• beccagranen

Köpt bil hos bilhandlare...milmätaren fel...

Det behöver inte vara så att man medvetet fuskat, personen som lämnat i bilen kan ju ha bytt ut instrumentet till ett begagnat som gått mindre.  Bilfirman kan ha slarvat eller hoppats på att nya ägaren skulle märka av det. Hur mycket mindre kostar en bil av samma modell, som gått ca 6000km mer?
    Jag skulle kontakta konsumentverket och göra en anmälan, processen tar ofta flera månader. Så md lite flyt så kanske det blir lagom under den period du tänkt ha bilen, sen återbetalning och kanske t.om ekonomisk kompensation ;)

• beccagranen
    Venenum skrev 2015-06-18 18:55:17 följande:
    När jag tittar på blocket så går sådana bilar på runt 8000-10000 kronor, det är hälften av vad jag betalat. Vad jag oroar mig mest över är att jag inte ska kunna sälja den vidare. För mig personligen spelar det ingen roll, men vem vill köpa en bil av en privatperson där mätarställningen inte stämmer? Får man ens sälja den vidare?
    Ja de är inga problem att sälja en bil som gått mer (eller mindre) än mätarställningen visar. Det händer att man byter instrumentet eller byter motor till en ny osv. det felaktiga är ju att sälja en bil utan att informera och ta ut ett högre pris för den.
Svar på tråden Köpt bil hos bilhandlare...milmätaren fel...