasserier om han ägnar sig åt det. Bestäm dig, stå för det och ta ingen skit.

(Och oroa dig inte för morgondagen. Den kommer i vilket fall.)
  • Anonym (äsch)
    Anonym (Arg, ledsen och besviken.) skrev 2015-06-23 12:12:06 följande:

Tack för alla svar! Jag ska försöka prata vett i karln och funkar inte det så får han skylla sig själv. Den som är viktig i det här sammanhanget är barnet. :)

Vad bra :)

Men ett tips bara. Glöm det där med att banka in vett i karln. Det är bara moraliserande och översitteri. Förklara DIN ståndpunkt och släpp det sedan.

Lycka till!
Svar på tråden Ensam vårdnad, vad gäller?