Anonym (§§§) skrev 2015-06-22 23:07:27 följande:
Jag tycker att du försöker förklara för honom (kan ta hjälp av soc) att du inte vill att han ha vårdnad om ert barn just nu, men att du självklart inte hindrar ett umgänge och om han skärper sig i framtiden så skickar du in papper om gemensam vårdnad till skatteverket. Han har ett barn nu, det är inte bara han och ni som föräldrar ska ta hand om ert barn. Som missbrukare är man inte alltid lämpad för det. Vad är det han missbrukar? Spel, droger, alkohol?.. Det du gör är att du skriver under faderskapsbekräftelsen (utgår ifrån att du är ogift) men inte papperna om gemensam vårdnad. Vill han ha det så får han- som ovanstående sagt,- stämma i domstol.
Jag har förklarat allt det där för honom, men han lyssnar inte. Jag har tagit hjälp av hela hans familj, han lyssnar inte. Jag kan inte säga att han är fullfjädrad missbrukare, men han börjar falla tillbaka. Det är alkohol, Ritalin, tjack. Han säger att han kommer ändras när barnet föds, men jag tror han kommer tröttna. Han kommer säkert stämma mig, vad händer då? Jag har ju inga bevis på att han missbrukar, och han sköter ju jobbet.
Vi är inte gifta. Jag kan alltså besluta det här själv? Så får han stämma mig om han vill? Det va ju såhär det inte skulle bli. :(