Hjälp! Drömhuset - hur får man lån?
Hej!
Jag skulle bli så oändligt tacksam om någon har ett gott råd!
Jag och maken har hittat vårt absoluta drömhus. Det är jättevackert men ligger inte jätteattraktivt, för någon annan så att säga, det behöver inte renoveras något men är inte speciellt snitsigt. Utropspriset är 1,1 miljon.
Kruxet är att allt hänger lite i luften just nu. Maken var på möte med sin sommarvikariatschef, som bad honom söka tillsvidaretjänst hos dem och kollegorna sa till honom att det är honom de kommer att anställa men att det måste gå den vägen för att vara korrekt. Alltså har han med stor säkerhet ett tillsvidarejobb, men det är ju inte formellt bekräftat förrän i juli.
Jag vikarierar och har god chans att få fortsätta i höst, om inte här så någonstans inom landstinget, men ingen kan svara på det förrän till hösten...
Vår lägenhet har en hyra på nästan 9000 i månaden och den har vi klarat även då vi båda tidigare gick på a-kassa (maken har då bara 4 tusen i a-kassa). Jag vet alltså att vi kommer att klara av att betala.
Hur skulle ni göra i detta läge? Hur länge brukar hus ligga ute, finns det en chans att det fortfarande finns kvar om 1-2 månader? Kan man låna så mycket pengar någonstans utan säkerhet? Ovanpå eländet så har maken en apgammal betalningsanmärkning efter att CSN inte skickade ut en påminnelse, men den anmärkningen försvinner den 14 juli.
Finns det någonting vi kan göra? Kan man be mäklaren hålla det åt oss i en månad?? Jag brukar inte rusa iväg på det här sättet men det här var verkligen platsen där mina barn borde växa upp, och till rimligt pris också.... :(