• nesistas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Hej alla!

Å vilka fina magar ni har!! Skrattande 

Min växer också så det knakar, tycker jag ser rätt lagom ut på morgonen när jag vaknar men på kvällen är den enorm. Letade fram gamla bilderna från förra graviditeten och jisses vilken skillnad. Vi fotade varje vecka men det fanns ju inget att fota, haha! Jag var ju platt som en planka på magen jättelänge. Då tyckte vi nog att det syntes en bula, men det var ju ingenting mot denna ggr. Gravid Tur att vi vet från UL att det bara är en, annars hade jag börjat bli nervös... Jag tar en ny magbild imorgon bitti och postar till er.

Har ni fått några crawings än? Inte jag, är så glad bara att slippa illamåendet och den äckliga sura konstiga smak jag hade i munnen konstant ca v 6-10. Är känslig i blodsockernivåerna och behöver äta ofta men inte särskilt sugen på något. Enda skillnaden jag egentligen märkt är att jag är mindre sötsugen än vanligt, godis kan jag lätt hoppa över (vilket är olikt mig i vanliga fall). Förra graviditeten hade jag inte heller någon särskild crawing mer än att jag bara ville äta "riktig husmanskost" typ köttbullar, sås och potatis. Jag gick dock bara upp 10-12 kg totalt under hela graviditeten. Det kommer bli mer denna ggr..

Cyanea, känner igen mig i vad du skrev ang vikten. Den här ggr gick jag upp några kilon under hormonbehandlingen så startvikten är högre. Väger 71 kg nu (170 cm lång) och hoppas att jag inte går upp alltför mycket i vikt. Allt är koncentrerat kring magen, höfterna och baken.

Kram på er och godnatt!

• nesistas

Hej vänner!

Såg just i gravidkalendern att jag är på dag 100 idag Skrattande. Har också gått in i v15 (14+1) vilket känns jätteskönt. Väntar otåligt på att få börja känna av pyret i magen, ingenting än. Det sägs ju att man som omföderska brukar kunna känna rörelserna tidigare än första ggr, att man känner igen dem snabbare. Glömmer aldrig känslan när jag kände första barnets rörelser första ggr. Det där lilla fladdret, helt fantastiskt.

Hu, lite nervös ikväll. Imorgon börjar jag jobba igen efter en riktigt lång sommarsemester. Gick hem från jobbet innan semestern, hemligt gravid och ingen anade någonting. Kommer tillbaka imorgon med världens kalaskula som syns lång väg. Vilken entré Gravid Kollegorna kommer bli minst sagt överraskade.

Har inte hunnit ta ny magbild, fixar imorgon! Skrattande kram Nesistas

• nesistas

Hej alla,

Blir ett kort inhopp från mig idag, galet trött och ska försöka komma i säng.
    Stor kram Cyanea, man måste få ha dåliga dagar också. Precis som kloka vänner sagt tidigare i tråden, här kan vi verkligen förstå varandras oro och stress. Vi tar ingenting för givet och ingenting är självklart. Hjärta

Själv passerade jag en liten milstolpe idag, idag v 15+0, dvs 16:e veckan. Väntar också otåligt på att börja känna Liten, vet ju så väl hur det känns sedan förra graviditeten (första sprittet i magen glömmer man aldrig) men ingenting än. BM sa att jag har moderkakan i framkant så den dämpar än så länge. Men snart så... Längtar också till RUL men får lov att vänta 3 veckor till, har tid först den 18/9....

Stora kramar
    Nesistas

• nesistas

Hej vänner,

Är också tröttare än vanligt, även om den värsta tröttheten/illamåendet har släppt, tror det blev bättre någon ggr v 12-14. Fascinerande hur väl vi följer symptomen som beskrivs vecka för vecka. Det lugnar lite, att allt verkar så normalt ändå.

Är också uppe och springer på toa minst 2 ggr varje natt. Har också ont i ligamenten/senorna/fästena (eller vad det nu heter) och kan vakna av att det gör ont när jag vänder mig för fort i sömnen eller vrider kroppen när jag är vaken. Känner ni samma? Förutom detta känns det märkligt lugnt i kroppen just nu, är detta de sk spökveckorna? Magen och brösten växer stadigt, så någonting händer ju hela tiden även om det inte känns lika påtagligt.

Avis på er som har RUL snart, väntar otåligt på vårt... Gravid

Stor kram Nesistas

• nesistas
    Linda8110 skrev 2015-08-31 21:11:27 följande:
    Tack fina!
    Ja jag har sett den leva många gånger... Känns bara så knas att må så pass bra och inte känna ett skvatt någonstans. Självklart skönt att må bra, men oron gnager i mig att jag mår för bra. Läser om folk som köper barnvagnar i v.12 och bara skakar på huvudet åt deras naivitet. Å andra sidan verkar de mycket lyckligare i sin bebisbubbla och vågar njuta fullt ut. Jag tänker hela tiden att om jag köper en endaste liten sak till vårt pyre så kommer allt gå åt skogen. Min sambo och jag har gått igenom så otroligt många motgångar tillsammans de senaste åren så det känns alldeles för overkligt att något skulle kunna gå vår väg. Men vem vet <3 Kram!
    Hej alla vänner,

Stor kram till er alla och en extra stor till Linda8110 idag. Hjärta Du skriver precis vad jag själv känner, samma oro. Vi verkar ligga lika i veckor? Jag har precis gått in i v 17 idag (16+0) och mår också märkligt bra men känner inte pyret i magen än. Blir nästan glad när jag får en släng illamående (mer sällan nu) eller det hugger i ligamenten till livmodern. Alla små tecken som bekräftar att den allt större magen faktiskt innehåller det vi längtat och kämpat för så många år. Minns första rörelserna från första barnet, och längtar efter att få känna det igen. Men ingenting än. Kanske att jag kan ana rörelser på kvällen när jag ligger still och ska sova men det kan lika gärna vara luft i tarmarna eller min egen puls, fortfarande för otydligt. Har RUL först 18/9, en evighet till dess....

kram, Nesistas
  • nesistas

Hej alla fina vänner!

Har inte hunnit vara inne här på ett par dagar, oj vad det hänt saker! Stort grattis Grattis Love is everything och Ananas till fina pojkar och Cyanea till liten flicka! Och stor grattis till flera som jag kanske missat, som hunnit göra RUL. HjärtaHjärtaHjärta

I början av veckan anade jag de första rörelserna och nu är det livat här, särskilt på kvällarna när jag ligger still i soffan eller när jag ska sova. Var på extrakoll hos BM igår och fick för första ggr höra pyrets hjärtslag. Starkt pickande, 152 slag/min och två rejäla sparkar hördes (som inte kändes utanpå). Så stort, blev så otroligt tagen att jag var tvungen att smita in på toa när jag kom tillbaka till jobbet och gråta en liten skvätt. Ikväll var också en speciell kväll, första ggr blivande storebror fick känna två små sparkar från magen när vi låg och läste godnattsagan i sängen. Tänk att jag har en stor som jag läser godnattsagor för och en liten i magen som sparkar. Jag är så oändligt tacksam.

Två veckor kvar till RUL... Vi har bestämt att vi ska fråga vilket kön det är den här ggr. Storebror önskar sig en lillebror (även om han också säger att det inte spelar någon roll om det är en lillasyster) och jag och maken är ju såklart glada vad det än är även om vi skulle bli väldigt glada om det var just en lillasyster... Love is everything, jag förstår precis hur du kände och det är inga förbjudna tankar. Såklart man är tacksam och glad vad än det är, men hoppas jag med på att det är en liten tjej... Tror att det är bra att vi kollar kön den här ggr, just för att hinna bearbeta och ställa in sig på vem Liten är... Gravid Skrock säger ju att hjärtslag över 140 är flickor och under 140 är pojkar, men storebror hade också höga hjärtslag över 150 hela tiden så jag gissar ingenting än.. Glad

Stor kram!!

• nesistas

Vännerna, vi måste vara rädda om oss. Jag vill inte skrämma upp er men min förra graviditet hade jag jättemycket problem med sammandragningar och stressigt på jobbet. Tre månader före beräknad förlossning blev jag hemskickad av min läkare hos BM, sjukskriven 100% fram till förlossning. "Du går hem NU..." Då hade läkarundersökningen visat att min livmodertapp var helt utplånad och det var stor risk för förtidig förlossning. Som tur var hjälpte sjukskrivningen och att jag verkligen tog det lugnt de sista månaderna, bebis stannade i magen och föddes i fullgången tid.

Känner också av sammandragningar redan nu, v 17+2 idag. Försöker verkligen ta det lugnt, den där oron jag levde med förra graviditeten vill jag inte uppleva igen. Skönt att få bekräftat på UL att bebisarna mår bra, men var rädda om er nu. Vila och gör som BM säger. Kram till er alla

• nesistas

Hahaha, här är en till som fnissar med tårarna rinnande Skrattande Rövhyllan... herregud...
    Jag växer också lika mycket runt om, magen höfterna och absolut baken, jiiises.  Det måste ju vara för att vi inte ska tippa framåt av magen? En motvikt som växer därbak? Skrattande

Stor kram till er, och så fin bild Love is everything!!

• nesistas
    Ananas skrev 2015-09-14 13:54:02 följande:

Lycka till på RUL idag Linda8110!!

Själv har jag börjat grubbla... inte över att det inte ska gå bra, utan hur jag ska känna för denna lilla nya varelse. Kommer jag älska honom som jag älskar min första son? Är det ens möjligt? Har vi inte det ändå rätt bra nu, bara vi tre? Tänk om vår relation inte fixar ett barn till?

Gah! Känner mig inte alls så otroligt lycklig och sprudlande glad som med första barnet... och det är en sorg i sig & jag får så otroligt dåligt samvete då vi ju fått kämpa så och nu sitter vi här och borde vara lyckligast i världen, och så känns det inte så

Ananas, du skriver vad många av oss också känner. Jag har samma tankar som du, och dåligt samvete för att jag inte är så fokuserad på bebis i magen som jag var när jag väntade första barnet. Är otroligt glad och tacksam för att få uppleva en graviditet igen, och att förhoppningsvis få ge storebror ett mycket efterlängtat syskon. Såklart att det inte vara på samma sätt andra graviditeten som första, vi har ju ett liv som pågår vi tre och stora barnet behöver sina föräldrar här och nu i sin vardag. Igår kväll kom han och gav mig en spontan kram i köket och sa "mamma jag är så glad att vi ska få en bebis" vilket gjorde mig så lycklig att jag höll på att börja gråta där rakt upp och ner. Fina fina blivande storebror Hjärta

Stort grattis Linda 8110!! På fredag är det vår tur, både längtar och är nervös!!

Gick iallafall in i v 19 idag, 18+0 Gravid Och magen den växer (och baksidan med)....

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015