Inlägg från: modsey |Visa alla inlägg
  • modsey

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

IMHO skrev 2015-06-12 08:24:48 följande:

Som musiklärare har jag på olika skolor, med olika lokaler, ålder på eleverna, utomhusytor, klockslag, flexibilitet från kollegor, tidsbudget, antal barn i luciatåget eller på hela skolan, förväntningar från barn/föräldrar/kollegor/chefer och inte minst svårförutsedd väderlek, fått olika förutsättningar som skapat väldigt olika avslutningar - alla bra på sitt sätt men också med de brister som begränsade förutsättningar resulterar i.

Därför är det jätteintressant att läsa alla svar i tråden. Det är som att vara på ett utvidgat föräldraråd. Dock ska man vara medveten om att det som funkar på ens egen skola skulle kunna bli svårt eller rent av sämre på en annan. När vi gjort utvecklingar av avslutningar jämfört med tidigare år, så får vi ofta höra från vissa föräldrar att det blivit bättre samtidigt som vissa andra tycker det blev sämre. T.ex. om vi effektiviserat programmet för att sexåringarna ska orka sitta på scenen tills det är slut, eller om vi bjuder in max två anhöriga per barn till lucia för att brandbestämmelserna för lokalen inte tillåter fler.

Kontentan är väl att lösningarna och förslag om utveckling behöver tas fram på den lokala skolan. Använd föräldramöten och föräldraråd till att vara med och förbättra just era avslutningar. En bra skola välkomnar föräldraengagemang. Annars blir första steget att verka för en skola som även lyssnar på föräldrarna. Hoppas ni hittar vägarna att påverka ni som vill, men tro inte att det går att beställa en för just er skräddarsydd avslutning. Det finns nästan alltid någon förälder som uttryckt motsatt åsikt.

jag tror också att det ser olika ut beroende på bland annat vilka lokaler man har. Väninnans barn har som en teaterscen med massa platser för konsertbesökare osv, där fungerar det jättebra att alla får komma.
    Hos oss gör det de inte.
    Kommer ta upp detta i höst och får jag inget gehör kommer jag skicka dit mina släktingar jag med och ta 3-5 bord och duka upp längst fram.
    Det är så himla fräckt !
    men det är verkligen så i dag.
    I julas till Lucian försökte jag o min man sätta oss ner då det stod tomma stolar lite här och där men de var paxade av äldre släktingar. Hela mitt vuxna jag fick anstränga mig för att inte be dem fara och flyga.
    När sen min son kom och var ledsen för att han inte sett mig ( vilket jag inte gjorde) så gjorde jag som gbgumman här och ljög.
    En familj räknade jag till 11 stycken med mamma/ pappa och annan släkt.
  • modsey
    micromat skrev 2015-06-12 12:43:24 följande:

Grejen är den att det finns barn som inte har närvarande föräldrar/förälder och för dom barnen är det guld värt när någon mer kan komma och kolla på avslutningar mm.

Ska min son som inte har någon närvarande pappa straffas om han har med sig en mormor eller morbror ist? För det är barnet som blir straffat.

Jag förstår mycket väl att det inte är roligt när man inte ser något men ta upp det med skola/förskola och se om det går att va i någon annan lokal.

Vi har skolavslutningar i kyrkan. Är mängder med folk men det får gå. När jag var liten hade vi skolavslutningen till sommarlovet utomhus. Funkade toppen.

som jag skrivit så är det självklart att en annan person kan ersätta en förälder som inte kan komma. Det är inte det de handlar om utan att en del familjer år efter år tar med sig hela halva tjocka släkten och tar platser för andra.
    Natulcien skrev 2015-06-12 12:49:52 följande:

Spontant känns det ju väldigt tråkigt och taskigt att utesluta en massa människor. Det bästa måste ju vara att se sig om efter andra lokaler, vara utomhus eller dela upp det hela i flera sittningar. Kan ju inte vara så svårlöst.

Enligt skolan är det inte lättlöst...många viljor och personal som inte alls är sugna på att ha flera sittningar efter skoltid = övertid för dem.
    Utomhus har de haft men de har inte alltid fungerat pga vädret, vilket ingen rår över.
    En ide som kanske kan fungera är att de har en dagcermoni för saker som just Lucia dit far och morföräldrar är välkomna och på kvällen begränsa det till enbart den nära familjen 
  • modsey
    Rebecz skrev 2015-06-12 13:09:49 följande:

Då är jag en du stör dig på. På min lillebrors avslutning var jag med samt min man och våran mormor. Då är inte det okej eller? Såklart man vill se sina syskon, barn, barnbarn ha avslutning. Vi hade inte heller bästa platserna. Men jag skulle blivit sur om jag inte fått se min lillebror!

nej syskon har jag skrivit är ok. Men din mormor kanske tog och skymde en 4 årings plats att se sin storasyster eller din mormor kanske skymde platsen så att jag inte såg mina barn vilket de grät över. Fortfarande ok tycker du?Är din mormors behov att se barnbarn större än mina barns behov att att jag och deras pappa är där och ser dem uppträda!?

Och jag förstår självklart att det faktiskt finns skolor som på ett bra sätt kan erbjuda alla plats och då är ju allt gott. Men vår skola fungerar det inte på.
    Jag gick hem på Lucia med två gråtande barn för att det inte fanns fikaplatser för de var alla upptagna av en j-la massa gamla mor och farföräldrar!Skrikandes

• modsey
    Lavish skrev 2015-06-12 14:06:59 följande:

Japp, glädjedödare. Du får väl hämnas när du själv får barnbarn och vara noga med att stå längst fram i vägen då. 

Slår vad om att ungarna föredrar en större publik och starkare applåder. 

slå vad om att majoriteten av barn vill att deras mamma o pappa ska se dem och inte gråta när föreställningen är slut ...eller tror du annorlunda, verkligen?
    Hur skulle du själv agera och säga till ditt barn om du hamnade i en sån här situation.
    -ja men Lisa, Pelle, Oscar, Per, Tom, Nisse, Gabriella, Linn, Olle, Laila, sara och Jespers mormor , morfar, farmor farfar och tre dussin fastrar såg dig ju!
  • modsey
    Lavish skrev 2015-06-12 14:26:24 följande:
    Vem brukar gråta, du eller ditt barn?

De flesta barn vill säkerligen att många kommer och är mindre intresserade av att just föräldrarna ska se än vad föräldrarna är av att se. Tills de blir tonåringar, då vill de helst slippa skämmas för både föräldrar och andra släktingar och ser helst att alla stannar hemma. 

Såklart tråkigt om ditt barn inte gillar att andras mormödrar kommer, men man kan ju trots allt inte göra alla nöjda vid sådana tillställningar. 

mitt och flera barn, fanns även någon här i tråden som vittnar om samma sak.
    De blir ledsna och tror inte mamma/ pappa är där.
    Mina barn har inga problem med att andra kommer, om det nu inte var för att de faktiskt förstör för dem genom sitt egoistiska agerande.
    Vem tycker du är viktigast att göra nöjd? Ett barns mormor eller ett annat barn ? För vem gör skolan detta?? För mormor och farmor, eller för barnen?

• modsey
    Almina skrev 2015-06-12 14:25:28 följande:

Kanske de främre raderna skulle kunna reserveras för föräldrar (eller två andra vuxna som står nära barnet/har möjlighet att komma när föräldrar inte kan etc) och syskon? Då får övriga anhöriga tränga ihop sig längre bak i lokalen. Om några föräldrar vill sitta bredvid barnens mor- eller farföräldrar etc får de i så fall sitta allihop lite längre bak.

ja det är ingen dum idé alls.
    Kommer som sagt ta upp detta på det första föräldramötet i höst och det är bra med lite olika förslag på lösningar. 
  • modsey
    Tom Araya skrev 2015-06-12 14:31:25 följande:

Själv är jag inte traumatiserad av mina anhörigas frånvaro under skoltidens alla lucia-firanden och avslutningar.

Inte jag heller o jag tror inget barn blir traumatiserad av detta heller, traumatiserad betyder som du säkert vet något helt annat .
    Nu tror jag heller inte att alla dessa barn med mor och farföräldrar där blir särskilt traumatiserade av att inte ha dem där heller....
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 14:34:01 följande:
    Varför skulle de ha det efter skoltid? Skolavslutningar har man väl inte efter skoltid? Om de har allt sånt på mornarna/förmiddagarna så behöver ingen jobba övertid.
    Men gud inte vet jag, skolan har förlagt det på den tiden.
    Personligen kan jag komma kl 7 på morgonen om de lägger tillställningen där, men jag gissar att det är för att många föräldrar inte så enkelt kan ta ledigt från jobbet.
  • modsey
    Tuss 1 skrev 2015-06-12 14:51:41 följande:

Jag håller inte med. Kunde inte bry mig mindre. Tycker bara att det är kul med mycket folk och fullsatt kyrka. Min dotters lillebror ser inte ett smack givetvis, därför sitter han i knä och lämnar sin sittplats åt morfar. Perfekt lösning!

jag förstår att man tycker olika och att en del föräldrar inte berörs av att de inte ser sina barns föreställning till förmån för grannens far och morföräldrar, helt ok i så fall. Men jag vill se mina barns förställningar! Jag kan självklart lösa det på samma egovis som många andra gör, skicka dit min gamla mamma och kompaniet en timme innan så paxar vi 4 bord längst fram med fikakorgar....Nu ligger det inte för mig att agera så omoget och egoistiskt, men det är klart ett alternativ om jag inte får gehör i höst på skolan.
  • modsey
    Natulcien skrev 2015-06-12 15:26:25 följande:
    Kan du inte prata med dina barn i förväg? Berätta att det kommer att vara mycket folk, att de kanske inte kan se dig, men att du är där, etc.

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn. Glad
    jag försöker hellre förändra upplägget och står som glädjedödare då om jag kan få igenom detta.
    Lyckas jag inte kommer jag paxa 4-5 bord längst fram jag med....
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?