Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Spontant känns det ju väldigt tråkigt och taskigt att utesluta en massa människor. Det bästa måste ju vara att se sig om efter andra lokaler, vara utomhus eller dela upp det hela i flera sittningar. Kan ju inte vara så svårlöst.

• Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 12:59:00 följande:
    Natulcien skrev 2015-06-12 12:49:52 följande:

Spontant känns det ju väldigt tråkigt och taskigt att utesluta en massa människor. Det bästa måste ju vara att se sig om efter andra lokaler, vara utomhus eller dela upp det hela i flera sittningar. Kan ju inte vara så svårlöst.

Enligt skolan är det inte lättlöst...många viljor och personal som inte alls är sugna på att ha flera sittningar efter skoltid = övertid för dem.
    Utomhus har de haft men de har inte alltid fungerat pga vädret, vilket ingen rår över.
    En ide som kanske kan fungera är att de har en dagcermoni för saker som just Lucia dit far och morföräldrar är välkomna och på kvällen begränsa det till enbart den nära familjen 
    Varför skulle de ha det efter skoltid? Skolavslutningar har man väl inte efter skoltid? Om de har allt sånt på mornarna/förmiddagarna så behöver ingen jobba övertid.
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 14:35:07 följande:
    Men gud inte vet jag, skolan har förlagt det på den tiden.
    Personligen kan jag komma kl 7 på morgonen om de lägger tillställningen där, men jag gissar att det är för att många föräldrar inte så enkelt kan ta ledigt från jobbet.
    Jag menar bara att om skolpersonalens argument för att inte ha fler sittningar är att det är så jobbigt att ha det efter skoltid...så kan man ju tipsa dem om att det faktiskt går att ha det på skoltid.
    Om de har förlagt det på kvällen för föräldrarnas skull så är det ju lite konstigt att de sen inte skulle kunna ändra på detta om samma föräldrar föreslår det...
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 14:31:11 följande:

mitt och flera barn, fanns även någon här i tråden som vittnar om samma sak.
    De blir ledsna och tror inte mamma/ pappa är där.

Kan du inte prata med dina barn i förväg? Berätta att det kommer att vara mycket folk, att de kanske inte kan se dig, men att du är där, etc.

Annars får du väl göra som på studenten; en stor skylt på pinne, fast med ditt ansikte på istället för barnets namn. Glad
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-12 15:35:09 följande:
    jag försöker hellre förändra upplägget och står som glädjedödare då om jag kan få igenom detta.
    Lyckas jag inte kommer jag paxa 4-5 bord längst fram jag med....
    Ja, att jobba för förändringar av sånt som fungerar dåligt är alltid vettigt. Men om man inte får gehör så är det knappast särskilt konstruktivt att hämnas och bete sig illa själv.
  • Natulcien
    tobbe01 skrev 2015-06-13 06:45:03 följande:

Jag har aldrig ens haft en susning om att det skulle vara ett problem med för många släktingar på evenemang kring barnen. Aldrig någonsin har jag upplevt att folk inte fått plats! Självklart så ser man sämre om man hamnar längst bak i en sal men det handlar ju inte om några gigantiska utrymmen så man behöver kikare? Är det riktigt små barn som behöver mamma i närheten så kan det väl inte vara en trollkonst att låta mamma sitta längst fram och vara till hands?

Det är första gången jag hör talas om detta också. Det var aldrig några problem med detta under min egen skolgång, och aldrig när jag har varit och kikat på mina syskonbarns evenemang, och inte heller på sonens lussefirande.
  • Natulcien
    modsey skrev 2015-06-13 12:03:13 följande:
    fast det är väl rätt självklart att det ser olika ut i olika skolor och lokaler??
    Javisst är det självklart. Och det är såklart tråkigt att det finns skolor som er, som inte ids ordna fina firanden för sina elever.
    Men, som sagt, starta en föräldragrupp och försök få till stånd en förändring.
  • Natulcien
    hammarhajen skrev 2015-06-16 22:21:43 följande:

Men hur svårt kan det vara att förklara för sitt barn att det är flera hundra barn på skolan och minst lika många föräldrar på avslutningen? På vår skola har vi avslutning utomhus, kören sjunger för alla elever som sitter på första raderna och eftersom skolan har ca 400 elever totalt står föräldrarna en bit bakom. Man får helt enkelt förklara för att barn att det kommer vara många människor där och även om barnet inte ser sin förälder från scenen så finns ju föräldern där. Förbereda och förklara innan. Och kanske dra en vit lögn om att man såg bra fast man inte gjorde det. 

Avslutningen är till för BARNEN, inte för att föräldrar (eller andra släktingar) ska få se en perfekt show. Varje skola eller förskola anpassar efter sina förutsättningar och det går inte att göra alla nöjda eftersom alla tycker så olika. 

Eller så lägger vi ner avslutningar, för alltid blir någon sur. Skolans uppdrag är att undervisa barnen, inte lägga enormt mycket tid och pengar på att skapa den ultimata avslutningen som tillfredsställer alla vuxna. Visst kan man klaga på avslutningen på föräldraråd och föräldramöten, men då ska man kanske inte bli så förvånad om rektor och lärare inte riktigt hinner med att utveckla undervisningen i den takt de önskar. 

• Natulcien
    gbgumman skrev 2015-06-17 06:18:37 följande:

Lilla gumman du kommer inte kunna se mig för Lisa har både föräldrar far och morföräldrar och två mostrar och en hoper kusiner. Det måste du väl förstå att de måste få se Lisa så det är ingen ide att vi försöker se varandra.
    Nej, så föraktfullt och intolerant tycker jag inte att man ska tala till sitt barn. Vill du verkligen ge ditt barn en så intolerant syn på andra människor?

Varför inte bara säga: "Idag kommer det väldigt mycket folk, så det är inte säkert att du ser mig just vid uppträdandet. Men jag finns där, och jag ser dig, och vi ses före och efter." Simple as that.
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2015-06-17 10:31:34 följande:
    Den här tråden skrämmer mig. Så hänsynslösa trodde jag inte människor var. Hade det bara kommit två vuxna/barn hade även min dotter varit glad på sin sommaravslutning.

Självklart så sa jag inte så till mitt barn utan jag ljög och sa att jag hade sett henne.
    Hur kan det vara hänsynslöst att visa hänsyn!??

Hur kan det vara skrämmande med tolerans och medmänsklighet!??
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2015-06-17 21:37:07 följande:
    Oj vad du provocerar

Självklart menar jag att ingen av de med släktkalas på min dotters förskolas sommaravslutningar har någonsin visat hänsyn till mig och min dotter. De har stått längst fram med 30 ögon på sin ögonsten så varken jag eller min dotter har haft en chans att se varandra. Du anser det är hänsyn inte jag. Vi tycker olika helt enkelt. Du vill se min dotter ledsen inte jag.
    Nej, jag är absolut inte ute efter att provocera. Verkligen inte. Sen kanske du blir provocerad av åsikter som inte ligger i linje med dina egna, men det ligger ju hos dig.
    Jag är verkligen uppriktigt förvånad över att hänsyn, d.v.s. att låta barnet veta att det finns andra människor i världen än barnet självt, kan ses som hänsynslöst.

Sen förstår jag inte hur du tänker när du skriver att jag vill se din dotter ledsen? Hur tänkte du där?

Självklart önskar jag inte att några barn ska bli ledsna. Och om andra människor slåss, bufflar sig och skriker ska de såklart bli ivägskickade från föreställningen. Men om de bara står och tittar på sitt barn som alla andra förstår jag inte varför de är hänsynslösa?
  • Natulcien
    gbgumman skrev 2015-06-17 22:42:53 följande:

Eftersom du förespråkar att ett barn kan ha massa som bara står och tittar och vägrar flytta sig så att ett annat barn inte ska kunna få möjlighet att se den enda som har möjlighet att komma. Det är hänsynslöst. Din hela släkt ska få se sin släkting sjunga den blomstertid på mitt barn beskådad. Det går inte att tolka på annat sätt.

Jag förespråkar inte det du insinuerar. Jag förespråkar att människor visar hänsyn och respekt mot varandra, och att alla får vara med så länge lokalen tillåter det. Sen kan alltid fan tolka bibeln på sitt sätt...
  • Natulcien
    BeanBag skrev 2015-06-18 20:57:21 följande:
    Fast tråden handlar ju om att alla INTE ryms. Att vissa föräldrar inte får plats för att några kommer med halva släkten.

Om alla ryms så är det ju ett ickeproblem och inte det som tråden handlar om
    Ja. Jag vet vad tråden handlar om. Mitt inlägg gällde dock en annan diskussion gällande att tala illa om andra människor inför sitt barn. Personligen tycker jag att det är vettigare att ta diskussionen om platsproblem med skolledningen än att gnälla inför sitt barn och ge igen.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?