Inlägg från: AnnaHarrysson |Visa alla inlägg
  • AnnaHarrysson

Moral inför skolstart. Hur hade du gjort?

Min son ska snart börja skolan. Jag är så nervös, för jag var själv mobad/utanför hela min skolagång. Jag var egen. Han är egen. Idag är han stark. Han kräver att få vara sig själv. Jag har stöttat det. Han gick fyra dagar i fotbollskola där de elaka sexåringar valde ut honom som offer med ökenamnet tjejen. Ingen passade honom och de tpg alla chanser till mindre elakheter. Jag mådde så illa så jag kunde spy när jag fick veta det.

Jag förklarade för min son som inte förstod någonting. Att ibland finns det elaka barn och de väljer ut annorlunda barn att vara elaka mot. Min ångest fick mig att lägga fram ett förslag. Han skulle klippa sitt älskade långa hår till killfrisyr och gå i tuffa kläder utan "tjejfärger" den försts tiden i skolan. Sen när de lärt känna honom kunde han vara som han ville igen

Han gav det ett noga övervägande och sexåringens svar gick inte att rubba på. "jag vill vara mig själv". Han är så stark nu. Har jag tur går allt bra. Har jag otur så krossas han långsamt men säkert av skolsystem och elaka barn. Då är det mitt fel. Som lät honom ta på sig tjejkläder och låts håret växa från första början. Då skulle jag vägrat och sagt: det är tjejgrejer. Det får du inte. Sen kanske han hade varit den som retat andra barn med långt hår och tjejkläder. Mamma hade ju sagt till honom att det var fel.

Ibland hatar jag vårt samhälle. Jag vill skydda mitt barn från allt och nu har han valt den hårda vägen. Starkt eller dum? Jag vet inte. Jag vet faktiskt inte vad jag ska göra...

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Moral inför skolstart. Hur hade du gjort?
  • AnnaHarrysson
    gbgumman skrev 2015-06-15 21:58:29 följande:

Jag hade nog försökt hitta någon skola som kan ta tillvara på hanns sidor. Kanske en Montessori skola. En bekant till mig gjorde så. Hennes dotter är visserligen tjejig men vill inte hålla på att vara så där supertjejig mer pojkflicka.

Han är redan inskriven på en skola. Montessori hade långa köer. Blir det fel i skolan och han vill byta kommer jag sondera terrängen ytterligare.
  • AnnaHarrysson
    Tow2Mater skrev 2015-06-15 22:29:17 följande:

Man retar inte andra barn bara for att en forälder säger man ska eller inte ska ha på sig nåt speciellt. Mobbning har andra orsaker. Jag skulle säga han inte ska ha sk "tjejkläder" forsta tiden.

Jag menade bara att det var ett exempel på hur jag tror vi vuxna sår frön i barnens huvud om vad som är rätt och fel. Sen tillämpar de detta på andra barn som gör annorlunda.
  • AnnaHarrysson

Jag har sen ett år tillbaka försökt avleda honom från att köpa tjejigt. Att säga direkt till honom går inte. Nu har jag plockat bort de "värsta" tjejkläderna som jag hoppas han inte ska sakna och lämnat kvar några få favoriter för att han inte ska misstänka nåt. Jag mår alltid dåligt av att gå bakom ryggen på honom men hans bästa måste komma först.

• AnnaHarrysson
    elyse skrev 2015-06-15 22:36:19 följande:

Jag hade i god tid sökt en friskola där jag vet att föräldrar med liknande etik och moral gärna sätter sina barn. Kanske Waldorf.

Det skulle jag ha gjort. Jag önskar att jag hade haft den framförhållningen. Men samtidigt går hans bror på samma skola och det är fem min bilfri gångväg dit. Samt han känner några på skolan
Svar på tråden Moral inför skolstart. Hur hade du gjort?