Går det att lämna den man älskar?
Jag tycker det är bra att du reagerar på hans agerande! Oavsett om det handlar om religion eller bara ren idioti så väcker det i alla fall alarmklockor hos mig när någon försöker förändra sin partner... Det är inte äkta kärlek i mina ögon.
Hade en kollega som utsattes för en grej som liknar din. Hon hade haft en tuff uppväxt, alkoholiserade föräldrar och ingen trygg punkt. Sen träffar hon en kille som var världens finaste, han uppvaktade henne och behandlade henne som en gudinna. Sen när hon var "fast" så började kraven komma pö om pö.
Han tyckte det var ofint av en kvinna att röka (han rökte själv och hade ingenting emot hennes rökning när de träffades) och för att behaga honom så började hon smygröka istället.
Han gillade inte att kvinnor drack alkohol (han drack själv, hon med när de träffades och då var det ok...) så de få gånger det var fest så gömde hon spriten i läskburkar för att behaga honom.
Han krävde inte, men skulle verkligen uppskatta, att hon bar slöja... hon började bära slöja för att behaga honom.
Enligt hans tradition så var det kvinnan som städade och lagade mat och han skulle ju verkligen uppskatta om hon gjorde så som hans mamma gjorde. Och för att behaga honom så... ja, du fattar. Och så där fortsatte det...
Jag, som kollega, var med under hela processen och såg hur han bröt ner henne bit för bit. Allt för att skapa sin drömkvinna. Hon är fortfarande i förhållandet, han älskar ju henne. Det är bara det att han har en massa krav på sin kärlek. Sorgligt.