• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Love is everything skrev 2015-11-05 12:10:42 följande:

Precis varit på Auroramottagningen, jättebra BM! Hon förstod oss och kände medlidande. Träffat på henne genom jobbet ett par gånger och så hade vi tydligen träffat henne på BB hemvård efter förra FL. Fått en tid till världens mysigaste gynekolog med i mitten på december, sista samtalet, det är hon som beslutar om det blir snitt eller inte. Skönt att man jobbar där man gör, när man känner till lite av varje.

I tisdags var jag på min bassängträning, jag och fyra pensionärer! Det var jätteskönt, och absolut inte ansträngd. Sista övningen var avslappning med flytkudde runt nacken och sån där skumkorv under knäna och skulderbladen, jisses vad gott! Ligga och lyssna på gamla 80-talsklassiker och guppa runt i varmvatten med 80% betalt! Sämre kan man ha det minsann!

Skönt att höra dig så positiv :D Hoppas att även nästa samtal går bra då så du får ditt snitt! 
    maka011 skrev 2015-11-05 14:09:11 följande:
    Inya restriktioner. Fick bara order om att njuta. :) Ja sen säger väl det sig självt att massagestrålarna inte ska riktas mot magen. ;)
    Tack för infon, då vet jag! Åh vad jag ska njuta :D 

Och STORT GRATTIS till att du är under 100-strecket!!! 
    Lady1986 skrev 2015-11-05 17:12:18 följande:

Tjejer, jag fick hela graviditetspenningen beviljad! :) Woop woop! Så fr.o.m. 16:e december är jag hemma. Grattis till mig, jag är så glad!

Underbart!!! Jättegrattis :D

• Cyanea
    nesistas skrev 2015-11-05 22:55:41 följande:

Hej fina Gravid-vänner!

Har inte varit inne på ett tag, fortfarande fullt upp efter flytten. Är fortsatt halvtidssjukskriven för sammandragningar men senaste läkarundersökningen visade att min livmodertapp inte påverkats mer (något förkortad men ingen fara enligt läkaren) så sjukskrivningen verkar fungera, skönt. Idag var det dags för ultraljud och notch, vi fick se Lillasyster Yster en snabb titt på skärmen och fick bekräftat att ja, det är verkligen en lillasyster där inne, innan läkaren övergick till undersökning av själva moderkaka/blod/syretillförsel. Allt såg fint ut, skönt.

Börjar känna mig riktigt stor nu, puh. Så snart vi fått upp spegeln på väggen ska jag posta en ny magbild åt er. Glad

Imorgon är en stor dag, 100 dagar kvar för mig!
     Kram, var rädda om er allihop!

Härligt att tappen ser bra ut :D Tråkigt med sammandragningar, men det är bra att du är hemma och tar det lite lugnare. Eller det kanske inte blir så lugnt med barn och flytt? ;) 

Ser verkligen fram emot en ny magbild :D Och välkommen under 100 dagar! Kram på dig! 
  • Cyanea

Idag fick jag tummen ur och bokade profylaxkurs! Vi velade så himla länge om vi skulle gå eller inte och ungefär när vi ville gå att vi missade samtliga lämpliga datum för ett ställe. Då kom vi på att det var något vi verkligen ville göra, så jag hittade ett ställe som mirakulöst nog hade två platser kvar! Nu blir det på gränsen till tidigt, men det kändes bättre än att hoppa det. Vi är så dåligt förberedda så det kändes som att en profylaxkurs vore himla bra. 

Hur kommer ni göra? Någon mer som anmält sig till kurs, eller ska ni skippa det? Någon som till och med har gått en sån kurs? 

• Cyanea
    nesistas skrev 2015-11-06 23:28:19 följande:
    Tack Cyanea! Kyss
    Vi gick profylaxkurs förra graviditeten, jag tyckte den var jättebra. Jag gick också på gravidyoga som också var jättebra. Hade stor nytta av både profylaxen och vad jag hade lärt mig på yogan när värkarna satte in. Blev mycket lugnare när jag kunde fokusera på andningen och bra rörelser för att följa med värkarna istället för att spänna mig och jobba mot dem. Den här ggr har jag inte hunnit boka in någon kurs än, och fick tidigt i graviditeten intyg från BM till mitt gym för att frysa medlemskortet och inte träna mer. Har kört några ggr gravidyoga hemma (med DVD) och ska försöka ta tag i det igen när flyttkartongerna är borta. Gillar verkligen yogan.

maka011 skrev 2015-11-05 14:09:53 följande:

Förresten så gick jag under 100 dagars strecket idag! :)

Tjoho, grattis till dig och mig maka011, nu har vi också passerat 100! Gravid

Kram på er alla, ha en fin helg!!

Kan tänka mig att man inte behöver gå kursen två gånger ;) Har sett att de flesta anordnar en repetitionskurs som är billigare och kortare för de som redan gjort det, så då antar jag att det inte är någon större idé att gå igen. 
    Men tack för att du delar med dig av din erfarenhet, nu ser jag verkligen fram emot kursen :D
    Poffa skrev 2015-11-07 08:10:30 följande:

Vilken vecka ! Puh, jobbet helt galet och kvällsaktiviteter hela veckan. Men nu har jag läst ikapp hyfsat.

Grattis till oss som nått den 2 siffriga magiska gränsen. Härligt att det blir positiva beslut från FK för er som sökt grav penning.

Vet fortfarande inte om jag vill ta vaccin så det var intressant att läsa hur ni tänkt. Beslut beslut alla dessa beslut som inte bara påverkar mig.....Är det så här livet som småbarns förälder är

På tal om kurser.

Är det någon som gjort någon profylax kurs på nätet och varit nöjd!

För övrigt så är allt toppen och det är ett himla liv i magen på kvällarna. Men stress och 10 timmars arbetsdagar hela veckan plus ingen vila på kvällen gillar inte kroppen. Måste verkligen ändra i planeringen och prata med chefen om att samma övertidsmängd inte funkar.

Ha en bra helg allihop! Förhoppningsvis ska vi checka in vagn utbudet i helgen.

Det är roligt att höra ifrån dig :D Skönt att höra att det är bra med dig. Äsch, barnet klarar sig utan vaccinet också, annars hade det varit obligatoriskt. Känn ingen press, utan ta det beslut du känner är bäst för er båda. 

Det låter jättetufft att jobba så många tummar per dag!! Och det låter som att det börjar bli dags för din arbetsgivare att inse att du snart ska försvinna, så det kanske är lika bra att du får mindre att göra ;) 

Lycka till med vagnarna, berätta gärna om du fastnar för någon sen :) Har inte beställt än, så jag är jättenyfiken på hur andra tänker kring valet. 
  • Cyanea

Idag är ingen vanlig dag för idag går jag in i tredje trimestern!!! :D 

Gravidmånad 8, kalendermånad 7, 83 dagar kvar (!!!) och mer än 70% är avklarade!! Liten trycker för jämnan på lungor och magsäck så det är lite knivigt att andas och äta ;) De senaste dagarna har hon varit grymt aktiv i magen och jag njuter varje sekund jag känner henne därinne. Jag har till och med känt sparkar utanpå min fodrade jacka XD

Även mammakläderna sitter illa nu, stora delar av magen blottas och mycket är helt urväxt. Av mina gamla kläder kan jag kanske ha ett par tröjor, annars är allt annat för litet. Kanske ska jag fira ny trimester med lite shopping? Mer stödstrumpor behövs i alla fall ;) 

Magbild kommer lite senare idag :D 

Kram på er! 

• Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-11-07 20:41:06 följande:
    Grattis till tredje trimestern! Klart du ska unna dig lite shopping ;) Det är dags för mig att köpa större tröjor med, magen har växt nå otroligt bara senaste två veckorna. Jag har hamnat på tvåsiffrigt idag - 99 dagar kvar.
    Tack :D

Haha, ja, tröjor är helt hopplöst!! Stort grattis till dig också, härligt att vara nere på tvåsiffrigt :D Inte långt kvar för oss nu! 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-08 16:30:07 följande:

Magen i v.26+3 :)

Wow!!! Vad snygg du är! Härlig mage <3 
    Lady1986 skrev 2015-11-09 14:12:52 följande:

Vilka fina, härliga magar!

Jag är hemma från jobbet idag. Har haft så ont i höfterna under natten och har inte hittat någon liggställning som funkar. Det blev med andra ord inte mkt till sömn så jag åkte till jobbet och öppnade och sen åkte hem när kollegorna kom. Försöker sova middag nu men det funkar ju liksom inte riktigt heller. Får prova sova sittandes snart :/ Någon som har något tips?

Men stackars :( När jag har så ont brukar jag bulla upp med kuddar överallt så höften avlastas så mycket det bara går. Jag har en kudde mellan låren, en mellan vaderna, en bakom ryggen, en under magen. Värmekudde kan lindra något. Och ryggmassage från maken ;) 

Det som tyvärr funkar bäst för mig är att smälla i mig maxdos med paracetamol. Jag undviker det så långt det bara går, men när inte ens sovandet funkar ger jag upp. Tack och lov brukar det göra att det blir bättre längre än effekten sitter i, så jag antar att jag plötsligt slutar belasta kroppen fel så den mår bättre. 

Hoppas det snart blir bättre, vännen <3 
  • Cyanea
    Poffa skrev 2015-11-09 17:05:25 följande:
    Ska ta ett snack med chefen om att lägga upp en nertrappningsplan. Tror det är lätt för mig att köra på som vanligt eftersom jag hittills haft så lite besvär och inte behövt vara borta från jobbet en minut. Det smittar av på chefen

Vi fastnade för en Emmaljunga Viking. Dels för att den är så liten och smidig. Går in i vår lilla bil. Sen funkade den bra för oss att köra, vi är ganska långa båda och en del vagnar funkar verkligen inte. Skönt handtag bra lufthjul där framhjulen gick att låsa. Ja det var de aspekterna vi fastnade för.

Fina magar ni har!
    Bra! Det är liksom inte så lång tid kvar nu ;) Oavsett om du mår bra eller inte kommer de behöva "fasa ut" dig, och du behöver träna dig på att ta det lugnt ;) 

Vi gillade också den :D Supersmidig i stan och om man inte har gigantisk bil. Och fin, tycker jag :) Lufthjul känns helt klart trevligare att köra på ojämnt underlag. Vi är nog dock mer inne på Super Viking, men inte jättestor skillnad mellan dem. 
    Lady1986 skrev 2015-11-09 19:11:37 följande:

Cyanea: Tack för tips! Jag är inte så mkt för tabletter men det får nog bli alvedon innan läggdags ikväll. Har testat kuddar förr men de rackarna hamnar bara på golvet :p Har ett stort överkast som jag ska testa att rulla ihop, det kanske stannar kvar.

Maka011: Nej, de måste jag kolla upp! Tack.

Inte jag heller, hatar att behöva ta dem... Men man ska väl överleva graviditeten också ;) Oooh, överkast låter som att det kan vara en bra idé! Är i och för sig rätt så inne på gravidkudden maka011 föreslår :)
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-11-10 05:15:24 följande:

Usch vaknat med en sådan obehaglig känsla idag av att denna graviditet inte kommer sluta väl... Kan inte förklara, det är bara en hemsk känsla...

Tror att du har ångest. Har själv den känslan med jämna mellanrum och får panik. Det är så mycket känslor inblandade med våra små mirakel så det är inte konstigt att det bubblar upp ibland. Så oroa dig inte, jag tror inte att din kropp "känner på sig" vad som komma skall, det är bara massor med gammal rädsla som tittar fram med sin fula nuna. 

Ska själv gå första gången till MVC's psykolog för mina besvär med sådana tankar. Kanske vore det något för dig också? 

Stor kram, vännen. Ge inte för mycket utrymme för tankarna, för de är inte sanna. 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015