Sofia2 skrev 2015-05-24 09:36:36 följande:
Det är verkligen roligt att höra hur olika vi tar oss an lediga sommardagar. Jag attraheras lika mycket av Scanmias strukturerade dagar som Alexis mer fria dagar.
Jag uppskattar verkligen alla tips!
Våra sov och matrutiner är fasta rutiner som inte bekymrar mig - de fungerar toppen. Det är mer aktiviteter och förutsägbarheten i lediga dagar som jag funderar på. Att han känner sig delaktig i vad som ska ske under dagen.
Vår som föredrar också att vara med oss på lediga dagar. Men att barn behöver andra barn att leka med är viktigt för deras sociala utveckling. Jag som förälder kan aldrig ersätta samspelet han har med andra barn. Att vara ensambarn tror jag är annorlunda än om man har syskon och någon att leka (och bråka) med under dagarna. Men det handlar såklart också om personlighet eftersom jag känner flera ensambarn som hellre är ensamma än med andra och trivs med det.
Jag ska passa på att utöka pysselhörnan med fler saker och kanske kan det även inspirera sonen till pysselaktivitet vissa stunder under dagen. Han behöver också träna sin finmotorik och att skriva. Men eftersom han har svårt för det tycker han också det är tråkigt och väljer det inte själv spontant. Att också träna i att hålla uppmärksamheten på en sak från "början till slut" innan nästa aktivitet påbörjas tror jag är viktigt att uppmuntra i hans ålder. Hur lång tid kan era barn hålla uppmärksamhet vid en aktivitet?
He, jag tror egentligen att vi är ganska fria från struktur med om man får räkna bort mat- och sovtider. De är ju de stora ramarna i våra sommardagar.
Vad jag brukar tänka på är att försöka varva väldigt aktiva dagar med lugnare, och aktiviteter som jag vet är stressande för mina barn (tex gå på bio, äventyrsbad och spela fotboll, lek med vissa intensiva barn, vissa typer av ärenden och resor) med sådana som är mer lugna och harmoniska (strosa i skogen, bada på stranden och hänga i trädgården, lek med lite lugnare barn). Vi hinner med allt, men kanske inte samma vecka...
Och jag tycker att pyssel är urtråkigt, jag kan verkligen inte få upp intresse att tillverka en toarullesstaty eller pärlplatta. Däremot är jag bra på coola experiment och kan visa mycket roligt i naturen så jag satsar på det istället. De får pyssla mer på dagis och med andra. Med andra ord: försök att dela med dig av saker som du tycker är kul och se om det faller i god jord.