Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?

Nej, det tycker jag inte men däremot skulle man kanske kunna reservera lite platser långt fram för småsyskon. En annan lösning är att ha exempelvis luciafirande i flera olika omgångar så blir åskådarträngseln mindre och barnen lyckliga över att få uppträda fler gånger.

• Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:02:56 följande:

När barnen gick på dagis hade de uppträdande där enbart familj fick komma. Alla såg och ingen trängsel.

Sen har jag full förståelse för att om man bara är en förälder eller bara den ene kan komma att man kan o får ta med någon mer. Men i julas var det familjer med över fyra extra vuxna utöver mamma o pappan....man paxar platser långt innan vi ska lämna barnen o folk som både ska lämna barn efter jobbet har inte en chans att få sitta.

Då kör man flera omgångar istället. Det är inte särskilt svårlöst egentligen.
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:12:26 följande:

tror inte skolans personal är så pigga på det, men visst kan jag föreslå...( men vet egentligen svaret)

Fast det är vanligt på skolor.
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:19:21 följande:

på en del andra inte,.e skulle jag vilja påstå.

Jag har inget emot det förslaget men det är ju liksom inte mitt beslut

Nej, det förstår jag men med lite tanke bakom kan det säkert vara ett förslag som får gehör. Roligare för alla inblandade.
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-06-11 20:23:40 följande:

Fast flera omgångar verksr trist. Var ju jättehöftigt att stå vid skolan igår med flera hundra elever som sjöng tillsammans och sen olika klasser sjöng en i taget.

Men alla elever är ju med varje gång givetvis. Flera hundra elever får sjunga två eller tre gånger istället för en. Roligare när man lagt tid och energi på att öva och rigga upp allt och klätt sig fin .
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:39:13 följande:
    det har varit på tapeten för något år sen, men personalen sa i från. Vilket jag faktiskt förstår!
    BeanBag skrev 2015-06-11 20:22:24 följande:

På förskolan jag jobbar på har vi satt Max två vuxna per familj som gräns just för att lösa det här problemet.

Nästa avslutning kommer det att vara samma regler på mina barns skola efter mitt förslag.

Ja, så kan det givetvis vara. Jag förstår bara inte riktigt varför. Jag har vanligtvis varit på personalsidan av frågan.
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 20:50:02 följande:
    jag gissar att de inte vill eller kan prioritera övertid på det sättet för att tillfredsställa far och morföräldrar....
    Fast det behöver ju inte innebära övertid. Jag har aldrig arbetat övertid för att vi haft flera omgångar av ett luciatåg eller en juluppvisning. 
  • Flickan och kråkan
    modsey skrev 2015-06-11 21:05:17 följande:

[quote=75412476][quote-nick]Flickan och kråkan skrev 2015-06-11 21:00:15 följande:[/quote-nick]

Fast det behöver ju inte innebära övertid. Jag har aldrig arbetat övertid för att vi haft flera omgångar av ett luciatåg eller en juluppvisning. 

[/quote har ni de här tillställningarna på dagtid då ?

Ja. 
  • Flickan och kråkan
    Alexi skrev 2015-06-11 21:34:48 följande:

Fast ett luciatåg på förskolan är inte läge att köra tre gånger. En gång är nästan för mycket för barnen 1-3 år upplever jag...

Nej, det håller jag med om men det verkade inte handla om den åldern när jag läste tråden. Många pratar skolbarn upplever jag.

På den förskola vår mellanson går nu - om vi pratar små barn - hade de ett jättetåg (alla barn från alla avdelningar) med massor med föräldrar och släktingar - trångt, stimmigt. Man ville helst bara få det gjort och komma hem. Där mina barn gick tidigare hade deras egna rätt lilla avdelning ett eget tåg. Inga problem att få plats med familj och släkt. Litet och trivsamt för små barn.
Svar på tråden Måste alla ta med mormödrar farmödrar o hela halva släkten till avslutningar ?