• Twistpåse

Min femåring är ännu inte "torr" baktill...

Är jag ensam här i Sverige/världen om detta problem? Vissa dagar känner jag att jag inte orkar mer. Fast, det gör man ju alltid, för det finns inget att välja på.

Min femåring (född april) har ända sedan han blev torr med kisseriet på dagtid runt 3 åra ålder, aldrig slutat bajsa på sig. Det går bättre i perioder, runt 1-2 veckor oftast, sedan är vi tillbaka på ruta ett igen.

Vi har sedan hösten-14 kontakt med en barnsjuksköterska som vi träffar var tredje månad för att diskutera hur det går, men det ger oftast inte så mycket. Vi konstaterar mest att såhär är det. Vi hae uteslutit förstoppning, allergi. Provat med belöningar och att sätta upp stjärnor på väggen (på förskolan), förskolepedagogerna är involverade och engagerade, vi kämpar hemma med liknande system. Även fasta rutiner och toalettbesök före/efter måltid. Försöker vi prata med vår son om det så skrattar han bara och säger att han inte vet varför han bajsar i kalsongerna. Han säger att han känner att bajst kommer, men han vet inte varför han inte går och sätter sig. Det märks att han skäms när han hae gjort det och vi försöker att inte bli arga/uppgivna, men jag ska erkänna att det inte alltid är så lätt att inte bli irriterad. För honom verkar det ibland som om det blivit en grej för honom.

Vi är en familj på tre barn och två sammanboende vuxna (mamma/pappa). Jag och pappan är sams och har en bra relation. Han jobbar och jag är föräldraledig med småsyskonet. Sonen det här handlar om är mellanbarn med en äldre bror på 8 år och en mindre syster på 5 månader. Vi bor i en mellanstor stad nära morföräldrar. Inte jättestort socialt ungänge men de som finns här träffar vi ofta. Femåringen går 15h/v på en förskola där han trivs jättebra.

Skulle så gärna vilja höra att vi inte är ensamma om detta. Vi känner oss som värdelösa föräldrar och kommentarer som "vadå, har han inte lärt sig vajsa på toa ÄN?!" Sänker både oss och honom. Jag vet snart inte vad vi ska göra med detta. Förskolan pratar om att det bara är ett år kvar till start i förskoleklass. Och hur ska det gå då? Vad gör vi om problemet kvarstår då?

Tacksm för tips, pepp och annat vettigt Ni kan tillföra!

• Svar på tråden Min femåring är ännu inte "torr" baktill...
  • En blå giraff

Det låter ju verkligen som om ni gör det ni kan! Och då ska du ju inte känna dig som en dålig förälder. Kanske är det en mognadsfråga tänker jag? Alla barn kan ju inte vara tidiga, en del är sena. Är han sen i allmänhet med annat? 

På förskoleklass ställs det ju mer krav att barnen ska klara mer själv o.s.v. men om man har ett barn som gör "olyckor" så får man ju se till att det finns rikligt med ombyten, prata med personalen där och framförallt se till att man tränar barnet att kunna sköta det snyggt själv om det händer. Min son går i ettan och vi har i perioder haft lite liknande problem med att han kissar på sig och även mindre olyckor med bajs i kalsongerna. För hans del verkar det dock mest bero på förstoppning. Min son byter om själv och lägger kläderna i en påse i väskan om en olycka sker. Det är besvärligt men svårt att rå på. Jag är lite rädd att han ska bli retad så vi brukar prata om att han ska sköta det diskret.

• Alexi

Vår son bajsade i kalsongerna, fullt medvetet och utan att skämmas det minsta över det, i ett års tid, från 3,5 år (när vi slutade med blöja) till i april när han var 4,5 år. Vi hade testat allt, tjata, klistermärken han fick sätta upp på ett papper på väggen, ignorera saken helt under långa perioder osv. Vi var så less på att tvätta kalsonger och alltid ha med ombyteskläder. 

Men så helt plötsligt här i våras så pratade sonen om en leksak han ville ha, han hade sett en reklam i en tidning och visade den för oss. Och då typ samma dag som han pratade om den där leksaker för kanske tredje gången så satte jag upp ett ark på vägen med tio rutor i, hade klistermärken med siffror ett till tio på, och så berättade vi för sonen att för varje gång han bajsade på toaletten så fick han ett klistermärke att sätta i rutorna och vid tio klistermärken skulle han få den leksaken.

Och till allas enorma chock så funkade det fullständigt klockrent, han gick på toa typ dagen efter och fick första klistermärket och sen rullade det på, efter ett par veckor var det klart och han fick sin leksak. Och inte en enda olycka där efter! Så uppenbarligen var tiden mogen för en rejäl muta.

• Twistpåse

Alexi, det där har vi testat också men det har inte fungerat alls på honom tyvärr :( känns som vi testat alla pedagogiska varianter och mutor..

Svar på tråden Min femåring är ännu inte "torr" baktill...