Vi som äntligen är gravida efter IVF i April/Maj 2015
yes, precis plussat! FET 20,5, bf 4.2. Såå glad!
yes, precis plussat! FET 20,5, bf 4.2. Såå glad!
Idag fick jag tid bokat till mitt 7veckors ultraljud. Blev pga midsommaren lite tidigare, 18,6, men hoppas ett tickande hjärta syns ändå. Skönt att det inte är så länge dit, känns som om jag först efter det vågar tro det går bra hela vägen (de två missfall jag haft har båda varit tidiga, före vecka 7) och slappnar av.
Annars mår jag riktigt bra, pigg och inga känningar ännu av det svåra graviditetsillamående jag brukar ha. Svullna tarmar har jag däremot, började redan tvätta upp mammakläder, kan inte alls ha på mig mina vanliga tighta jeans. Klänningar är min bästa vän den första graviditetstiden!
Var på VUL för snart 2 veckor sen och såg ert tickande hjärta!
Åkte på kurs i måndags och inte känt av illamåendet något speciellt eller mensvärk. Lite känslig mot dofter men inget annat....
Tog ett test nu på morgonen, hållit mig i 3 timmar utan att dricka något och det visar väldigt svagt. Urinen var väldigt mörk och kändes väldigt koncentrerad.
Ställa in sig på missfall?
Har fått inflammation i en tand så har fruktansvärt ont och äter alvedon. Kan det vara orsak till missfall isåfall?
Spännande! Jag har också vul nästa vecka, på torsdag.
Olika tydligen med hormonerna på olika kliniker. Jag skall ta mina fram till 10+0, både (zumenon tabletter (estradiol) och Lugesteron vagitorier (progesteron))
Jo, konstigt med drömmarna. Genast jag blev gravid, redan några dagar innan plusset, började jag drömma om mina (döda) föräldrar och om hemgården. Mest om min pappa som dog 2012 och inte heller hann träffa yngre sonen, under den graviditeten drömde jag också mycket om honom. Under tvillingarnas graviditet drömde jag mycket om min mamma. Märkligt, men ändå tryggt på något vis, känns som om de är med och gläds med oss. Just drömmarna har varit det säkraste graviditetstecknet för mig, för normalt minns jag aldrig vad jag drömt. Första tiden brukar jag också ha mardrömmar om att något händer något av mina barn, och jag inte förmår skydda o hjälpa dem.
Ja, tänk när man både får må bra OCH risken för missfall minskat. Underbart!!!
Är det någon som äter medicin mot illamående? Jag tror jag ska testa postafen. Jag måste äta heeeela tiden för att hålla illamåendet i någorlunda schack och det är såååå jobbigt.
VUL på kliniken idag! Visade en liten böna på 18 mm och 8+2 räknade vi till :) BF flyttad till 22/1 istället för 18/1 som min BM trodde.
Hjärtat slog fint och 3 bilder fick vi med hem :)
Vi har nu varit på vårt VUL. Fy var orolig och ledsen jag var, hela morgonen och hela väntan på att få komma in. När de frågade hur jag mådde började jag nästan gråta och sa att jag var så jäkla rädd, så det var bara att hoppa rakt upp i stolen. Väl där var det extremt jobbigt, det var så vi fick reda på vårt missfall det förra försöket.
Nästan direkt såg vi den. Vår lilla bäbis. Hjärtat slog som tusan, så det var inga som helst problem att se slagen. Det var helt magiskt. Jag grät och skakade på huvudet, jag kunde inte tro det. Gulesäcken var också väl synlig, vilket läkaren sa var ett bra tecken.
Vid mätning var den lille 13,2 mm lång, vilket ska motsvara v. 7+4. Det är klockrent. Jag var livrädd att den skulle vara lite för liten, för då skulle jag oroa mig fruktansvärt över att den inte växer som den ska, men det var verkligen perfekt!!
Det hade inte kunnat gå bättre idag :'D
Så sammanfattningsvis verkar det som att mina blödningar varit helt normala och ingenting som har med barnet att göra alls. Det måste ha varit tappen eller själva slidan som blött. Det fanns inga tecken på blödning i livmodern.
Jag ska dock ändra min status i listan, kalkylatorn för BF jag använde räknade fel. Det ska stå 2/2-16 istället för 29/1 :)
Håller tummarna för att det gått lika bra för dig idag, NovemberRain och att det går fantastiskt för En PantherTant imorgon!
Vul idag, allt såg bra ut och hjärtat slog så fint
Har lidit av hyperemesis gravidarum alla graviditeter, så testat en del. Det som funkat bäst är att äta lite och ofta, bara äta kall mat som typ fil, kvarg, blåbärssoppa, smoothies, smörgåsar, rostat bröd med marmelad mm
Illamåendet brukar också lindras lite om jag äter Tyrkisk peber karamelller (om ni vågar pga lakritspulvret) eller mintpastiller.
Dagliga promenader gör också illamåendet överkomligare. Likaså att inte stanna hemma i sängen, far på stan mm men ha spypåse redo i handväskan.
Läkemedel som kan tas är Postafen (receptfritt) eller Lergigan Comp (recept) och när inget annat hjälper: Primperan.
Seaband fungerar också för vissa.
Undvik matos och starka lukter. Ha löst sittande kläder.
Sov ordentligt.
Låt inte blodsockret bli lågt.
Ja, och undvik ingefära (även om vissa bm kan rekommendera det av okunskap). Ingefära ska inte användas under graviditet
Kopierar från sida i Finland, i Finland finns ingefära med på förbjudna listan för gravida, Sverige ligger ännu efter där;
Livsmedelssäkerhetsverket Evira varnar gravida kvinnor för att använda produkter med ingefära. Vissa av ingefärans kemiska beståndsdelar kan vara skadliga för fostrets utveckling, visar en undersökningen som Evira låtit göra.
Det finns rätt så lite vetenskaplig forskning kring ingefärans inverkan på graviditeten ? och de forskningsresultat som finns är kontroversiella på många punkter.
En del av ingefärans komponenter har dock konstaterats orsaka bland annat celldöd. Därmed borde långvarig eller riklig användning av ingefära, till exempel i te eller andra drycker, undvikas under graviditeten.
Evira väntar sig nu att företag märker sina ingefäraprodukter med en varningstext. Företagen skall varna väntande mödrar genom en separat påskrift på förpackningen om att produkten inte rekommenderas för gravida.
Ingefära (Zingiber officinale) är en tropisk ört. Växtens rot har traditionellt använts inom läkemedelsindustrin men nuförtiden används den framförallt till smaksättning i matlagningen.