Min femåring är ännu inte "torr" baktill...
Är jag ensam här i Sverige/världen om detta problem? Vissa dagar känner jag att jag inte orkar mer. Fast, det gör man ju alltid, för det finns inget att välja på.
Min femåring (född april) har ända sedan han blev torr med kisseriet på dagtid runt 3 åra ålder, aldrig slutat bajsa på sig. Det går bättre i perioder, runt 1-2 veckor oftast, sedan är vi tillbaka på ruta ett igen.
Vi har sedan hösten-14 kontakt med en barnsjuksköterska som vi träffar var tredje månad för att diskutera hur det går, men det ger oftast inte så mycket. Vi konstaterar mest att såhär är det. Vi hae uteslutit förstoppning, allergi. Provat med belöningar och att sätta upp stjärnor på väggen (på förskolan), förskolepedagogerna är involverade och engagerade, vi kämpar hemma med liknande system. Även fasta rutiner och toalettbesök före/efter måltid. Försöker vi prata med vår son om det så skrattar han bara och säger att han inte vet varför han bajsar i kalsongerna. Han säger att han känner att bajst kommer, men han vet inte varför han inte går och sätter sig. Det märks att han skäms när han hae gjort det och vi försöker att inte bli arga/uppgivna, men jag ska erkänna att det inte alltid är så lätt att inte bli irriterad. För honom verkar det ibland som om det blivit en grej för honom.
Vi är en familj på tre barn och två sammanboende vuxna (mamma/pappa). Jag och pappan är sams och har en bra relation. Han jobbar och jag är föräldraledig med småsyskonet. Sonen det här handlar om är mellanbarn med en äldre bror på 8 år och en mindre syster på 5 månader. Vi bor i en mellanstor stad nära morföräldrar. Inte jättestort socialt ungänge men de som finns här träffar vi ofta. Femåringen går 15h/v på en förskola där han trivs jättebra.
Skulle så gärna vilja höra att vi inte är ensamma om detta. Vi känner oss som värdelösa föräldrar och kommentarer som "vadå, har han inte lärt sig vajsa på toa ÄN?!" Sänker både oss och honom. Jag vet snart inte vad vi ska göra med detta. Förskolan pratar om att det bara är ett år kvar till start i förskoleklass. Och hur ska det gå då? Vad gör vi om problemet kvarstår då?
Tacksm för tips, pepp och annat vettigt Ni kan tillföra!