• Venenum

Köpt bil hos bilhandlare...milmätaren fel...

Köpt en bil hos bilhandlare. Upptäckte senare att milmätaren på bilen blivit justerad. Till mitt försvar så köpte jag en begagnad ganska billig ford focus så jag tänkte inte ens på att det kunde ligga något ?tjän? i en sådan justering på en futtig bil. 
    Tanken med bilen är dock inte att ha den så länge, utan planen var att ha den över sommaren för att senare i vinter/vår sälja den och köpa en bättre bil(har då fast jobb igen, ledig för studier för tillfället). 
    Hört av mig till bilfirman och menar att jag borde få pengarna tillbaka eller bilen bytad mot en liknande vara eftersom jag just köpt den och upptäckt ett fel(bilen stämmer ju inte med vad de har marknadsfört den med, utan har enligt bilbesiktning 2013, gått 6000 km längre än vad den vid senaste besiktningen har gjort). De säger att de vägrar och att jag kan få tvåtusen tillbaka, och ett papper att ge till kommande köpare att det inte är jag som skruvat bilen, men det här kan väl ändå inte funka? Jag har ju ingen aning om hur långt den faktiskt har gått, bara att den minst gått 6000 km längre av vad som står angivet i mitt kontrakt. 

Vad kan jag göra? Vart kan jag vända mig?

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-06-18 20:22
    red. 6000 mil, inte km.
  • Svar på tråden Köpt bil hos bilhandlare...milmätaren fel...
  • guinevere

Går du med på deras deal så är du ju delaktig i brottet. Då får ett papper som säger att du känner till brottet och dessutom betalt.

Nej, gå absolut INTE med på det de säger utan vänd dig till polisen med detta!

• Venenum

Jag ringde ju givetvis polisen och försökte prata med de. Den jag fick prata med menade att jag skulle vända mig till en konsumenthandläggare i min komun, men där förstod de inte alls vad jag hade att göra... Så jag står helt rådvill... 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • beccagranen

Det behöver inte vara så att man medvetet fuskat, personen som lämnat i bilen kan ju ha bytt ut instrumentet till ett begagnat som gått mindre.  Bilfirman kan ha slarvat eller hoppats på att nya ägaren skulle märka av det. Hur mycket mindre kostar en bil av samma modell, som gått ca 6000km mer?
    Jag skulle kontakta konsumentverket och göra en anmälan, processen tar ofta flera månader. Så md lite flyt så kanske det blir lagom under den period du tänkt ha bilen, sen återbetalning och kanske t.om ekonomisk kompensation ;)

• Frontline

600 mil är det mycket att orka ens bry sig om?
    6000 mil är en annan sak..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Venenum
    Frontline skrev 2015-06-18 18:18:03 följande:

600 mil är det mycket att orka ens bry sig om?
    6000 mil är en annan sak..

Det är ju en ganska stor skillnad om det står 150000 eller 90000 eller? Det är ganska mycket i mina öron, blir ju 40 % mer. Framförallt blir det ju fel när jag sen ska sälja den. Läste någonstans att det var olagligt. Men jag vet inte så mycket om bilar, det enda jag vet var att kamremmen(? hehe) skulle bytas vid 150000 och det var ju skönt att det inte var dags på långa vägar, men det var det ju visst det.  
  • Venenum
    beccagranen skrev 2015-06-18 18:12:57 följande:

Det behöver inte vara så att man medvetet fuskat, personen som lämnat i bilen kan ju ha bytt ut instrumentet till ett begagnat som gått mindre.  Bilfirman kan ha slarvat eller hoppats på att nya ägaren skulle märka av det. Hur mycket mindre kostar en bil av samma modell, som gått ca 6000km mer?
    Jag skulle kontakta konsumentverket och göra en anmälan, processen tar ofta flera månader. Så md lite flyt så kanske det blir lagom under den period du tänkt ha bilen, sen återbetalning och kanske t.om ekonomisk kompensation ;)

När jag tittar på blocket så går sådana bilar på runt 8000-10000 kronor, det är hälften av vad jag betalat. Vad jag oroar mig mest över är att jag inte ska kunna sälja den vidare. För mig personligen spelar det ingen roll, men vem vill köpa en bil av en privatperson där mätarställningen inte stämmer? Får man ens sälja den vidare?
  • beccagranen
    Venenum skrev 2015-06-18 18:55:17 följande:
    När jag tittar på blocket så går sådana bilar på runt 8000-10000 kronor, det är hälften av vad jag betalat. Vad jag oroar mig mest över är att jag inte ska kunna sälja den vidare. För mig personligen spelar det ingen roll, men vem vill köpa en bil av en privatperson där mätarställningen inte stämmer? Får man ens sälja den vidare?
    Ja de är inga problem att sälja en bil som gått mer (eller mindre) än mätarställningen visar. Det händer att man byter instrumentet eller byter motor till en ny osv. det felaktiga är ju att sälja en bil utan att informera och ta ut ett högre pris för den.
  • Grande Rock
    Venenum skrev 2015-06-18 18:52:35 följande:
    Det är ju en ganska stor skillnad om det står 150000 eller 90000 eller? Det är ganska mycket i mina öron, blir ju 40 % mer. Framförallt blir det ju fel när jag sen ska sälja den. Läste någonstans att det var olagligt. Men jag vet inte så mycket om bilar, det enda jag vet var att kamremmen(? hehe) skulle bytas vid 150000 och det var ju skönt att det inte var dags på långa vägar, men det var det ju visst det.  
    fast nu pratar du ju om en tiopotens mer än i ditt initiala inlägg
    Born to lose, live to win!
  • Frontline
    Venenum skrev 2015-06-18 18:52:35 följande:
    Fast nu skriver du helt plötsligt att det var 60000 km fel och inte 6000 km hur ska du ha det?
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Venenum
    Frontline skrev 2015-06-18 19:03:47 följande:
    Fast nu skriver du helt plötsligt att det var 60000 km fel och inte 6000 km hur ska du ha det?
    Grande Rock skrev 2015-06-18 18:59:25 följande:
    fast nu pratar du ju om en tiopotens mer än i ditt initiala inlägg

Ja, jag ber om ursäkt, det ska givetvis vara 60 000 km, 6000 mil. En himla röra i huvudet. 
  • Venenum

Oavsett, så behöver jag hjälp med var jag ska vända mig. Polisen ringde jag mest för att fråga hur jag skulle gå tillväga när de inte ville köpa tillbaka bilen och jag läste att man hade ångerrätt om inte varan var vad den utgav sig för att vara. De vägledde mig till konsumenthandläggare hos kommunen som inte förstod varför jag ringde de.

Tänkte att om någon annan varit i liknande situation så visste de kanske var jag kunde vända mig någonstans, antingen för att få veta om jag lagligt kan sälja den vidare, eller om jag på något sätt kan häva köpet och istället lägga mina pengar på en bil som jag faktiskt tryggt kan sälja vidare. Jag kör och sliter inte på bilen direkt. 

• guinevere
    Venenum skrev 2015-06-18 18:04:45 följande:

Jag ringde ju givetvis polisen och försökte prata med de. Den jag fick prata med menade att jag skulle vända mig till en konsumenthandläggare i min komun, men där förstod de inte alls vad jag hade att göra... Så jag står helt rådvill... 

Du fick du prata med en idiot-polis, tyvärr. Om det ens var en polis (antar att du ringde 114 14? Finns många civila utan kunskap om lagar där). Försök med polisen igen. Det är ju inte värt att du ska åka på någon skit för detta.
  • guinevere

Säg till polisen att du vill göra en anmälan då du köpt en bil och sedan upptäckt att mätarställningen var backad.

• Venenum
    guinevere skrev 2015-06-18 20:26:49 följande:
    Du fick du prata med en idiot-polis, tyvärr. Om det ens var en polis (antar att du ringde 114 14? Finns många civila utan kunskap om lagar där). Försök med polisen igen. Det är ju inte värt att du ska åka på någon skit för detta.
    Ja, jag får testa igen. Vill bara varken ha blivit ?blåst? eller ?blåsa? någon annan, så jag vill att allt går rätt till. Vill heller inte ställa till besvär för firman om det nu är ett vanligt fel och de ändå erbjuder mig 2000. Tack så mycket Glad
  • guinevere

Tror inte den från polisen som du pratade med har fattat vad detta gäller. Det handlar inte om att få hjälp att häva köpet, du måste anmäla detta.

• zZzZz

Sen så gick gamla Fordar bara till 9999mil,sen började mätaren om på nytt så det kanske är så på just denna bil du köpt med, att den slagit om en eller två gånger redan pga att mätaren bara visar 99999km sen börjar om från 0km igen :) 

• Studentpappa
    zZzZz skrev 2015-06-19 19:57:07 följande:

Sen så gick gamla Fordar bara till 9999mil,sen började mätaren om på nytt så det kanske är så på just denna bil du köpt med, att den slagit om en eller två gånger redan pga att mätaren bara visar 99999km sen börjar om från 0km igen :) 

Var väl så att inte ens Ford själva trodde att bilen skulle hålla längre
  • Venenum
    zZzZz skrev 2015-06-19 19:57:07 följande:

Haha ja, men såååå gammal är den inte :)
Svar på tråden Köpt bil hos bilhandlare...milmätaren fel...