• hagnestahill

Nedsatt spermakvalitet - det blir nog IVF/ICSI

Hej!

Jag skriver här för att jag behöver skriva av mig lite och få tips och råd från er i liknande situation. Vissa dagar tar det negativa över och längtan efter barn är så stor nu så då känns allt väldigt jobbigt.

Vi har försökt få barn aktivt i ca 2 år. När vi märkte att det inte tog sig sa vi direkt att det nog beror på att jag har oregelbunden mens (dock ca 10 ggr/år så några chanser har man ju ändå haft på sig). Man tänker ju ofta att det beror på kvinnan. Gyn utredde mig och eftersom de bytte läkare drog allt ut på tiden och jag fick "börja om". De tyckte det var enklast att prova ägglossningsstimulering, vilket jag gjorde med god effekt på mig men inget barn blev det... En tidigare läkare hade nämn att man i en utredning även lämnar spermaprov, så det bad vi om under tiden jag tog Letrozol.

När så resultatet kom, efter nästan 6 veckor (!) fick vi en chock. Mycket dåligt resultat, dåligt antal spermier (12 milj.) och nedsatt rörlighet. Remiss till landstinget. Vi hade ju utgått från att det var mig det var "fel" på. Blev arg för att vi inte tog spermaprov tidigare, då hade vi nog sparat ett år.

Som tur var hade jag anat att ngt inte stod rätt till redan innan och inte orkat vänta på vår sega läkare, så hade skickat en egenremiss och fick därför tid hos landstinget inom ett par månader från det att vi fick reda på att spermierna var dåliga.

Nya spermaprov hos landstinget visade på fortsatt lågt antal (prov 2: 18 miljoner och prov 3: 13 miljoner) och dålig rörlighet. Remiss till IVF/ICSI. Nu sitter vi här och väntar och väntar på IVF/ICSIoch försöker att inte må dåligt, för snart få vi ju hjälp! Jag vet att det inte hjälper att gå runt och vara ledsen, men sambon vill knappt prata om det, för nu "handlar det ju om honom" och jag förstår att detta tar hårt på honom. Det jag tycker är mest frusterande är att man inte får svar på varför just hans spermier är dåliga. Beror det på något? Inga sjukdomar eller annat ligger bakom, så kanske bara "otur".

I väntar på ICSI (som nog blir i höst med tanke på köerna) tar mannen tillskott för att öka rörligheten, tex. zink, folsyra, omega 3, cvitamin m.m.

Hur har det gått för er andra i liknande situation?
    Har ni berättat för vänner?
    Hur snabbt blev ni gravida med ICSI?
    Fick ni någon förklaring till nedsatt spermakvalitet, då det inte beror på sjukdom eller andra förklarliga orsaker?
    Hur kan jag stötta min sambo på bästa sätt?

• Svar på tråden Nedsatt spermakvalitet - det blir nog IVF/ICSI
  • hagnestahill
    Smurry skrev 2015-06-05 14:58:56 följande:

Min man hade 4,5 milj spermier så jättedåligt! Vi dtöttade varann, ibland grät vi ihop ibland var för sig, men mest lät vi inte det ta en stor plats i vårt liv!

Vi reste, drack vin och njöt av att bara vara vi! Låter lättare än det var, men vi försökte verkligen njuta av att vara barnlösa!

Vi berätta för vänner och familj! Och har ingen förklaring till varför.

Idag efter 3 försöket icsi så har vi en 6 månaders! Dt vackraste, smartaste och underbaraste barnet i världen! Värt varenda spruta,spray och äggplock! Vägen dit var inte som vi föreställt oss men nu är vi starkare, lyckligare och tröttare än vi någonsin varit. Men mitt tips är att göra saker man inte kan göra med! Spahelger äventyrsresor osv!

Hej Smurry, tack för ditt inlägg!

Många kloka synpunkter. Ska verkligen försöka "njuta" av sommaren och kommande semestern nu istället för att älta. I helgen gjorde jag och mannen en "bucket list" med saker/aktiviteter som vi ska hinna göra i sommar som vi inte kommer kunna göra lika lätt när vi väl fått barn. Det gör att vi siktar på en massa roligt så länge...

Vad roligt att höra att det gick bra för er. Vad är det som gjorde att det tog sig på 3:e försöket? Testade ni ngt annat då eller var det bara slumpen?

• hagnestahill
    tulip79 skrev 2015-06-09 15:23:05 följande:

Sambon hade bara kring 5 miljoner spermier så det blev icsi för vår del. Sonen kom till efter 3 behandlingar o 9 återföringar. Lillasyster kom till på första syskonförsöket, samma äggplock som storebror.

Lycka till!

Härligt att höra ytterligare en solskenshistoria!
    Gjordes något annorlunda i behandlingarna de 3 tillfällena? Dvs var det någon skillnad gång 3?
  • hagnestahill
    tulip79 skrev 2015-06-09 15:42:35 följande:

Nej, ingen skillnad vad jag kan minnas. Den första behandlingen var iofs lång (höll på att bli överstimulerad) o de andra två korta. De korta passade mig bättre.

Håller tummarna för er!

Okej!

Förresten, vad innebär "korta behandlingen" och vad menas med "3 behandlingar och 9 återföringar" som du skrev tidigare?
    Jag är inte så kunnig (än) på detta med IVF men lär ju bli när vi satt igång...

• hagnestahill
    Cyanea skrev 2015-06-23 11:45:13 följande:

Min man hade också bara kring 4-5 milj. spermier i proverna. Läkaren vi hade då vågade inte ens säga att det var "kört" för oss på egen hand, utan sa att "det var något påverkat resultat". Sen hade vi överläkaren som IVF-läkare, en härligt brutalt ärlig kvinna :) När jag reagerade på att vi skulle göra ICSI och frågade om det var så illa log hon vänligt och sa: "Ja... Ska jag vara ärlig tror vi inte att ni lyckas befrukta ett ägg om vi ens lägger ägg och spermier i samma burk" XD 

Vi har gjort ett IVF-försök med 4 återföranden. De två sista har jag blivit gravid. Förra försöket fick jag tidigt missfall, tyvärr, men är nu i blygsamma v. 8+3 och fick se ett hjärta förra veckan :) 

Vi har berättat för ganska många eftersom det tagit oss mer än tre år totalt. Jag har mått fruktansvärt dåligt i perioder också, så det kändes oundvikligt. 

Vi har inte fått ett svar från sjukvården, de vet nog inte alls, men har en privat förklaring. Det verkar vara ärftligt då makens pappa har samma problem, förmodligen även hans farfar. 

Vi har pratat mycket om saken. Till en början var jag väldigt arg, eftersom vi precis som ni utgått ifrån att det var mig det berodde på. När det visade sig vara han som hade problem blev jag jättefrustrerad över att han låtit mig bära hela skulden i 1,5 år. Jag tror att han insåg att jag förstod honom bättre än han trodde då, för jag visste exakt var han var. Sen har jag blivit frustrerad på honom genom behandlingarna också eftersom jag behandlar mig för ett problem som ligger hos honom. Jag tror att det är viktigt att prata om det ordentligt och inte tiga ihjäl det man känner, för det är så mycket som händer. Relationen sätts verkligen på prov. 

Oroa dig inte för mycket! Vår läkare hävdar att detta är ett ganska litet problem. Du har ju fortfarande möjlighet att bära ett barn! Det är bara svårt att få till det. Var inte rädd för att det inte ska ta sig på första försöket, det är ganska ovanligt. Det tar några försök, precis som vid vanligt barnaskaffande. Lev som vanligt, försök ta hand om varandra och njut av sommaren :)

Tack för ditt svar!
    Jag blev helt glad för ditt inlägg, känner igen mig själv så väl i det du skriver... Även om det känns tufft nu när jag insett att vi aldrig kommer bli gravida på naturlig väg, så känns det ändå mer OK nu när jag fått smälta situationen och vet att vi snart får påbörja IVF/ICSI.

Så tack återigen för dina kloka synpunkter.
Svar på tråden Nedsatt spermakvalitet - det blir nog IVF/ICSI