• mammalovis

Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?

Jag har varit ensamstående med ett litet barn, så jag förstår din känsla. Nu är jag visserligen sambo, men sambon älskar att sitta framför tv och bara ta det lugnt på helgerna, så ska barnen aktiveras brukar det vara jag som får stå för det. Nu när jag är gravid är ju orken minimal, så jag har dåligt samvete för att vi inte kommer ut och leker så mycket.

På vardagarna äter vi middag och sedan orkar jag inte mycket mer, så här sparas mycket hushållsarbete till helgen. På lördagen brukar det bli till att plocka och städa lite och ev går vi en sväng på stan. På söndagen är det tvättid och planering av veckans mat samt veckohandling, vilket vi oftast gör hela familjen i form av att jag och barnen går och sambon tar bilen och senare matkassarna. Hur positiva barnen är varierar. Den yngsta på 2 vill bara gå själv och den äldsta hon tar världens tid på sig, så att få dem åt samma håll tar sin tid.

På eftermiddagen sover lillasyster, så då blir det att jag oftast passar på att vila också och sedan är det bara middag och kvällsrutiner kvar känns det som. Om jag bara hade haft min numera mestadels tjuriga 4,5-åring hade det varit lättare att gå ut efter lunchen tänker jag, så det är nog mitt tips till dig. Då hinner ni fixa en del på förmiddagen, barnet hinner leka i lugn och ro och du hinner känna av bådas dagsform.

Så försök vänd på det och se det ni är iväg och gör som positivt, du har ju trots allt dubbelt arbete mot alla föräldrapar som kan dela på arbetet.

Våra alternativ är annars i första hand biblioteket, lekplatser eller gå en sväng i affärer, då vi har en bilresa till närmsta skog. Simhallen och lekland blir sällan då sambon behöver följa med och det blir en dagsutflykt. Sedan åker vi ibland till ett köpcenter då vi kan blanda shopping och lek på lekplatsen inomhus med IKEAs barnavdelning.

Svar på tråden Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?