• gabardin

Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?

Ja, som rubriken säger. Bor söder om Stockholm, ensamstående. Har inget direkt socialt kontaktnät, någon gång ibland kan vi hälsa på hos någon men det är inte ett standardalternativ på helgerna.

De flesta helger är som denna. Inga planer, trött efter arbetsveckan, borde städa och tvätta men det är rätt lågprioriterat. Blir mest små aktiviteter, åka till biblioteket, kanske äta lunch ute, gå i någon affär sådär. Ofta känns det som att hela helgen bara rinner iväg till ingenting.

Vad ska man hitta på egentligen?? Jag orkar ibland, men ofta inte, vara den där käcka mamman som packar en korg och fixar picknick i skogen. Visst kan man göra större aktiviteter som Skansen eller så men det tar hela dagen och kan bara bli ibland.

Är bara så trött hela tiden och vill själv mest vara hemma och göra ingenting särskilt. Men barnet behöver lite mer aktivitet än så. Svårt att hitta andra barn, lekplatser blir mest att jag ska stå och putta på gungan.

Ja jag vet inte, trött, oinspirerad, lite frustrerad. Känner mig ensam och dåligt samvete för att barnet också blir det. Stor idétorka på aktiviteter. Tips och tankar mottages tacksamt.

• Svar på tråden Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?
  • anonym2005

Det behöver inte vara något stort eller extravagant för att barn ska tycka det är roligt, bara man själv försöker lägga ner lite hjärta och själ i det - vilket du säkert gör ?

Gå ut och gå i skogen en stund och hitta på små lekar eller lär om blommor, djur och svampar.

Kanske Facebook hade kunnat hjälpa dig med kontaktnätet, det finns ju grupper där man kan lära känna en främling och så vidare. ?

Det finns massor att göra med barnen. Lycka till!

• Natulcien

Vad säger 4-åringen själv? Hen kanske inte har det stora behovet av aktiviteter som du tänker dig? Kanske kan det vara skönt att skrota hemma efter en vecka på förskola?
    Vår son är en riktig "hemmagris". Han älskar att stöka runt hemma och leka med lego och rita. För honom räcker det gott och väl med en tur till biblioteket, en skogspromenad eller åka till någon lekplats emellanåt.
    Men eftersom han är endabarn brukar vi ibland bjuda hem någon kompis eller hälsa på någon kompis. Kanske ditt barn har någon nära vän från förskolan som hen vill leka med på helgen?

• gabardin

Ja, tack för era svar. Det är så svårt att veta vilken nivå som är bra. Ibland blir det ju otroligt grinigt här hemma, och så får jag för mig att det är pga uttråkning och så sticker vi iväg. Men då kan det lika gärna vara så att det bara var trötthet, och aktiviteten blir katastrof.

Barnet har många goda idéer men kanske inte alltid så god självkännedom :) Säger gärna att det vore jättekul att gå till ett visst ställe men bara att få på ytterkläderna är jämförbart med att bestiga Kebenekaise. Eller vill ta det lugnt och bygga lego men har inte ro att sitta stilla fem minuter.

Det landar väl återigen i egen ork, ser själv hur många gånger jag skrev "trött" i trådstart. När energin finns och det klaffar med barnets humör så kan det ju vara jättemysigt med vad som helst, t o m städa tillsammans.

Det är väl de där andra dagarna som det är svårare. Men visst har ni rätt i att det kanske räcker ganska långt med en promenad till biblioteket.

• mariaheterjag

Jag är inte ensamstående men är själv ganska mycket då min man är borta på jobb och annat. Dagarna blir så himla långa och min 5 åring klättrar på väggarna och vill att man ska leka hela tiden.

För oss är det absolut bästa att dra i väg på varsomhelst. Museum, park eller vad som då går dagen och allt känns lite lättare bara vi kommer ut. Men om orken inte finns så kan det ibland kännas bra att då upp dagen i små "pass". Typ att jag bestämmer att nu kollar vi på tv till kl 9 (dvs jag kan surfa och barnet titta på barnprogram) sen leker jag med barnet 40 min. Sen bakar vi,,sen är det lunch osv.... På något vis gör det dagarn roligare och barnet blir mer nöjt.

• dr acula

Lekland och simhall är också roligt :)

• mammalovis

Jag har varit ensamstående med ett litet barn, så jag förstår din känsla. Nu är jag visserligen sambo, men sambon älskar att sitta framför tv och bara ta det lugnt på helgerna, så ska barnen aktiveras brukar det vara jag som får stå för det. Nu när jag är gravid är ju orken minimal, så jag har dåligt samvete för att vi inte kommer ut och leker så mycket.

På vardagarna äter vi middag och sedan orkar jag inte mycket mer, så här sparas mycket hushållsarbete till helgen. På lördagen brukar det bli till att plocka och städa lite och ev går vi en sväng på stan. På söndagen är det tvättid och planering av veckans mat samt veckohandling, vilket vi oftast gör hela familjen i form av att jag och barnen går och sambon tar bilen och senare matkassarna. Hur positiva barnen är varierar. Den yngsta på 2 vill bara gå själv och den äldsta hon tar världens tid på sig, så att få dem åt samma håll tar sin tid.

På eftermiddagen sover lillasyster, så då blir det att jag oftast passar på att vila också och sedan är det bara middag och kvällsrutiner kvar känns det som. Om jag bara hade haft min numera mestadels tjuriga 4,5-åring hade det varit lättare att gå ut efter lunchen tänker jag, så det är nog mitt tips till dig. Då hinner ni fixa en del på förmiddagen, barnet hinner leka i lugn och ro och du hinner känna av bådas dagsform.

Så försök vänd på det och se det ni är iväg och gör som positivt, du har ju trots allt dubbelt arbete mot alla föräldrapar som kan dela på arbetet.

Våra alternativ är annars i första hand biblioteket, lekplatser eller gå en sväng i affärer, då vi har en bilresa till närmsta skog. Simhallen och lekland blir sällan då sambon behöver följa med och det blir en dagsutflykt. Sedan åker vi ibland till ett köpcenter då vi kan blanda shopping och lek på lekplatsen inomhus med IKEAs barnavdelning.

• Annaïck
    BORN TO MOVE? 4-5 år, 12 tillfällen - Eriksdal, Forsgrénska, Skärholmen och Västertorp

I den här åldersgruppen är de flesta barn utan förälder. Originalmusiken är skriven för att engagera barnen i en berättelse, bygga upp självförtroende och utveckla färdigheter. Rörelserna barnen gör utvecklar balans, koncentration, förmågan att tolka musik och röra sig till en rytm. Vi dansar i sagornas magiska värld fylld av fantasi och skratt. Musiken är till största delen på svenska.

• Annaïck
    Cirkuslek 4-5 år, 6 tillfällen - Farsta

Lekfull cirkusskola där vi genom lek, olika redskap samt hinderbanor tränar barnens motoriska färdigheter och kroppsuppfattning. Vi går igenom förberedande grunder för akrobatik, parakrobatik och jonglering.

Ja i Stockholm finns det vâl massor av kurser man kan ga
  • Christi38

Finns det ingen från förskolan som barnet leker mkt med där vars föräldrar du skulle kunna höra av dig till?

Mulle Meck och Lekland av olika slag finns ju runt om i Stockholm. Snart börjar badsäsongen och då är ju stranden ett enklare alternativ kanske där en picknickkorg och filt är det som behöver fixas.

Jag tror inte det behöver vara så stora saker som behöver planeras för att ett barn ska få roligt utan snarare tror jag att det enkla uppskattas mer när barnet känner att det är i fokus och att får TID och UPPMÄRKSAMHET av oss föräldrar :)

.

• hoppsa

Hästorienterad som jag själv är - leta upp ett stall i din närhet, bäst med en ridskola men privat går ju jättebra med, fråga där om det är ok om du och barnet kan komma förbi, hälsa och klappa på hästarna och om det är en ridskola kanske borsta eller nånting. Barn älskar oftast hästar och djur och det är nyttigt och spännande för dom. 4H gård med andra djur också hade ju varit optimalt.

Mina små barn njuter av att vara i stallet :)

• gabardin

Svarar från mobilen så bara ett kort TACK för era svar! Både för tips och för lite insyn i hur ni andra har det, gör och tänker. Läser och tar in.

Svar på tråden Ensam med 4-åring - vad gör man av helgerna?