Inlägg från: Anonym (svea) |Visa alla inlägg
  • Anonym (svea)

Vilket land avskyr du mest?

USA - för att de sticker näsan i blöt överallt
    Sverige - för att de anser att de är hela världens dåliga samvete som måste tala om sanningen för alla som (inte) vill höra

Det finns många andra länder jag inte vill bo i, eller besöka men ovanstående länder samt deras befolkning, har en attityd.

• Anonym (svea)
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-23 14:40:45 följande:
    Det är lagligt för kvinnor att köra bil i Sverige. Det är det inte i Saudi. Där stenar man även kvinnor om någon anklagar dem för otrohet, sist jag kollade fick jag knulla vem jag vill här. Och i Sverige får du även klippa dig i vilken frisyr du vill, det får du inte i Nordkorea. Och föresten, förra året betalade jag 50% i skatt på del av min inkomst så jag vet inte vad du klagar på. 
    Men du får inte tänka eller tycka vad du vill.

Man behöver ju inte alltid jämföra nedåt, man kan ju också jämföra uppåt. Det finns alltså länder som är mer behagliga att bo i, än i Sverige - och inte bara pga vädret.
  • Anonym (svea)
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-23 14:47:35 följande:
    Du får tänka och tycka precis vad du vill, du får bara inte ge uttryck för åsikter som skadar andra. Ska det vara svårt att leva efter tycker du? 
    Och visst, det kanske finns länder som är bättre än Sverige, jag sa aldrig att Sverige är bäst. Men frågan var, "vilket land avskyr du mest?". Att då svara "Sverige" är så fånigt och fantasilöst att man nästan förtjänar att bli deporterad till Nordkorea. 
    Du får bara inte ge uttryck för åsikter som skiljer sig från andras.

Du riskerar inte fängelsestraff eller utvisning, men social utfrysning, eller så - gud förbjude! - blir du defriendad på Facebook. Och det är ju också en slags straff. 

I Sverige uppmuntras inte de fria tankarna, precis.
  • Anonym (svea)
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-23 17:11:22 följande:
    Så bara för att du inte får säga exakt vad du vill när du vill, utan tanke på att andra människor såras eller kränks, så tycker du Sverige är världens sämsta land? Det illustrerar liksom min poäng...du kanske skulle testa att bo i ett land där din "felaktiga" åsikt straffas med spöstraff? 
    Du sårar mig!

Lyft blicken från din egen navel. Det finns faktiskt länder, där man kan diskutera. Där det tillåts att ha åsikter som avviker från dagens PK-norm. Där man kan diskutera politik utan att anklagas för kränkning och rasism, så snart man säger något som inte är godkänt av "den allmänna opinionen" (som inte är så allmän trots allt). 

Jag säger inte att Sverige är världens sämsta land, det är du som säger det.
    Men jag har hittat ett annat land, som passar mig bättre. Beklagar.
  • Anonym (svea)
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-24 13:22:02 följande:
    Ge exempel på vad du inte får diskutera i Sverige då?  För min uppfattning är att vi har rätt högt i tak men att vi inte accepterar att man uttrycker åsikter som kränker andra människor. Jag anser också att många saknar förmåga att sakligt diskutera kontroversiella frågor och allt som oftast tar till känsloargument och icke-empiriska "fakta" som stöd för sina argument. 

Sen säger du att Sverige inte är världens sämsta land, men trådens frågeställning var just "vilket land avskyr du mest?" så när du svarar "Sverige" tolkar jag det inte särskilt förvånande som att du menar att Sverige är det land du avskyr mest... 

Vilket land har du hittat som är bättre än Sverige? 
    Där slår du huvudet på spiken.
    Sverige TROR att de är så frisinnade och toleranta, men vet du vad, det är svenskarna faktiskt inte.
    De är rätt så trångsynta, de anammar vissa åsikter, kallar dem riktiga och håller därefter fast vid dem. Inga andra åsikter "tillåts". Som en apa blundar man, och räknar med att SD försvinner.
    De är så övertygade om att saker ska vara på ett visst vis, att de oförfärad drar sina åsikter ner över huvudet på andra. Ja, även andra länder!

I det land jag bor nu, betyder ordet "välfärd" fortfarande någonting.
    Här kan opinionen framtvinga debatt och lagförslag.
    Du borde göra några studiebesök runt om i världen! Fast det är kanske redan försent för dig.....

• Anonym (svea)
    SpanskaFlugan skrev 2015-06-24 15:41:17 följande:
    Det vore intressant att veta vilken sorts åsikter du talar om samt vilket land du bor i? Kan du inte svara på de frågorna?

För övrigt hamnar Sverige alltid högt i undersökningar om tolerans och öppenhet vilket gör det extra intressant att veta vilka åsikter du anser man inte får ge uttryck för i Sverige.
    Jag vill gärna diskutera med dig, men jag har ingen lust att lära dig grundläggande läsförståelse. Läs om och förstå.
    Jag tror nog att Sverige rankar högt i "undersökningar" eftersom man trots allt inte skickar dissidenter till arbetsläger, men det sociala straffet slår desto hårdare.

Och var jag bor....det har du faktiskt inte med att göra!
  • Anonym (svea)
    oOOo oOOo skrev 2015-06-25 16:50:16 följande:
    När sedan dessa regimner tillslut faller står människor och gråter av lycka och hammrar ner symbolerna för det kommunistiska förtrycket.
    Jo, men några år senare sitter de och talar om hur bättre det var förr. För den där kapitalismen gjorde dem både arbetslösa och hemlösa.

Kommunistpartiet är fortfarande stort i Ryssland. 
  • Anonym (svea)
    Anonym (man) skrev 2015-06-25 17:50:35 följande:
    Kuba har större delen av sin befolkning kvar, det flyr folk, men många stannar, landet töms lika lite på befolkning än vad Mexiko som antagligen har en högre flyktingström till USA gör. Kina var och är delvist fortfarande kommunistiskt och där finns det gott om människor, jag tror inte varken Kina eller Kuba skulle tömmas på folk om de öppnade sina gränser, visst kan jag hålla med om att folk vill ha frihet att resa, men det är inte den den enda anledningen till att lämna ett land, det finns en mängd andra faktorer som spelar in.
    Fri utresa är ju bara något värt om det finns ett annat land som tillåter inresa.
  • Anonym (svea)
    oOOo oOOo skrev 2015-06-25 18:27:09 följande:
    Så varför tror du Kuba men inte Mexiko hindrar sina medborgare från att resa ut?
    Utresetillståndet från Kuba är avskaffat för ett par år sedan.

Men det krävs ju fortfarande pengar för att kunna resa. Mexico har ju den "fördelen" att man kan resa till USA till fots. Kubanerna ska simma ganska långt...

Kubaner ska ha visum till de flesta länder, medan mexikaner kan resa visumfritt till stort sett hela Europa och Sydamerika - dock inte USA (av nån anledning)

Så allt är inte så svart och vitt, som du tror.
  • Anonym (svea)
    Tow2Mater skrev 2015-06-25 18:39:17 följande:
    Har du missat det faktum att 99% av Mexicos befolknng skulle vilja komma till USA om de kunde? Forstär du nu varfor de inte kan resa visumfritt dit?
    Ironi är som vanligt totalt bortkastat på detta forum.
  • Anonym (svea)
    oOOo oOOo skrev 2015-06-25 18:45:34 följande:
    Det är det som kännetecknar kommunismen, att folket inte är fria.
    Öh nej, det är väl inte det som kännetecknar kommunismen mest, även om man möjligen skall söka om utresetillstånd i de flesta kommunistdiktaturer. Läs på.
    oOOo oOOo skrev 2015-06-25 18:45:34 följande:
    Att sedan andra länder också har en immigrationspolitik är ju en annan fråga.
    Nej, det är inte en annan fråga.
    Du tolkar det som att fler mexikaner än kubaner reser ut från sitt land, som att kubaner inte får lov att lämna landet. När förklaringen antagligen är en helt annan. Som t.ex att det finns restriktioner för inresa i andra länder, för kubaner. (Och här talar vi om turistvisum, inte invandring)

Det är okej att blanda äpplen och päron, men så ska vi ha hela fruktskålen med.
  • Anonym (svea)
    oOOo oOOo skrev 2015-06-25 19:01:14 följande:
    Okey, dags att leka dum nu ja. Som vanligt på detta forum.
    Anonym (svea) skrev 2015-06-25 18:57:50 följande:
    Nej, det är inte en annan fråga.
    Du tolkar det som att fler mexikaner än kubaner reser ut från sitt land, som att kubaner inte får lov att lämna landet. 
    Det är en annan fråga när det gäller andra länders immigrationspolitik.
    I praktiken hindras kubaner från att resa genom ekonomiska medel. Att köpa ett pass är tex inte billigt. 
    Du gör det lätt för dina meddebattörer, får man säga. Glad
    Du klarar fint själv att slå ner dina argument!
  • Anonym (svea)
    Tow2Mater skrev 2015-06-25 19:34:42 följande:
    Orden "av nån anledning" indikerar inte ironi på ett forum där medelkunskapen om USA baseras på Moore's propagandafilmer.
    OK. Tack. Jag förstår. 
    Jag ska vara mer tydlig! Skäms
Svar på tråden Vilket land avskyr du mest?