• shivalilla

Immunbehandling i Falun?

Hej - fick idag veta att jag har förhöjt NK cell - värde till 20 % (normalt ska visst vara upp till 17%) och har erbjudits behandling med intralipider i Falun. Det var en lättnad att få beskedet eftersom vi misstänkt att det ligger immunologiska orsaker bakom våra misslyckade ivf-behandlingar. Sen vet jag i och för sig att provet man tar i Sverige är mycket mindre komplext än det man tar t ex i Athen, men jag antar det visar tillräckligt för att man ska våga lita på det. 

Det skulle vara intressant att höra om det möjligen finns någon annan som gjort immunologisk behandling i Falun och hur det har gått! Vi bor dessutom på annan ort (i Lund) så det kommer att bli en del praktiska problem som ska lösas, så om någon har tips om hur ni har löst det med kontroller o boende på plats och så blir jag tacksam. 

• Svar på tråden Immunbehandling i Falun?
  • Sammet

Jag är gravid i v 37 efter immunologisk/antikoagulant behandling i Falun.

Jag fick Predinisolon i kombination med intralipiddropp.

Tyckte det var enklast att be dem om ett recept, då kunde jag hämta ut mina påsar på apoteket, köpte sen egna slangar o nålar på Medisave.
     Droppet kan ju sättas av vem som helst med kunskap, distriktssköterska eller vårdcentral är ofta hjälpsamma.

Jag fick hjälp av läkare i bekantskapskretsen, så det var riktigt lyxigt.

Immun och koagulationsproblem hör ofta ihop och i synnerhet cortisonet kan ge ökad propprisk (påverkar även äggets möjligheter att fästa) så kolla om de tycker du ska ha något blodförtunnande samtidigt.

• Anonymochorolig18
    shivalilla skrev 2015-06-04 17:56:26 följande:

Hej - fick idag veta att jag har förhöjt NK cell - värde till 20 % (normalt ska visst vara upp till 17%) och har erbjudits behandling med intralipider i Falun. Det var en lättnad att få beskedet eftersom vi misstänkt att det ligger immunologiska orsaker bakom våra misslyckade ivf-behandlingar. Sen vet jag i och för sig att provet man tar i Sverige är mycket mindre komplext än det man tar t ex i Athen, men jag antar det visar tillräckligt för att man ska våga lita på det. 

Det skulle vara intressant att höra om det möjligen finns någon annan som gjort immunologisk behandling i Falun och hur det har gått! Vi bor dessutom på annan ort (i Lund) så det kommer att bli en del praktiska problem som ska lösas, så om någon har tips om hur ni har löst det med kontroller o boende på plats och så blir jag tacksam. 

hur gick detta? har fått 5 missfall på raken och får inga klara svar/inget hittas. tror inte dom kollat allt. erbjuds det olika utredningar i olika städer mao?
  • Anonymochorolig18
    Sammet skrev 2015-06-18 20:13:37 följande:

Jag är gravid i v 37 efter immunologisk/antikoagulant behandling i Falun.

Jag fick Predinisolon i kombination med intralipiddropp.

Tyckte det var enklast att be dem om ett recept, då kunde jag hämta ut mina påsar på apoteket, köpte sen egna slangar o nålar på Medisave.
     Droppet kan ju sättas av vem som helst med kunskap, distriktssköterska eller vårdcentral är ofta hjälpsamma.

Jag fick hjälp av läkare i bekantskapskretsen, så det var riktigt lyxigt.

Immun och koagulationsproblem hör ofta ihop och i synnerhet cortisonet kan ge ökad propprisk (påverkar även äggets möjligheter att fästa) så kolla om de tycker du ska ha något blodförtunnande samtidigt.

hur fick du denna hjälp och har allt gått bra? vad hittade för något för att du skulle få hjälp? har fått 5 jobbiga missfall och måste söka mig utanför sthlm tror, helst i sverige om det går. kan du berätta lite mer hur du fick denna hjälp? så ledsen över allt strul!
  • UndrandeSökare

Denna tråd är död tyvärr, den är från 2015, både Shivalilla och Sammet har synts i Atentråden sen dess. Du är också välkommen dit om du vill.

"Vi som snart är gravida efter utredning i Aten".

• UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-13 19:47:21 följande:

hur fick du denna hjälp och har allt gått bra? vad hittade för något för att du skulle få hjälp? har fått 5 jobbiga missfall och måste söka mig utanför sthlm tror, helst i sverige om det går. kan du berätta lite mer hur du fick denna hjälp? så ledsen över allt strul!

Beklagar dina 5 missfall. Det finns tyvärr EXTREMT lite hjälp att få om man drabbas av upprepade missfall i Sverige.

Jag har själv haft 6 missfall och enda hjälpen vi fått i Sverige var en dålig missfallsutredning av Landstinget som inte visade något för de tog för få prover.

Först när vi reste till Aten, där de tog blodprover och skickade till ett speciallabb i USA inriktat på immunologi, så fick vi veta att det berodde på mitt överaktiva immunförsvar och koagulationssjukdom.

Om du absolut inte vill söka dig utomlands, så kontakta ivfFalun i Dalarna. Det är den enda klinik som sysslar med immunbehandling i Sverige.

Annars är det London, Aten eller USA som gäller.

Jag och min man har varit i Aten och London.

I Sverige "tror inte" läkarna på att immunförsvaret kan orsaka fertilitetsproblem, och vi får ingen hjälp här.
  • Luradggr2
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-13 19:47:21 följande:

Du kan få behandling i Falun om du gör ivf/inseminering hos dem. De har samarbetsläkare i Stockholm så du endast gör äggplock och ET i Falun. Kolla äggblåsor, sätta il osv får du gjort hos din hemortsläkare. Kolla Faluns hemsida för där står det vilka läkare i Stockholm du ska kontakta.
  • Anonymochorolig18
    Luradggr2 skrev 2018-07-13 21:13:06 följande:

Du kan få behandling i Falun om du gör ivf/inseminering hos dem. De har samarbetsläkare i Stockholm så du endast gör äggplock och ET i Falun. Kolla äggblåsor, sätta il osv får du gjort hos din hemortsläkare. Kolla Faluns hemsida för där står det vilka läkare i Stockholm du ska kontakta.

Men får man göra IVF vid upprepade missfall? skadar inte att fråga kanske. brukar det vara långa köer?
  • Luradggr2
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-16 22:21:59 följande:

Men får man göra IVF vid upprepade missfall? skadar inte att fråga kanske. brukar det vara långa köer?

Självklart får ni göra ivf och inseminering om ni fått missfall. Men ni finansierar det själva om det inte är minst ett år sen ni fått missfall.

Har ni gjort missfallsutredning?
  • Luradggr2

Glömde skriva att det är inga köer i Falun. Dock är det semesterstängt hela den här månaden.

• Anonymochorolig18
    Luradggr2 skrev 2018-07-17 11:11:35 följande:

Självklart får ni göra ivf och inseminering om ni fått missfall. Men ni finansierar det själva om det inte är minst ett år sen ni fått missfall.

Har ni gjort missfallsutredning?

tack för svar! läkaren sa nämligen att IVF inte hjälper mot upprepade missfall då jag blir gravid.Ska läsa mer på deras hemsida =)
  • UndrandeSökare
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-18 10:14:23 följande:

tack för svar! läkaren sa nämligen att IVF inte hjälper mot upprepade missfall då jag blir gravid.Ska läsa mer på deras hemsida =)

Ja, det stämmer att ENDAST ivf ej hjälper vid upprepade missfall. Man måste också ta reda på VARFÖR man får missfall och få medicinering/hjälp mot de problemen. Annars kommer man bara fortsätta få missfall även med ivf.

Jag och min man har haft 6 missfall och fick göra en missfallsutredning i Sverige efter missfall nr 3, men missfallsutredningen visade inget för de tog för få prover, inte ens ett spermaprov fick vi ta. Vi blev ej erbjudna ivf, eftersom det inte skulle kunna hjälpa oss.

Vi reste istället till Aten och gjorde en immunologisk utredning hos Life clinic, där vi fick veta att jag har en blodkoagulationssjukdom och överaktivt immunförsvar. Sen reste vi till Riga och mannen fick göra Sperm dna fragmentationstest (finns ej i Sverige),

där konstaterades att det fanns dnafel på spermierna (kan inte testas för i Sverige, och även spermier som ser normala ut i mikrospåp kan ha dnafel).

Så ivf i Sverige hade aldrig kunnat hjälpa oss eftersom i Sverige saknas de tester och kunskaper som behövs om upprepade missfall.
  • Luradggr2
    Anonymochorolig18 skrev 2018-07-18 10:14:23 följande:

Precis! Problemen med upprepade missfall kvarstår oavsett graviditeten uppstått vid ivf eller sängvägen. Enda gången ivf kan hjälpa är om du eller din man har kromosomfel för då kan ni bli beviljade PGS. Gör en utredning i Sverige först och hjälper inte det så finns det hjälp utomlands.
  • UndrandeSökare
    Luradggr2 skrev 2018-07-18 20:46:28 följande:

Precis! Problemen med upprepade missfall kvarstår oavsett graviditeten uppstått vid ivf eller sängvägen. Enda gången ivf kan hjälpa är om du eller din man har kromosomfel för då kan ni bli beviljade PGS. Gör en utredning i Sverige först och hjälper inte det så finns det hjälp utomlands.

PGS är förbjudet i Sverige, men om någon av föräldrarna har en allvarlig genetisk sjukdom så kan man ev bli beviljad PGD på embryona i Sverige.

PGS är tillåtet i andra länder, jag och min man har gjort det i Riga.

Vid PGS kollar man hela kromosomuppsättningen på embryona, som en bieffekt får man veta könet på embryona. Vid PGD letar man efter om embryona har anlag för en specifik sjukdom som tidigare barn eller någon av föräldrarna har.
Svar på tråden Immunbehandling i Falun?