• Yonndax

Sommarlov, rutiner och förskolebarn

Har lite samma tänk som du. Förra året var sonen 3½ år och brydde sig inte så mycket om vad som skulle hända under dagen. Då var han oxå "bara" ledig i 5 veckor mot 10 veckor i år då jag kommer vara föräldraledig med småsyskon. Nu frågar han nästa direkt på morronen om det är vardag eller helg och vad vi ska göra under dagen. Att svara "vi får se" är inte poppis så nån from av rutiner eller halvplanering för dagen hade varit bra. Problemet för oss är att det inte bor så många barn när oss och vi har inga vänner nära oss som har barn. 

• Yonndax

Sonen är rätt flexibel och kräver egentligen inga rutiner. Men han tycker om att veta vad som ska hända. Ha nått att se fram emot typ. Bara att åka och handla på Maxi tycker han är skoj så det behöver inte vara nått stort. Han har lite svårt att leka eller sysselsätta sig själv en längre stund. Vill inte ha ett bestämt inrutat schema att följa men ett hum om att idag åker vi till badet, imorron åker vi till farmor och leker i trädgården (vi bor i lägenhet) på torsdag åker vi till biblioteket. Sen kanske det inte alls blir så eller total omkastning av dagarna beroende på vädret. Men mer att vi ha nått litet inplanerat så att vi inte blir fast inne. Är rädd för att bli det då syskonet kommer att vara nästan nyfödd.

• Yonndax
    Sofia2 skrev 2015-05-22 12:29:37 följande:

Samma här. När han vaknar frågar han direkt om det vi är lediga eller om det är skola. Dagshumöret avgör om vårt svar till honom är urtrist eller kul! 

Vill verkligen få en sommarledighet som är trygg och jag tror inte att allt för mycket "vuxenspontanitet" är så bra. Men samtidigt vill känner jag mig tveksam till allt för mycket schemaläggande. 

Men ska jag lägga handen på hjärtat så vet jag väl inte heller vad jag ska fylla dagarna med för att det ska kännas inspirerande, kul och samtidigt vilosamt och somrigt. Inspiration någon?

Vad tycker din son om att göra på förskolan? Både inne och ute.

* Picknic i trädgården eller liknande
    * Biblioteket
    * Olika lekplatser
    * Olika badplatser eller nått bad
    * Bjuda hem nån kompis
    * Läsa böcker
    * Pyssel i olika former: rita, måla, lera, gips, bygga saker av kartong och tändstickor....
    * Lägga pussel
    * Spela spel
    * Hjälpa till hemma, tex gör städningen till en skattjakt, baka, laga mat
    * Gå och plocka blommor på nån gräsplätt
    * Gå på museum
    * Gå ut i skogen 
    * Plocka bär/frukt att ta med hem och sen baka av
    * Finns vissa bondgårdar som man kan åka och besöka och titta på djuren och ibland få klappa dem
    * Bygga en hel liten stad i sandlådan med legogubbar eller liknande
    * Cykla en runda och bara titta på det som finns runt omkring. Öva på att cykla om han inte kan det
    * Köpa gatukritor och göra ett konstverk på nån asfaltsbit. 
Svar på tråden Sommarlov, rutiner och förskolebarn