Inlägg från: Anonym (-) |Visa alla inlägg
  • Anonym (-)

Idag slutar jag röka

Lycka till! Jag hoppas verkligen du klarar det. Själv har jag "slutat" snusa nästan varje dag i flera år, men det funkar aldrig riktigt. Jag behöver verkligen pengarna till annat. Hoppas jag slutar snart.
    Jag håller tummarna för dig.

• Anonym (-)
    Anonym (snusare) skrev 2015-06-09 22:11:47 följande:
    Känner du ingen riktig fysisk abstinens nu lär du nog klara dig bra, nikotin har ju kort halveringstid så abstinensen borde redan vara i full gång nu.

För min del är vanan inget mot nikotinet. Hade jag inte fått sån överjävlig abstinens när jag ska sluta snusa hade jag gjort det för många år sen redan.
    Samma här. Vanan kan jag lätt lägga av med, men abstinensen får alla mina rationella tankar på att sluta att blekna. Jag fixar knappt en dag med abstinens innan jag kastar mig iväg mot affären och skaffar en ny dosa. Rädslan för abstinensen är nästan lika stor som själva abstinensen, vilket får mig att köpa en extra dosa för säkerhets skull. Skall sluta när de är slut... osv.
  • Anonym (-)
    Anonym (snusare) skrev 2015-06-09 22:38:29 följande:
    Ja det är ett jäkla helvete. Sist jag skulle sluta fick jag ge upp efter 2 veckor då hade jag inte sovit mer än 2-3 timmar per natt och hade konstant yrsel/huvudvärk och var i princip självmordsbenägen. Det är nästan värst tycker jag att humöret sjunker så. Jag kan inte se någon mening eller nöje med livet överhuvudtaget när jag har abstinens. Synd man dragit nitlott genetiskt sett för det skiljer sig tydligen väldigt mycket hur beroende man blir av nikotin, vissa klarar sig lindrigt undan.

Vad har du för abstinensbesvär då?
    Jag får mest ångest, och en känsla av att jag bara MÅSTE skaffa nikotin. Sedan kan jag bli väldigt lättirriterad, och även lätt ledsen, grinig och anklagande mot min omgivning, med det är lättare att stå emot bara jag tänker på att det är "abstinensen som talar och inte mina verkliga känslor". Jag tappar också glädjen och tycker allt känns trist, plus att jag blir oerhört sugen på att äta konstant. Det är känslan av stegrande ångest som får mig att sticka iväg till affären. Jag orkar inte med det så många timmar i taget.

Sov gott TS! Nu är du redan rökfri. Vad härligt. Grattis! Det gäller bara att inte börja igen. Trots allt är det allra svårast att bestämma sig för att sluta, och det har du redan gjort.
  • Anonym (-)
    Anonym (snusare) skrev 2015-06-09 23:29:50 följande:
    Känner verkligen igen det där med hungern, börjar äta som fan haha. Kan också få ångest.. samt även hjärtklappning. Till sist orkar man inte längre utan drar till affären och köper en dosa. Sen mår man underbart när man stoppat in en rejäl prilla. Sen tänker man på hur tragiskt det är att man är slav under tobaksbolagen.
    Riktigt tragiskt. Jag kan väl bestämma över mig själv!?! Jobbigt att alltid behöva kontrollera att man har snus i närheten, men det värsta är pengarna. Jag hade fortsatt resten av livet om det var gratis. Nu gör jag åt med ca 1 dosa per dag, och det blir ju ca 18 000 kronor per år. Nä, dags att spotta ut snusen för gott. Imorgon...

Jag har testat diverse metoder. Sluta rakt av. Nikotintabletter. Nikotinplåster. Trappa ner. Som mest har jag varit nikotinfri i 3 veckor, men det var länge sedan. Om jag bara visste när jag skulle börja må bättre igen skulle det vara lättare att stå ut. Nu känns det som om jag bara mår sämre och sämre tills jag börjar igen.

Det "roliga" är att jag en gång började snusa för att jag var nyfiken på hur abstinensen kändes... nu vet jag.
  • Anonym (-)
    kasovi skrev 2015-06-09 23:19:31 följande:
    Jag slutade i november och hade alltid en cigg i väskan eller jackan när jag gick ut. Abstinensen blev faktiskt inte lika jobbig när jag hade en cigg nära till hands. Men bara EN. Annars fanns risken att man rökte ena ändå :P Nu är jag inne på sjunde månaden som rökfri!
    Grattis!

För mig funkar det inte att ha nikotin tillgängligt. Jag klarar inte att stå emot, utan använder allt som finns till hands. Bra jobbat!
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-10 20:04:54 följande:
    Så är det att vara missbrukare och ha pengar till missbruket. Glad

Men jag ska åtminstone hålla mig till tre om dagen och när tre om dagen känns okej så är det mer lägligt att sluta helt.
    Först var det inga... sedan bara en på morgonen... och en på kvällen... kanske en vid en kopp kaffe... tre om dagen blir nog bra... sedan skall det inte bli fler.

Vet du, tre om dagen kommer aldrig kännas ok. Du intalar dig att du skall vänta tills dess, men egentligen letar du kryphål. Tre om dagen kommer bli fyra. Bara för att det är lördag. Eller för att du har besök. Eller för att du vann 25 kronor på triss. Sedan fem. Eftersom det är nästan samma som fyra, och den första hann du inte riktigt röka färdigt. Osv.

Hjärnan gör allt för att hitta på "giltiga" anledningar att bara ta en till (eller två...). Det är precis så jag inte klarar att sluta. Jag lägger av helt, och efter ett kort tag hittar jag på något som gör att jag får ta bara en till. Det funkar inte.

Vad som möjligtvis skulle funka är att du när du bestämmer dig för att sluta tar med i planeringen tex "en på morgonen och en på kvällen är ok i 3 veckor, sedan bara en på morgonen i 3 veckor till, och därefter inget". Då har du en plan att hålla dig till strikt. Om du däremot börjar hitta på nya regler allteftersom så går det inte.

Men du kanske inte vill sluta egentligen?
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-10 21:51:38 följande:
    Jag besvarar inte såhär korkade inlägg.
    Det var inte menat att vara ett "korkat" inlägg. Vad var det som du inte gillade? Har jag fel? För mig fungerar det i alla fall precis som jag beskrev i inlägget. Det är ju så ett beroende funkar. Jag ville ge dig ett råd att bestämma dig från början för alla eventuella undantag som är ok, och sedan inte avvika från det. Passar det inte just dig så är det ju bara att strunta i det. Ber om ursäkt att inlägget kunde uppfattas som korkat.
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-11 16:20:39 följande:
    Det är ett första steg mot ett rökfritt liv. Vanor är inte så lätta att ändra på om man har beroendeproblematik sedan en lång tid tillbaka. Du skrev själv, inom loppet av ett år, inte slutade du tvärt själv heller, men det är bara naturligt att man drar ner på intaget av substansen successivt.

Vi skriver om nikotinberoende här, inte om vikt, motion, psykbesvär eller annat som inte hör saken.

Btw
    "obildat uttryck"
    "applicera på dig"
    Varför så otrevlig?
    Vill du inte att folk kommenterar i din tråd?
    Ingen har försökt göra annat än att hjälpa till, men om du uppfattar hjälp som negativt är det kanske något du bör lägga till i trådstarten?

• Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-11 22:38:19 följande:
    Du gör ingenting fel med att vara uppriktig, tvärtom det uppskattas, men du har fel i att jag är otrevlig. Kanske ryktet i tråden som får dig att inbilla dig.

Däremot håller jag med om att det är jobbigt att vara helt utan och tackar för informationen att det kan ta upp till tre veckor innan nikotinbehovet avtar vilket iof. inte var problemet för mig, men ändå...

En fight är inget för mig, det är väl snarare det jag väntar på, när jag står där vid valet och kvalet. Blir så mycket enklare då. Bra att du slutat, ska jag också göra.
    En fight är inget för dig? Men du gav upp vid första fighten och tillät dig att ta en på morgonen. Sedan när nästa fight kom så gav du också upp och tog en till kaffet. Jag förstår att du ger upp figheterna, för det är så beroendet funkar.
    I övrigt är det ibland svårt att själv se hur man låter i skrift, men det stämmer att så fort man säger annat än att du är duktig så får man något vasst till svar. Jag blev uppriktigt förvånad när du skrev att mitt inlägg var korkat bara för att jag kunde se tendenser till undanflykter hos dig.
  • Anonym (-)
    Anonym (!!!!!) skrev 2015-06-22 23:01:54 följande:
    Jag har slutat röka. Har inte rökt sedan den11 juni. :)
    Grattis!!! Superbra jobbat! Jag skall sluta snusa vilken dag som helst :)
  • Anonym (-)
    Anonym (nn) skrev 2015-06-22 23:07:53 följande:
    Men vet du, nu fan får du ta och fundera över vad du släpper ur dig. Det var veterinärens bästa rekommendation i det läget där det fanns lite hopp om bot och bättring. Eller menar du att jag är psykopat även i detta fall?
    Du skrev ju "även om jag haft möjlighet att ta denne till veterinären". Nu har du helt plötsligt varit hos veterinären i alla fall? När du bestämde dig för att sluta röka för att katten skulle slippa avlivas, var den friskare då?

Efter sommaren...? Det mesta av ditt återstående liv är "efter sommaren". Låt mig gissa... du är inte ett dugg motiverad att sluta röka och kommer inte direkt göra ett försök i augusti.
Svar på tråden Idag slutar jag röka