Inlägg från: Anonym (Arg, ledsen och besviken.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Arg, ledsen och besviken.)

Ensam vårdnad, vad gäller?

Ska göra en lång historia kort. Jag är gravid i v 30, pappan har lämnat mig under graviditeten. Har delvis fallit tillbaka i sitt missbruk, gör saker som gör att man inte kan lita på honom. Vill absolut att han ska ha kontakt med sitt barn, men litar inte på honom när det gäller beslut kring barnet. Vad kan jag göra?

• Svar på tråden Ensam vårdnad, vad gäller?
    Erizajo skrev 2015-06-22 22:32:50 följande:

Man fyller bara i att man vill ha ensam vårdnad som mamma

Är det så enkelt? Undrar dom inte varför?
    Vart fyller man i det? :)
    Haloz3n skrev 2015-06-22 22:36:42 följande:

När det handlar om vårdnaden så får man som ogift kvinna alltid ensamvårdnad. Det är endast om man är gift som ens make automatiskt får det. Eftersom det är barnets rättighet o veta vilka ens föräldrar är så måste både du och pappan skriva på ett sk faderskapsintyg men det har absolut INGENTING med vårdnaden o göra!

Utan OM man vill ha delad vårdnad så får man ansöka om det och då måste ni BÅDA skriva på precis som med faderskapet. Men som sagt har du inte ingått äktenskap så får du ensamvårdnad automatiskt och det förändras inte utan att du har något o säga till om.

Om det skulle vara så att pappan känner att han absolut måste ha delad vårdnad så måste han isf stämma dig. Men det finns nog ingen risk att han får för sig o göra det ;) 

Tack för superbra svar. :)
    Anonym (§§§) skrev 2015-06-22 22:40:32 följande:

Det beror på lite, är du gift med barnets far vid barnets födsel (observera att även om skilsmässopapperna är inskickade men dom ännu inte kommit) så är du gift.  Då kommer ni per automatik få gemensam vårdnad direkt och du måste gå antingen via socialnämnd eller domstol för att bli ensam vårdnadshavare.

Är du inte gift med barnets far kommer soc vara på dig om att en faderskapsbekräftelse ska göras, där mannen erkänner sig vara far till barnet. Därefter kan man underteckna papper om gemensam vårdnad, men innan dess är du som mor ensam vårdnadshavare. Vill du inte att han ska få vårdnad om barnet så får han gå via domstol om han vill ha gemensam vårdnad. Här ska du också veta att om du utan skäl försöker "jävlas" med honom kan det straffa sig själv (att HAN blir ensam vårdnadshavare). För att inte få vårdnad om barnet krävs det att "föräldern gör sig skyldig till missbruk eller försummelse eller i övrigt brister i omsorgen om barnet på ett sätt som medför bestående fara för barnets hälsa eller utveckling".

Det är ju där problemet ligger. Jag gör inget av det här för att jävlas. Han visar tydliga missbrukartendenser. Jag litar verkligen inte på honom längre och vill inte att han ska kunna "bestämma" över barnet. Han kommer bli tokig när jag gör det här och kommer säkert försöka "hämnas" på mig. Jag vill inte att vårt barn ska hamna i mitten av det här. Så länge pappan är nykter så vill jag att de ska ha en fin kontakt. Vad ska jag göra?
    Anonym (§§§) skrev 2015-06-22 23:07:27 följande:

Jag tycker att du försöker förklara för honom (kan ta hjälp av soc) att du inte vill att han ha vårdnad om ert barn just nu, men att du självklart inte hindrar ett umgänge och om han skärper sig i framtiden så skickar du in papper om gemensam vårdnad till skatteverket. Han har ett barn nu, det är inte bara han och ni som föräldrar ska ta hand om ert barn. Som missbrukare är man inte alltid lämpad för det. Vad är det han missbrukar? Spel, droger, alkohol?.. Det du gör är att du skriver under faderskapsbekräftelsen (utgår ifrån att du är ogift) men inte papperna om gemensam vårdnad. Vill han ha det så får han- som ovanstående sagt,- stämma i domstol.

Jag har förklarat allt det där för honom, men han lyssnar inte. Jag har tagit hjälp av hela hans familj, han lyssnar inte. Jag kan inte säga att han är fullfjädrad missbrukare, men han börjar falla tillbaka. Det är alkohol, Ritalin, tjack. Han säger att han kommer ändras när barnet föds, men jag tror han kommer tröttna. Han kommer säkert stämma mig, vad händer då? Jag har ju inga bevis på att han missbrukar, och han sköter ju jobbet.

Vi är inte gifta. Jag kan alltså besluta det här själv? Så får han stämma mig om han vill? Det va ju såhär det inte skulle bli. :(
    Anonym (äsch) skrev 2015-06-22 23:08:33 följande:

Du gör ingenting mot honom.

Att INTE skriva på för gemensam vårdnad är INTE någonting du gör. Det är en icke-handling som därmed inte heller kan riktas mot någon.

Som ogift kvinna har man automatiskt enskild vårdnad. Pappan måste "förtjäna" sig sin del av vårdnaden. Det är inte ditt fel, utan lagstiftningens, att det ser ut så.

Men tänk på att ditt barn är rätt värnlöst med bara en vårdnadshavare. Om någonting skulle hända dig skulle pappan inte ha något att säga till om utan erat barn skulle hamna i systemet. Kanske tycker du att det känns säkrast så men tänk på att det inte är säkert att ditt ex kommer att missbruka för evigt. Tänk på att ex skulle till och med ha svårigheter att få ta hand om barnet igen den dagen han blev nykter.

Ååh, det här är så svårt! Vill verkligen bara göra det som är bäst för barnet. Men hur ska jag veta vad det är? Som sagt, han är inte fullfjädrad missbrukare än. Men han har varit i träsket förut och det ser inte lovande ut..

Tack för alla svar! Jag ska försöka prata vett i karln och funkar inte det så får han skylla sig själv. Den som är viktig i det här sammanhanget är barnet. :)

Svar på tråden Ensam vårdnad, vad gäller?