Dricker jag för mycket?
Vissa här tycks tro att det finns ett absolut svar till frågan. Att det finns en magisk gräns, och så fort man överstigit den har man problem. Men faktum är att "normal" alkoholkonsumtion kan variera väldigt mellan olika människor. Det finns säkerligen alkoholister som bara dricker en gång i veckan, eller som dricker någon enstaka öl om dagen, liksom det finns "normala" alkoholdrickare som kan klämma ett sexpack eller en flaska vin om dagen utan att det får några särskilt dramatiska konsekvenser (förutom för midjemåttet och vanliga välfärdssjukdomar) eller leder till ett beroende.
Mängden är inget att oroa sig för, 2-3 dagliga öl, eller drinkar, eller vinglas är helt normalt så länge man sprider ut glasen över dagen och inte sveper alla på en gång. Det är effekterna (både de fysiska, de psykiska och sociala) av drickandet man ska titta på. Lyssna på din kropp, fråga närstående och gå till läkaren för leverprover, etc., om du är orolig.
Jag har liknande konsumtion som dig, förutom helgdrickandet (dricker inte mer då än jag gör till vardags, gillar ej att bli märkbart berusad), men det medför inga negativa konsekvenser, enligt mig själv, min familj och min läkare.