Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Vad heter din son i tilltalsnamn?

Sockervaddspinnen skrev 2015-07-12 17:48:28 följande:

Jag heter Ingrid och är född 1985. Det var inte så kul kan jag säga, när man hela tiden fick höra att "så heter min mormor", "så heter min farmor", "varför har du ett tantnamn", osv. Jag träffade aldrig på någon jämnårig Ingrid någonsin under min barndom. Den första Ingrid jag mötte på, som var någorlunda jämngammal, var född 89 eller 90 och henne träffade jag på när jag var 26 år!

Jag kan hålla med dig lite grann. När jag växte upp, född -84, hade vi en på skolan som hette Ingela och en som hette Ingeborg, (inte syskon) och vi tyckte det var märkliga otidsenliga namn. Dock var ju namnspridningen _mycket_ mindre på 80-talet än idag.

Jag själv gillar klassiska bibliska namn såsom Elisabeth, Samuel, Jonathan, Jakob, Benjamin och de är inte vanliga på bebisar nu i Sverige men jag tror inte att vi kommer bry oss om det. Vårt barn kommer även bli amerikansk medborgare så vi vill ha ett namn som låter infött i både Sverige och USA och det gör inte så många av de svenska gubb- och tantnamnen som är moderna igen nu. En del av dem är fina men vi vill även ha längre namn pga kort efternamn och då funkar inte t ex Elsa, Marta, Alva, Vidar, Axel. Jag hoppas att inte våra barn kommer känna som du.
  • Seven Costanza
    smurfan8402 skrev 2015-11-24 05:35:11 följande:

Min son heter Jonathan :) fast vi valde mellan Linus o Jonathan. När han föddes så såg vi direkt att de var en liten jonathan

Åh, Jonathan är så fint! Vi väntar första sonen nu och han kommer få ett släktnamn men om vi får en son till har vi Jonathan på lista .
Svar på tråden Vad heter din son i tilltalsnamn?