• Cyanea

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Lady1986 skrev 2015-10-24 08:25:22 följande:

Godmorgon tjejer! Längesen jag skrev här, men läser vad ni skriver gör jag :) Jag ligger nu och känner hur bebis bökar runt i magen samtidigt som jag googlar på sängar. Jag skulle vilja ha en spjälsäng där man kan höja madrassen men även ta bort sidan vid det höga läget. Min plan är att jag ska ha den öppen mot min säng och att bebis får sova i den i ett babynest första tiden. Har ni några tips?

Åh vad roligt att se dig!!! Mysigt med bebis-bök <3 Är inne på din linje, vill också ha en spjälsäng som går att öppna mot ens egen säng. Har kollat lite på IKEAs modeller, tror att de funkar. Har även kikat på en mindre variant hos Babyproffsen men minns inte vad det var för märke... 
    Linda8110 skrev 2015-10-24 09:02:30 följande:
    Jaaaa herregud! Värre än någonsin! Jag som är galen i vanliga fall haha. Kan äta hur mycket choklad som helst! Inget som jag direkt brukar välja i vanliga fall. Men just nu lever choklad och lakrits farligt haha
    Mmmmmm, choklaaaaad 8D 

Verkligen skönt att bli tagen på allvar, då antar jag att man kan känna sig betydligt lugnare när man vet att man lätt får bra hjälp om man behöver det. Kanske var riktigt bra att ni åkte in :D Mysigt att verkligen se liten bebis <3 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-24 14:25:08 följande:

Har nu gjort klart min del i ansökan om graviditetspenning! En bilaga på 3,5 datorskriva sidor blev det haha! Utförligt och bra :)

Haha - WOW!!! Bra där! Då ska det väl inte finnas några som helst tvivel ;) När går du i så fall? 
    Lady1986 skrev 2015-10-25 07:17:13 följande:
    Åå vad mysigt att ärva en vagga :) Trolls är jättefin, men är dock ute efter något jag kan ha lite längre för den ser ut att fungera kanske bara första halvåret lr så? Iofs kan man ju säkert sälja den i fint skick och få en skaplig slant.

Jag har också skrivit ut mina papper om graviditetspenning. En sida arbetsuppgifter och en sida fysiska besvär. Blir nästan orolig att jag missat något nu när du skrivit så mkt mer :)
    Äsch, kort och koncist kallas det för ;) I värsta fall måste du väl kunna komplettera? 
    Lady1986 skrev 2015-10-25 07:23:48 följande:
    Jag har också kollat på Ikeas. Trodde man inte kunde ta bort sidan vid högsta läget dock, men läste i en tråd att Hensvik har en bräda med som förstärker så det går bra i högsta läget och som hamnar i höjd med sin egen säng, så det kanske vore något.
    Det låter ju himla bra! Har uppenbarligen inte läst så mycket om den...! Bra info! Jag ska nog försöka kolla upp den bättre också. 
    Lady1986 skrev 2015-10-25 07:30:08 följande:
    Vad bra att du åkte in! Jag var och hälsade på min bebis igår med. Fick plötsligt synbortfall på ena halva ögat så åkte in för att utesluta havandeskaps förgiftning. Bebis rörde sig jättemycket men just då kände jag ingenting. Allt var bra med mig och honom iaf, men läkaren ringde neurologen också för att utesluta att jag behövde åka in dit. Pust! Man blir ju så orolig och det är så skönt när man blir tagen på allvar!
    Men fy vad obehagligt!! Men skönt att se bebis <3 Och skönt att bli tagen på allvar omedelbart. 
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-10-25 12:39:51 följande:

Vi har ju iaf lite mer tid på oss att kika på sängar. Jag har dock en känsla av att det iaf inte kommer att bli som jag planerar iaf, man kanske får en bebis som absolut vill sova nära eller att man själv vill det. Ett babynest ska jag iaf ha!

Ja, det var obehagligt att behöva åka in. Fick plötsligt en ångest som jag inte har känt tidigare. Jag är ibland orolig över att det ska hända bebis eller sambon något, men har aldrig reflekterat över hur det blir om det händer MIG något. Hua, hemska tanke!

Eller hur, man lever liksom på heltid i bebisbubblan... Sin egen hälsa glömmer man lätt bort, allt är bra så länge miraklet i magen mår bra ;) Förstår att det måste bli en rejäl chock att tänka i andra banor. Hoppas allt är bra med dig <3 
    maka011 skrev 2015-10-25 16:06:17 följande:

Skönt att jag inte är ensam om göttesuget. Försöker verkligen att hålla mig. Är nojig över att gå upp för mycket i vikt. Det här med att bli större är inte helt okomplicerat för mig. Känner mig som en badboll redan. Är dessutom livrädd för att få massa bristningar på magen. Jag vet, jag borde släppa det och njuta, men jag kan inte. :(

Usch ja... Jag tror inte att du behöver oroa dig för att få bristningar av det, bristningarna lär ju bero på hormoner och inte fett eller annan vikt. Känner mig som en flodhäst och undrar många gånger om dagen hur det här ska gå ;) Det finns många "borde", men försök att inte känna så. Det är en viktig grej för dig - punkt. Du vill inte gå upp för mycket. Jag tror dock att kroppen har ett eget liv och att vi inte kan styra det där med att lägga på sig eller inte under graviditeten, så ta inte på dig "skulden" för om det skulle bli mer än du önskar eller när du äter sånt du inte "borde". Var snäll mot dig själv. 
    Linda8110 skrev 2015-10-25 17:40:50 följande:
    Förstår precis! Är exakt likadan men kan ej låta bli allt gott just nu. Jag väljer att ej veta hur mycket jag går upp, men det känns ju att man gör det om man säger så... Får ta tag i det sen! Kan inte göra allt på en gång.
    Tror att du tänker väldigt smart här. En sak i taget. Tråkigt att känna att det är jobbigt med vikten, men inget att göra åt just nu. Bebisen först, sen kroppen. Du är klok du. 
    Linda8110 skrev 2015-10-25 17:45:42 följande:

TJEJER! IT'S MY BIRTHDAY :D woop woop haha

GRATTIS!!! Hoppas du haft en alldeles underbar dag. Tänk att detta blev födelsedagen du väntar barn!! Stor kram <3 <3 <3 
    Lady1986 skrev 2015-10-25 18:15:41 följande:

Stod i ett provrum igår och ljuset där inne gjorde att det verkligen blev synligt att magen växer. Provar att lägga upp en bild.

Nej!!! vad tråkigt, jag är ju nyfiken ju!! Funkar det på dator kanske? 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-10-26 09:03:55 följande:

Så fick jag också hälsat på förlossningen. Fick vansinnigt ont i magen igår. Var övertygad om att något gått sönder. Blev så jäkla rädd. :( Men allt såg bra ut. Pyret mådde bra, proverna fina, livmodertappen såg ut som den ska. Verkar inte bättre än att jag förtog mig på jobbet. Så ska vara hemma en vecka till att börja med och vila.

Fy!! Usch vad rädd jag hade varit i dina skor. Skönt att allt såg bra ut! Kan det ha varit någon muskelbristning eller liknande? Eller fick du någon som helst förklaring? Bra att du ska vara hemma att vila. Kroppen är inte riktigt vad den brukar vara, det börjar väl bli dags för oss allihop att inse det...! ;) Det är dags att lugna ner tempot. 
    Linda8110 skrev 2015-10-26 10:49:00 följande:
    Jag blir också hemma denna veckan. Dags att vila bort viruset ordentligt!
    Linda8110 skrev 2015-10-26 13:02:06 följande:
    Ja det är en OERHÖRD stress att vara hemma! Jag har också utvecklingssamtal denna vecka som får avbokas... Haft flera stycken redan som jag inte ens börjat dokumentera ännu. Projektarbete utanpå det. Måste börjar knyta ihop trådarna känner jag för man vet aldrig när det är "över". Vill ej lämna allt vind för våg för jag vet att det kommer ej vara klart med min ersättare innan jag går.
    Bra att du ska vara hemma när sjukan aldrig ger sig. Känner igen mig så fruktansvärt väl i det där med utvecklingssamtal och annat man måste göra... avskyr att inte kunna vara sjuk. Men samtidigt - tänk på att du är viktigast. Din kropp kan du inte styra över, är du dålig så är du. När jag gick in i väggen var verkligen ingenting klart för en vikarie att ta över, men det löser sig. Det blir krångligt, men det går. Pressa inte på för hårt, ingenting i hela världen är värt det <3 
    Lady1986 skrev 2015-10-26 11:46:17 följande:

Jag känner också att jag skulle behöva vara hemma lite och VILA! Kände mig trött och lättirriterad. Har dock så vansinnigt mkt att göra denna vecka med utvecklingssamtal, m.m. plus att det redan är flera kollegor hemma så jag känner inte att jag kan tillåta mig det riktigt.

Jobbigt att vara tvungen att jobba när kroppen inte orkar :( Men detsamma gäller dig - pressa dig inte för hårt. Är kroppen trött betyder det något, även om man inte direkt är sjuk. Du är gravid, och det börjar ta på dina krafter, så ta det på allvar. Har inte ni höstlov snart? Eller är lovet lika fulltecknat som vanliga veckor? Var rädd om dig <3 
  • Cyanea
    maka011 skrev 2015-10-26 14:43:21 följande:
    Den skräcken går inte att beskriva. Min man blev väldigt rädd med när han insåg hur ont det gjorde. Nej jag fick ingen förklaring. Inte mer än att det var gradivitet relaterat men att pyret mår bra. Fick lyssna på hjärtljud och göra ul och allt såg bra ut. Ska till bm imorgon och se vad hon tror.
    Fy sjutton... Har du fortfarande ont eller har det gått över? Bra att få uppföljning så snart. 
  • Cyanea

Dagens mage :) Känner mig mycket större än jag ser ut på bilder, men så är det kanske för oss allihop ;) 

Någon mer än jag som börjar känna trycket av livmodern? Ligger jag ner är det tungt att andas och det trycker så på magsäcken att jag mår lätt illa större delen av dagen och jag får halsbränna ibland. 
  • Cyanea
    Love is everything skrev 2015-10-26 19:30:21 följande:

Grattis till födelsedag, kram till er som besökt förlossningen och kram till resten med förresten!

Idag ringde försäkringskassan och ville fråga några kompletterande frågor om min graviditetspenning, hoppas innerligt att jag får den beviljad bara. Papper skulle komma i brevlådan om nån dag! Nervööös!!
    Har för övrigt lämnat in en beskrivning om min förlossningsrädsla och önskan om planerat snitt till bm. Väntar på att få en tid till aurora...

För övrigt väger den här tunga flodhästen redan ca 8 kg mer och jag har ont precis överallt. Har även dragit på mig en förkylning med jobbig rethosta... :-/

Det är tungt att vänta barn :P Jag har gått upp 6,5 kg sedan jag blev gravid, och då vägde jag 6 kg mer än jag gör som mest normalt sett! Men vad tungt med förkylning, jag vet inte om jag skulle orka det just nu. Hoppas den blir kortvarig. 
    Linda8110 skrev 2015-10-27 07:36:20 följande:
    Så fin så fin! Tycker min mage stått still länge nu, dags att växa lite :) Har halsbränna i perioder. Jobbigast är efter maten på jobbet när man måste böja sig fram mycket haha
    Tack ^^ Jag tycker detsamma om min, men jämför jag bilder ser det ut som att den växer. Sen känns det väl mest i kroppen :P Haha, ja fy, jag undviker att luta mig framåt om jag kan ;) Stackars dig som är så illa tvungen i jobbet! 
    Love is everything skrev 2015-10-27 18:28:04 följande:

Vet inte, skickade nog in för ca 1-2 v sen och hon ringde igår. Idag kom papper från FK att de beviljat min graviditetspenning from 7/12!! Jippi!!! Snart 5 veckor kvar... Och då är det bara 7 veckor kvar!

Woho!! Grattis :D Inte långt kvar! 
  • Cyanea
    Lady1986 skrev 2015-10-28 18:27:02 följande:

Provar att ladda upp helgens provrumsbild igen. Kanske funkar bättre med mobilversionen istället för standardversionen som jag föredrar annars.
    Vilken fin mage du har!!! <3 Jättehärlig! 
    Ananas skrev 2015-10-29 13:07:22 följande:

Så fina magar allihop!

Jag har åkt på rejäl foglossning... jag som kallt trodde att denna graviditet skulle vara lika enkel som förra icke sa nicke....

Jag har iaf fått tid för att prova ut bälte hos BM, men har ni några andra tips?

Att jag ska på en tjejhelg, bo på hotell och springa i affärer känns just nu som en ganska dålig ide... men det har varit bestämt sedan länge så det är väl bara att försöka göra det bästa av det.

Åh nej, inte du också :( 

Bälte är ju bra, det använder jag när jag går och står mycket. Sen fick jag en "kil-kudde" att sitta på, den avlastar länden. Jag undviker trappor som pesten, undviker även ojämn terräng. Jag har investerat i riktigt bra skor med ilägg så jag går så bra jag kan. Korta steg, aldrig långa. Vrid inte kroppen mot tårnas riktning, utan var så rak du kan. Jag bullar upp med kuddar i sängen så ryggen avlastas och jag ligger stabilt. Bär inte tungt, undviker att böja mig. 

Aj sjutton, det är ju kanske inte det bästa :( Jag har dagar jag kan springa på stan utan att det är plågsamt eller att det händer något, men mitt bästa tips är att undvika det om du har ont. Gör det redan ont upplever jag att det lätt blir värre. Är det en bra dag och man tar det försiktigt behöver det inte gå åt pipsvängen. Se till att du kan vila om/när du behöver det och pressa dig inte, då kan du få sota för det. 

Hoppas ni får en fantastisk helg!!
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-29 13:34:03 följande:

Köpt det första kläderna till bebisen idag. Jag grät som en gnu när jag gick ut ur affären. Så mycket känslor. Lycklig över att ÄNTLIGEN få handla till mig själv!

Nu började jag också gråta!! Åh vilken härlig känsla det måste vara. Om du orkar och vill får du jättegärna fota dagens "skörd", jag är väldigt nyfiken ;) Inget tvång, bara om du har tråkigt och andan faller på. 
  • Cyanea
    Linda8110 skrev 2015-10-29 16:33:47 följande:

Här har ni det hahaha

Hahahaha - du gjorde min dag!! Kreativt värre :P Jättefina grejer! Det känns som sånt jag hade kunnat tänka mig att köpa. Funderar på att shoppa det första nu i helgen, men vi får se ;) 
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015