• ExitSong

Hjälp! Drömhuset - hur får man lån?

Hej!

Jag skulle bli så oändligt tacksam om någon har ett gott råd!

Jag och maken har hittat vårt absoluta drömhus. Det är jättevackert men ligger inte jätteattraktivt, för någon annan så att säga, det behöver inte renoveras något men är inte speciellt snitsigt. Utropspriset är 1,1 miljon.

Kruxet är att allt hänger lite i luften just nu. Maken var på möte med sin sommarvikariatschef, som bad honom söka tillsvidaretjänst hos dem och kollegorna sa till honom att det är honom de kommer att anställa men att det måste gå den vägen för att vara korrekt. Alltså har han med stor säkerhet ett tillsvidarejobb, men det är ju inte formellt bekräftat förrän i juli.

Jag vikarierar och har god chans att få fortsätta i höst, om inte här så någonstans inom landstinget, men ingen kan svara på det förrän till hösten...

Vår lägenhet har en hyra på nästan 9000 i månaden och den har vi klarat även då vi båda tidigare gick på a-kassa (maken har då bara 4 tusen i a-kassa). Jag vet alltså att vi kommer att klara av att betala.

Hur skulle ni göra i detta läge? Hur länge brukar hus ligga ute, finns det en chans att det fortfarande finns kvar om 1-2 månader? Kan man låna så mycket pengar någonstans utan säkerhet? Ovanpå eländet så har maken en apgammal betalningsanmärkning efter att CSN inte skickade ut en påminnelse, men den anmärkningen försvinner den 14 juli.

Finns det någonting vi kan göra? Kan man be mäklaren hålla det åt oss i en månad?? Jag brukar inte rusa iväg på det här sättet men det här var verkligen platsen där mina barn borde växa upp, och till rimligt pris också.... :(

• Svar på tråden Hjälp! Drömhuset - hur får man lån?
  • ExitSong

Tack för svaret, nej, vi måste i så fall ta ett privatlån på kontantinsatsen också, men det skulle vi i så fall ta på en annan bank, men jag har läst att många gör så nu för tiden för att det tar för lång tid att spara ihop en kontantinsats.

Sen något år är det ju heller inte lag på att man ska ha fast jobb för att få ett lån, men många inom banken tror det. Jag funderar på om det lönar sig att gå dit och prata med dem, jag förstår ju att allt ser rätt osäkert ut eftersom vi inte har papper på det ännu och vi har haft en låg inkomst innan.

Men det är så frustrerande att kostnaden skulle bli lägre om vi köpte hus än nu när vi hyr!

Törs man fråga mäklaren om de här grejerna, eller verkar man bara oseriös och som man inte kan betala nog då? De vill väl gärna ha folk som kan betala så mycket som möjligt förstås ;)

• ExitSong

HouseHunter: Tack så jättemycket för de tipsen, så ska jag göra. Kanske kan man förhala processen något.... Det har bara legat ute i två veckor, jag vet inte hur länge hus brukar ligga ute ungefär men det borde ju ändå kunna gå att sega det lite :)

• ExitSong

Nej, jag vet att det ser puckat ut :(

Vi skulle förstås inte köpa det förrän vi har på pappar att vi har jobb. Frågan är egentligen hur länge sådana här ställen brukar ligga ute, kommer vi hinna?

Sen är ju husköp något man ofta bara gör en gång i livet och inte en kunskap man föds med. Huset är i gott skick, nybytt avlopp, nyinsatt bergvärme, tak och fasader i gott skick och vitvarorna också så det är inget som ser ut att bli akut, men naturligtvis kommer vi att lägga undan lite för oförutsedda grejer.

Nej, vi har aldrig tagit något lån tidigare och är inte typen som skenar iväg med sådana grejer. Anledningen till att jag funderar är ju att det äntligen börjar ordna sig med jobb. Man måste ju tänka sig för när man har barn.

• ExitSong

Vi åkte på visningen och kunde konstatera att huset inte alls var som det såg ut på bilderna : ( Då framkom också sånt som att det var hemskt mycket mygg pga våtmark bakom huset, en mycket trafikerad väg utanför trädgården et c, så det hade varit omöjligt att bo där med små barn. Det är både sorgligt och en lättnad på en gång.

Tack för tips och råd allihopa :)

Svar på tråden Hjälp! Drömhuset - hur får man lån?