• Ananas

Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015

Love is everything skrev 2015-09-04 18:22:51 följande:

Jag tror att det är precis som du säger Ananas, det är mor-och-dottergrejen man har inbyggt i sig sen man var liten... När jag väntade första barnet var det lite samma känsla, men det växte till sig i v23 när vi fick veta att det var en pojk och när han väl kom och framförallt nu finns det inget annat på denna jord. Det känns som om man känt honom hela livet, som att man vet allt om denna lilla människa.
    Att bli pojkmamma igen har verkligen sina fördelar med! Man har ju allt hemma redan och man kan väldigt mycket inser jag nu... Tänk alla fordon man lärt sig om redan, alla framtida tv-spel och datagrejer och kanske blir det två framtida hockey-killar? Det som vi gillar så mycket! Haha, det gäller att ha lite utsvävande drömmar ibland...

Vikten spelar mindre roll så länge barnet växer och håller sig till sin kurva! Sen mäter man ju SF-måttet och så länge det följer sin kurva behöver man inte oroa sig och kan svara bestämt om någon kommenterar!

Precis så är det ju! Man har en bild av saker och ting som långt ifrån alltid stämmer med verkligheten. Vet ju många döttrar som inte alls kommer överens med sina mammor och söner som är väldigt "mammiga". Så nu släpper vi den tanken. Är ni helt färdiga efter 2 barn eller skulle ni kunna tänka er en 3:a? 
    Jag är nog själv eg lite mer pojkflicka. Gillar sport och när jag var liten lekte jag mkt med killar och gillade tv-spel, så det kommer bli perfekt med två grabbar
  • Ananas

Imorgon bitti blir det extra UL för att kolla lillebrors hjärta. Håll tummarna för mig är ni snälla! <3

Igår kände min sambo lillebror på magen. Det är mkt aktivitet där inne, särskilt om kvällarna när jag sitter/ligger still. Sååå mysigt! Är i vecka 21.

Har även så smått börjat fundera på namn nu när vi vet vad vi väntar. Har ni börjat fundera? Kul är det iaf men svårare med barn nummer två tycker jag då de ska passa ihop också!

Jag har nog gått upp 6-7 kg redan... gick totalt upp 16 kg med nr 1 och hoppas verkligen att det inte blir mer denna gång för jag hade/har väldigt svårt att gå ner sen och låg på 5 kg + denna gången!!

• Ananas

Tack för era tummar! De hjälpte för vi fick se ett friskt tickande hjärta idag (så långt man nu kan se att det är friskt). Så vi är lättade och mkt glada! Längtar såååå efter min lille kille! <3

• Ananas

Tack tjejer!

Love is everything: Ebbe är jättefint tycker jag!

Cyanea:  Det är nog smart att avvakta med att bestämma namn definitivt. 
    Vi fick en bok från barnmorskan som jag läste, tyckte den räckte gott och väl. Har ni fått någon sån?

• Ananas

Lycka till på RUL idag Linda8110!!

Själv har jag börjat grubbla... inte över att det inte ska gå bra, utan hur jag ska känna för denna lilla nya varelse. Kommer jag älska honom som jag älskar min första son? Är det ens möjligt? Har vi inte det ändå rätt bra nu, bara vi tre? Tänk om vår relation inte fixar ett barn till?

Gah! Känner mig inte alls så otroligt lycklig och sprudlande glad som med första barnet... och det är en sorg i sig & jag får så otroligt dåligt samvete då vi ju fått kämpa så och nu sitter vi här och borde vara lyckligast i världen, och så känns det inte så

• Ananas
    Cyanea skrev 2015-09-14 14:24:09 följande:
    Men vännen, bara för att det varit så tufft behöver du absolut inte känna att du borde vara glad. Oavsett hur efterlängtat barnet är så är det en enorm omställning, kanske framförallt ni som redan har ett barn, det är fler små delar som ska passa ihop och bli en helt ny helhet. Sen tror jag inte att du på något sätt är otacksam eller så, du har bara mycket känslor just nu som inte alla är så glada. 

Du älskar inte ditt nya barn på samma sätt - än. Men ni har gott om tid på er att utforska det senare. Ditt nya barn har ingen identitet medan din son är en person i dina ögon. I början kommer det säkert kännas så också, att din förste son har en större plats i hjärtat. Men med tiden växer relationen fram. 

Det är klart ni kommer fixa ett barn till. I sinom tid kommer allt att kännas så självklart och bra. Men ge det tid. Och anklaga inte dig själv för att inte vara "tillräckligt glad"! Det här är en pärs oavsett hur önskat barnet är, och du ska inte behöva känna annorlunda än någon annan blivande mamma bara för att du fått jobba arslet av dig. 

Det är ju också nu du har all tid i världen att känna så här. Din nye lille son far inte illa av det på något sätt. Tvivla hur mycket du vill och utforska det som gör dig osäker. Jag är övertygad om att läget kommer vara ett helt annat så småningom. Som sagt - ge det bara tid, även efter att sonen föds. Det är trots allt en helt ny människa i ditt liv att lära känna och bygga upp en relation till. Att han redan är i din mage är lite skitsamma - än så länge känner du honom inte så väl. 

Du har ingen som helst skyldighet att vara glad!! <3 
    Tack snälla vilka peppande ord! Du är fantastisk på att få en på bättre humör med dina kloka inlägg! <3 
    Det känns faktiskt redan lite bättre. 
    Stor kram!
  • Ananas

Du är jättefin Nesistas! Och vilken gullig kommentar från storebror. Min son pratar om bebisen varje dag nu. Inte så att han säger att han längtar, men allt han ska göra med bebisen. Han ska leka det, lära den det m.m.

Imorgon går jag in i vecka 23.... GALET vad tiden går fort denna gång.

Vad fantastiska ni alla är i denna gruppen! <3

• Ananas

Jag känner också ganska lite just nu. För några veckor sedan var det mer och nu är det med som det bubblar långt ner i magen igen.... konstigt vad det kan ändra sig!

Ja, galet när du skriver så Cyanea! Men på ett positivt sätt då Att om bebis snart föds så är det står chans att han klarar sig.... han är ju yttepytteliten fortfarande, ca 500 g och 20 cm lång.... hoppas innerligt att han stannar till januari!! 

• Ananas

Har ni tecknat gravidförsäkring? Jag gjorde det sist och tänker göra det igen, men jag velar över vad man ska välja... 

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015