Inlägg från: gbgumman |Visa alla inlägg
  • gbgumman

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Jag tycker som du TS. Är så trött på att tjocka mormor står och skymmer för närmsta familjen. Småsyskon har inte en chans. På vårt dagis sa de att endast närmsta familjen fick komma men mormor m.f. Fick representera om ingen annan kunde. Dvs två vuxna/barn fick komma.

• gbgumman

Min dotter blev också jätte ledsen när hon inte kunde se mig ett år. Jag lossades att jag hade sett henne

• gbgumman
    Minimis skrev 2015-06-12 11:33:09 följande:

Mina föräldrar följde med på skolavslutingen, och de satte sig medvetet längt bak. Jag tycker det är mysigt att så många vill engagera sig i barnen o deras evenemang, men det är bra om "extrafamilj" kan backa undan lite och låta de närmaste komma in och se först.

Hade alla mor och farföräldrar kusiner mostrar fastrar m.f gjort så hade jag inte retat mig det. Poängen är inte att de inte ska få närvara poängen är att de skymmer så många barn som uppträder inte får en chans att se sin mamma eller pappa medan andra får se hela släkten. Varför ska vissa barn behöva uppleva detta?
  • gbgumman
    nevermind skrev 2015-06-13 03:55:45 följande:

Definiera "närmaste familjen". Jag är lyckligt barnfri, men mina syskonbarn är mitt liv. Jag går på varenda jefla avslutning, Lucia etc etc etc. Ska jag portas för att de inte är mina biologiska barn?!

Så du tycker att du har större rätt att se dina syskonbarn än mitt barn barn har rätt att få se mig. (Tar nu föregivet att dina syskonbarn har båda föräldrar med då jag förespråkar att två valfria vuxna ska få komma) viktigast är väl hur barnen upplever det och inte hur du som vuxen upplever det.

Lite barnperspektiv tack!
  • gbgumman
    nevermind skrev 2015-06-13 13:00:20 följande:
    Barnperspektiv? Okej.
    Barnen ringer varje gång och frågar om jag vill med. DOM vill ha mig där.
    Men då är det lätt då stannar någon av föräldrarna hemma så alla barn har möjlighet att se den de önskar få se.
  • gbgumman
    nevermind skrev 2015-06-13 14:18:04 följande:
    Vi är en stor familj. Inte mycket vi kan göra åt. Vi är väldigt tighta också. Mina barn hade inte blivit så glada...
    Vad är det för ställen ni håller till på om inte alla får plats?!
    Vår dagisgård räckte inte till.
  • gbgumman
    Antevasin skrev 2015-06-13 16:49:38 följande:

Detta borde inte ens vara ett problem.
    Jag hade bara blivit glad om mina barns mor och farföräldrar var såpass engagerade att dom ville komma på avslutningar och liknande.
    Är det en plats brist, ta upp det  med skolan så kanske det går att ordna större lokaler.
    Ju fler desto roligare sägs det :)

För oss var det ett problem.
  • gbgumman
    hammarhajen skrev 2015-06-16 05:46:16 följande:
    Så att friska 40-åriga mammor ska få sitta, men gamla svaga morfar måste stå? Allvarligt, det gäller en skolavslutning eller Lucia. 20 minuter kanske? Det kan man väl stå som frisk förälder?
    Jag kan sitta eller stå skiter i vilket det viktiga är att mitt BARN ska ha en chans att se mig. Jag har varit ensam på många av mina barn uppträdanden då ingen annan kunnat gå och mitt barn har inte kunnat se mig för att vissa barn har haft lyckan att ha jätte stor släkt.
  • gbgumman
    hammarhajen skrev 2015-06-16 22:21:43 följande:

Men hur svårt kan det vara att förklara för sitt barn att det är flera hundra barn på skolan och minst lika många föräldrar på avslutningen? På vår skola har vi avslutning utomhus, kören sjunger för alla elever som sitter på första raderna och eftersom skolan har ca 400 elever totalt står föräldrarna en bit bakom. Man får helt enkelt förklara för att barn att det kommer vara många människor där och även om barnet inte ser sin förälder från scenen så finns ju föräldern där. Förbereda och förklara innan. Och kanske dra en vit lögn om att man såg bra fast man inte gjorde det. 

Avslutningen är till för BARNEN, inte för att föräldrar (eller andra släktingar) ska få se en perfekt show. Varje skola eller förskola anpassar efter sina förutsättningar och det går inte att göra alla nöjda eftersom alla tycker så olika. 

Eller så lägger vi ner avslutningar, för alltid blir någon sur. Skolans uppdrag är att undervisa barnen, inte lägga enormt mycket tid och pengar på att skapa den ultimata avslutningen som tillfredsställer alla vuxna. Visst kan man klaga på avslutningen på föräldraråd och föräldramöten, men då ska man kanske inte bli så förvånad om rektor och lärare inte riktigt hinner med att utveckla undervisningen i den takt de önskar. 

Varför ska jag ljuga för min dotter. Hade det varit så att det hade varit flera hundra föräldrar så hade jag så klart sagt det. Men sanningen var att det är en liten förskola med liten gård. Anledningen till att min dotter inte kunde se mig var för att hon hade bara en vuxen där för henne och de andra ungarna hade 5-7 släktingar var.
    Lilla gumman du kommer inte kunna se mig för Lisa har både föräldrar far och morföräldrar och två mostrar och en hoper kusiner. Det måste du väl förstå att de måste få se Lisa så det är ingen ide att vi försöker se varandra.
  • gbgumman
    Natulcien skrev 2015-06-17 09:49:15 följande:
    Nej, så föraktfullt och intolerant tycker jag inte att man ska tala till sitt barn. Vill du verkligen ge ditt barn en så intolerant syn på andra människor?

Varför inte bara säga: "Idag kommer det väldigt mycket folk, så det är inte säkert att du ser mig just vid uppträdandet. Men jag finns där, och jag ser dig, och vi ses före och efter." Simple as that.
    Den här tråden skrämmer mig. Så hänsynslösa trodde jag inte människor var. Hade det bara kommit två vuxna/barn hade även min dotter varit glad på sin sommaravslutning.

Självklart så sa jag inte så till mitt barn utan jag ljög och sa att jag hade sett henne.
  • gbgumman
    modsey skrev 2015-06-17 18:26:39 följande:
    klart det är känsligt. Om du inte tycker det förstår jag inte varför du direkt sätter dig på de sämsta platserna långt bak med din mormor...
    Åter, jag säger inte att en farmor inte kan komma i stället för en mamma/ pappa. Men det är när det blir 4-6 vuxna per barn det börjar bli svårt för oss andra.
    Och ja det är BARNEN som ska se, det har du helt rätt i. Många barn har ett behov och en trygghet eller bara en glädje över att se att deras mamma eller pappa är där och SER dem. Kan åter självklart bytas ut mot en farmor!

Skolans uppdrag är i huvud taget att ordna dessa tillställningar, men när de gör det ska de ha barnens bästa i främsta rummet och de har de inte när de tillåter att många föräldrar skuffas längst bak för att en del familjer har för många vuxna med sig. är det verkligen så svårt att förstå??
    gbgumman skrev 2015-06-17 10:31:34 följande:Den här tråden skrämmer mig. Så hänsynslösa trodde jag inte människor var. Hade det bara kommit två vuxna/barn hade även min dotter varit glad på sin sommaravslutning.

Självklart så sa jag inte så till mitt barn utan jag ljög och sa att jag hade sett henne.
    ja mig med....är föräldrarna i vår skola som folk i denna tråd så får jag helt enkelt förbereda mig på att göra som dem. ta dit far och morföräldrar så fort dörrarnas öppnas och bänka ner dem och paxa 8-9 platser framför scenen.
    Våra mor och farföräldrar bor inte hör min man kan ofta inte pga jobbet synd att dottern skulle straffas.
  • gbgumman

Vi har inga kusiner eller mostrar eller fastrar eller liknande.

• gbgumman
    Natulcien skrev 2015-06-17 19:15:07 följande:
    Hur kan det vara hänsynslöst att visa hänsyn!??

Hur kan det vara skrämmande med tolerans och medmänsklighet!??
    Oj vad du provocerar

Självklart menar jag att ingen av de med släktkalas på min dotters förskolas sommaravslutningar har någonsin visat hänsyn till mig och min dotter. De har stått längst fram med 30 ögon på sin ögonsten så varken jag eller min dotter har haft en chans att se varandra. Du anser det är hänsyn inte jag. Vi tycker olika helt enkelt. Du vill se min dotter ledsen inte jag.
  • gbgumman

Eftersom du förespråkar att ett barn kan ha massa som bara står och tittar och vägrar flytta sig så att ett annat barn inte ska kunna få möjlighet att se den enda som har möjlighet att komma. Det är hänsynslöst. Din hela släkt ska få se sin släkting sjunga den blomstertid på mitt barn beskådad. Det går inte att tolka på annat sätt.

Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?