• Anonym (§§§)

Ensam vårdnad, vad gäller?

Det beror på lite, är du gift med barnets far vid barnets födsel (observera att även om skilsmässopapperna är inskickade men dom ännu inte kommit) så är du gift.  Då kommer ni per automatik få gemensam vårdnad direkt och du måste gå antingen via socialnämnd eller domstol för att bli ensam vårdnadshavare.

Är du inte gift med barnets far kommer soc vara på dig om att en faderskapsbekräftelse ska göras, där mannen erkänner sig vara far till barnet. Därefter kan man underteckna papper om gemensam vårdnad, men innan dess är du som mor ensam vårdnadshavare. Vill du inte att han ska få vårdnad om barnet så får han gå via domstol om han vill ha gemensam vårdnad. Här ska du också veta att om du utan skäl försöker "jävlas" med honom kan det straffa sig själv (att HAN blir ensam vårdnadshavare). För att inte få vårdnad om barnet krävs det att "föräldern gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling".

• Anonym (§§§)
    Anonym (Arg, ledsen och besviken.) skrev 2015-06-22 22:55:07 följande:
    Det är ju där problemet ligger. Jag gör inget av det här för att jävlas. Han visar tydliga missbrukartendenser. Jag litar verkligen inte på honom längre och vill inte att han ska kunna "bestämma" över barnet. Han kommer bli tokig när jag gör det här och kommer säkert försöka "hämnas" på mig. Jag vill inte att vårt barn ska hamna i mitten av det här. Så länge pappan är nykter så vill jag att de ska ha en fin kontakt. Vad ska jag göra?
    Jag tycker att du försöker förklara för honom (kan ta hjälp av soc) att du inte vill att han ha vårdnad om ert barn just nu, men att du självklart inte hindrar ett umgänge och om han skärper sig i framtiden så skickar du in papper om gemensam vårdnad till skatteverket. Han har ett barn nu, det är inte bara han och ni som föräldrar ska ta hand om ert barn. Som missbrukare är man inte alltid lämpad för det. Vad är det han missbrukar? Spel, droger, alkohol?.. Det du gör är att du skriver under faderskapsbekräftelsen (utgår ifrån att du är ogift) men inte papperna om gemensam vårdnad. Vill han ha det så får han- som ovanstående sagt,- stämma i domstol.
  • Anonym (§§§)
    Anonym (Arg, ledsen och besviken.) skrev 2015-06-22 23:15:23 följande:
    Jag har förklarat allt det där för honom, men han lyssnar inte. Jag har tagit hjälp av hela hans familj, han lyssnar inte. Jag kan inte säga att han är fullfjädrad missbrukare, men han börjar falla tillbaka. Det är alkohol, Ritalin, tjack. Han säger att han kommer ändras när barnet föds, men jag tror han kommer tröttna. Han kommer säkert stämma mig, vad händer då? Jag har ju inga bevis på att han missbrukar, och han sköter ju jobbet.

Vi är inte gifta. Jag kan alltså besluta det här själv? Så får han stämma mig om han vill? Det va ju såhär det inte skulle bli. :(
    Du beslutar om du vill ge honom vårdnad ja. Vägrar du skriva på pappret kan ingen tvinga dig. Gällande era problem kan jag bara hänvisa till kommunens familjerättsrådgivning. Han får stämma dig i domstol vilket kan kosta en del. Skulle dock rekommendera er att ni löser vårdnadsfrågan utan domstolens inblandning. Det finns både positiva och negativa saker med vårdnad, som "äsch" skrev så kan du genom att inte ge honom vårdnad, utesluta honom från vissa saker som han som far har rätt till moraliskt.
Svar på tråden Ensam vårdnad, vad gäller?