Sommarlov, rutiner och förskolebarn
Sommaren närmar sig och om en månad får vår familj semester. Förskolans rutiner går över till sommarledighet och jag undrar hur ni själva tänker kring det. Hur tänker ni om alla lediga dagar som ni får tillsammans med barnen? Planerar ni in vissa fasta rutiner eller låter ni alla ta dagen som den kommer? Är ni de som planerar in allt från morgon till kväll på vardagarna men håller helgerna fria? Eller låter ni "väder och vind" bestämma aktiviteterna utan planering och förberedelser?
Jag är orolig att vårt barn kommer bli uttråkat utan struktur. I fjol var han 3-år och jag upplevde inga problem att "bara vara". Men med åldern har såklart behoven förändrats och jag märker att då det blir långledigt så älskar han att vara tillbaka på förskolan och rutinerna, aktiviterterna, leksakerna, de stora lokalerna och gården och de andra barnen förstås.
Vi spenderar vår första sommar i området där vi nu bor. Här finns inga barn - vilket inte upplevts problematiskt under helgerna, men det kan såklart bli långtråkigt under sommaren. Så klart har vi vänner med barn och de kommer vi att träffa när det går osv.
Hur tänker ni kring rutiner eller till och med schemaläggning av dagarna för era barn under sommarledigheten?