• Anonymochorolig18

Immunbehandling i Falun?

shivalilla skrev 2015-06-04 17:56:26 följande:

Hej - fick idag veta att jag har förhöjt NK cell - värde till 20 % (normalt ska visst vara upp till 17%) och har erbjudits behandling med intralipider i Falun. Det var en lättnad att få beskedet eftersom vi misstänkt att det ligger immunologiska orsaker bakom våra misslyckade ivf-behandlingar. Sen vet jag i och för sig att provet man tar i Sverige är mycket mindre komplext än det man tar t ex i Athen, men jag antar det visar tillräckligt för att man ska våga lita på det. 

Det skulle vara intressant att höra om det möjligen finns någon annan som gjort immunologisk behandling i Falun och hur det har gått! Vi bor dessutom på annan ort (i Lund) så det kommer att bli en del praktiska problem som ska lösas, så om någon har tips om hur ni har löst det med kontroller o boende på plats och så blir jag tacksam. 

hur gick detta? har fått 5 missfall på raken och får inga klara svar/inget hittas. tror inte dom kollat allt. erbjuds det olika utredningar i olika städer mao?
  • Anonymochorolig18
    Sammet skrev 2015-06-18 20:13:37 följande:

Jag är gravid i v 37 efter immunologisk/antikoagulant behandling i Falun.

Jag fick Predinisolon i kombination med intralipiddropp.

Tyckte det var enklast att be dem om ett recept, då kunde jag hämta ut mina påsar på apoteket, köpte sen egna slangar o nålar på Medisave.
     Droppet kan ju sättas av vem som helst med kunskap, distriktssköterska eller vårdcentral är ofta hjälpsamma.

Jag fick hjälp av läkare i bekantskapskretsen, så det var riktigt lyxigt.

Immun och koagulationsproblem hör ofta ihop och i synnerhet cortisonet kan ge ökad propprisk (påverkar även äggets möjligheter att fästa) så kolla om de tycker du ska ha något blodförtunnande samtidigt.

hur fick du denna hjälp och har allt gått bra? vad hittade för något för att du skulle få hjälp? har fått 5 jobbiga missfall och måste söka mig utanför sthlm tror, helst i sverige om det går. kan du berätta lite mer hur du fick denna hjälp? så ledsen över allt strul!
  • Anonymochorolig18
    Luradggr2 skrev 2018-07-13 21:13:06 följande:

Du kan få behandling i Falun om du gör ivf/inseminering hos dem. De har samarbetsläkare i Stockholm så du endast gör äggplock och ET i Falun. Kolla äggblåsor, sätta il osv får du gjort hos din hemortsläkare. Kolla Faluns hemsida för där står det vilka läkare i Stockholm du ska kontakta.

Men får man göra IVF vid upprepade missfall? skadar inte att fråga kanske. brukar det vara långa köer?
  • Anonymochorolig18
    Luradggr2 skrev 2018-07-17 11:11:35 följande:

Självklart får ni göra ivf och inseminering om ni fått missfall. Men ni finansierar det själva om det inte är minst ett år sen ni fått missfall.

Har ni gjort missfallsutredning?

tack för svar! läkaren sa nämligen att IVF inte hjälper mot upprepade missfall då jag blir gravid.Ska läsa mer på deras hemsida =)
Svar på tråden Immunbehandling i Falun?